مدیران خودروعصر اعتبار

«نهر مسیح» خاتم، هفتمین میراث ارزشمند طبیعی ملی کشور

عصر ساختمان- سرچشمه‎‎ی «نهر مسیح» در پنج کیلومتری جنوب شرق شهر هرات واقع در شهرستان خاتم و در جنوب استان یزد، از دیدنی‌ترین جاذبه‎‎های این منطقه محسوب می‎‎شود.

«نهر مسیح» خاتم، هفتمین میراث ارزشمند طبیعی ملی کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایسنا، سرچشمه‎‎ی «نهر مسیح» نه تنها یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری بلکه هفتمین میراث ارزشمند طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی طبیعی کشور است که عمر آن به دوره اول زمین‎شناسی یعنی دوره کواترز می‎‎رسد.

    چشمه نهر یکی از پرآب ترین چشمه استان و شاهرگ حیاتی این شهرستان و تنها رودخانه دائمی استان یزد بشمار می‎‎آید.

    میزان آبدهی این نهر 320 لیتر در ثانیه گزارش شده اما به‌علت خشکسالی‌های پی در پی در منطقه، میزان آبدهی آن هم‌اکنون کاهش یافته و به 180 لیتر بر ثانیه رسیده است.

    پارک جنگلی سرچشمه در مجاورت آن، از تفرّجگاه‎‎های زیبا، جذاب و حیرت‎انگیز استان کویری یزد است و هم‌اکنون امکانات رفاهی متعددی مانند سکوهای اقامت، سرویس‌های بهداشتی و فروشگاه‎‎های مواد غذایی برای استفاده گردشگران در روزهای تعطیل و ایام بهار و تابستان ایجاد شده است.

    نهر مسیح با عبور از میان مرکز شهرستان خاتم یعنی شهر هرات که سابقاً به دارالکلات(شهر قلعه‎ها) موسوم بوده است، جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد به این شهر می‎‎بخشد.

    علاوه بر چشمه نهر مسیح در این منطقه می توان به جاذبه های دیگری مانند طبیعت بکر، مسیرهای کوهپیمایی، چشمه و کانال آب به شکل مسیر قنوات و غیره اشاره کرد.

    مناطق دیدنی دیگر همچون قنات تاج‌آباد، قنات نفس‌القریه، قلعه ملکی، قلعه محمد کریم‌خان، قلعه محمد باقری، جنگل‎‎های باغ شادی و باغ معدن، منطقه شکار ممنوع قره‌تپه هرات، چنارهای کهنسال کرخنگان، جنگل‌های تماشایی چنازناز و لایجمه کرخنگان از تفرجگاه‌های زیبا، جذاب و حیرت‌انگیز خاتم در استان کویری یزد هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی