مدیران خودروعصر اعتبار

۵۰ درصد هتل‌های کشور استاندارد ندارد

عصر ساختمان- روز جهانی جهانگردی با آنکه امسال در ایران چندان پرطمطراق نخواهد بود و تنها یک بزرگداشت به این مناسب برگزار می‌شود، اما معاون گردشگری کشور اعلام کرده؛ همه استان‌ها می‌توانند به مدت یک هفته برنامه‌های مختلفی اجرا کنند.

۵۰ درصد هتل‌های کشور استاندارد ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مرتضی رحمانی‌موحد در نشست خبری که روز شنبه (27 شهریورماه) به بهانه فرا رسیدن روز جهانی جهانگردی در محل معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با یادآوری شعار سازمان جهانی جهانگردی به این مناسبت، اظهار کرد: «گردشگری برای همه و همه برای گردشگری» شعاری است که مطابق با آن روز جهانی جهانگردی گرامی داشته خواهد شد. ما با در نظر گرفتن این شعار نشان می‌دهیم فرقی برای کسی قائل نیستیم و همه عناصر کشور خود را برای توسعه گردشگری آماده می‌کنیم.

    وی اضافه کرد: دستورالعملی برای استان‌ها ابلاغ شده و آن‌ها می‌توانند بیش از یک روز به مناسبت روز جهانی جهانگردی برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند. ضمن آنکه ما در روز پنجم مهرماه برترین‌های گردشگری را معرفی خواهیم کرد.

    در ادامه این اطلاع‌رسانی کوتاه درباره برنامه روز جهانی جهانگردی در ایران، تیزر شعار گردشگری سال 2017 که از سوی سازمان جهانی جهانگردی تعیین شده، پخش شد و سپس معاون گردشگری از تندیس برترین‌ها و پوستر روز جهانی رونمایی کرد.

    همه حق دارند در کشور گردش کنند

    رحمانی موحد در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه منظور این سازمان از گردشگری برای همه چیست و به عنوان دستگاه اجرایی چه اقداماتی برای تحقق آن در نظر گرفته است؟ توضیح داد: این یک شعار است که گرایش‌ها و پیام‌های خود را دارد. منظور ما این است که همه حق دارند در کشور گردش کنند و جاذبه‌ها را ببینند و تسهیلات، بستر و امکاناتی متناسب برای آن‌ها فراهم باشد و اگر قرار باشد همه مردم از جاذبه‌های گردشگری بهره‌مند شوند، همه دستگاه‌ها باید در خدمت باشند.

    وی اضافه کرد: برای پاسخ دادن به این سوال باید به خیلی عقب‌تر برگردیم و خیلی‌ها را درگیر کنیم. در هر حال هر دستگاهی قوانین خاص خود را دارد که باید مطابق با آن پیوست ایجاد شود. چون اگر این پیوست‌ها نباشد، همیشه دچار مشکل خواهیم بود. تلاش‌مان این است که با این شعار و رویکرد مشکلات گردشگری را به حداقل برسانیم.

    معاون گردشگری کشور همچنین اظهار کرد: برای تحقق این شعار از میانه خرداد مشارکت دستگاه‌ها جلب شده و پیشنهادهای مکتوبی دریافت شده است. مثلا با آموزش و پرورش که جامعه 40 میلیون نفری را دربرمی‌گیرد وارد تعاملاتی به منظور آشنایی با شاخص‌های گردشگری در قشر کم سن و سال جامعه شده‌ایم که این فعالیت‌ها در 5 مهرماه رونمایی خواهد شد.

    او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اینکه با توجه به تصویب مصوبه دولت برای تأسیس ستاد هماهنگی خدمات سفر و عضویت 18 نهاد اجرایی در آن چرا فعالیت‌های این ستاد محدود به صدور اطلاعیه‌هایی درباره رعایت نکات ایمنی رانندگی در جاده‌ها و گزارش‌های آب و هوا شده است، آیا جایگاه ستادی با این عظمت در همین حد اطلاعیه‌های هشداردهنده است، مسؤولیتی دیگری درباره کنترل و نظارت بر قیمت و خدمات ندارد؟ گفت:‌ اسم این ستاد مشخص است؛ «هماهنگی»، یعنی در چارچوب قوانین همه دستگاه‌هایی که قانون‌گذار برای آن‌ها تعیین کرده ستاد باید هماهنگی‌هایی به عمل آورد که با توجه به عملکرد آن در دو سال گذشته نیمه پر لیوان بیشتر از نیمه خالی آن است.

    وی افزود: این ستاد نوپا است و تا نقطه مطلوب فاصله دارد. دبیرخانه و کارگروه‌های آن فرهنگ‌سازی را آغاز کرده‌اند و باید دوره آن بگذرد که بخشی از این اقدامات به صدور همین اطلاعیه‌ها درباره آداب سفر مربوط می‌شود. تعدد این اطلاعیه‌ها در تعطیلات متراکم نشان می‌دهد باید توجه مردم بیشتر به این موضوع جلب شود. این فرایند پیچیده و گسترده است. زیرساخت‌ها و اقدامات زیادی می‌طلبد تا ما را به وضعیت مطلوب برساند. در هر حال برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

    نگران کنوانسیون جهانی راهنمایان در سال 2017 نباشید

    معاون گردشگری سپس درباره آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین نمایندگی‌های استانی برای برگزاری کنوانسیون راهنمایان تور در سال 2017 گفت: کنوانسیون دو بخش سیاست‌گذاری و حمایتی دارد. سازمان از حدود یک سال پیش اقدامات خود را در این‌باره شروع کرده و برای ارائه حمایت‌های مالی و معنوی جلسات متعددی داشته است. فهرستی از نیازها مکتوب شده و طبق آن در حال اقدام هستیم که در ادامه سطح این همکاری‌ها به مدیران مجموعه‌های گردشگری ارتقاء خواهد یافت.

    وی متذکر شد: بخش اجرایی این کنوانسیون در اختیار دبیرخانه است که باید با دقت و هماهنگی بیشتر و با استفاده از ظرفیت راهنماها به امور مربوطه بپردازند. این کارها در سطح استان‌ها نیست، چون کنوانسیون رویکرد ملی و بین‌المللی دارد. با این حال شهرها آماده میزبانی هستند و نباید نگران باشید.

    رحمانی موحد همچنین در پاسخ به مشکلات و زیرساخت‌هایی گردشگری ایران که ایراد فدراسیون جهانی راهنمایان برای این میزبانی بود، بیان کرد: فدراسیون اگر ایراد گرفته، اما به دبیرخانه تأیید میزبانی داده است. مشکلات زیرساخت هم از گذشته بوده، شما دعا کنید که همه چیز درست شود.

    نشان بیشتر تاسیسات گردشگری، افتخاری است!

    او در ادامه در پاسخ به وضعیت استانداردسازی هتل‌ها که حدود یک دهه است به اجرا گذاشته شده، گفت: استانداردسازی فرایند طولانی است که در دو، سه سال اخیر در بخش تعرفه، علاقه‌مندی و قیمتِ تمام شده با موانعی روبرو شد. مطالعات میدانی صورت گرفته و شیوه‌نامه تغییر کرده، تعرفه‌ها نیز به یک دهم کاهش یافته و فکر می‌کنم جذابیت‌های لازم برای استانداردسازی ایجاد شده است.

    معاون گردشگری با بیان اینکه استانداردسازی هتل‌ها هنوز به 50 درصد نرسیده است، اظهار کرد: ما با طیف وسیعی از تأسیسات گردشگری روبرو هستیم که نشان‌های افتخاری دارند که باید آن‌ها را ساماندهی کنیم و این کار آسانی نیست. در استان‌ها نگاه به درجه و نشان، حیثیتی است. وقتی کسی درجه‌ای گرفته به سختی می‌توان آن را جابجا کرد، مگر آنکه تخلفاتش به حدی عیان شده باشد.

    وی افزود: معتقدیم استانداردسازی برای آینده شغلی و تداوم بهره‌مندی اقتصادی تأسیسات گردشگری خوب است. بنابراین در ادامه طرح مربوط به هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران‌ها و هتل آپارتمان‌ها نیز در دستور قرار گرفته‌اند.

    افت گردشگری مذهبی ایران پس از تعطیلی سفارت عربستان

    رحمانی موحد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان اثرگذاری بسته شدن سفارت عربستان در ایران در کاهش شمار گردشگران مذهبی گفت:‌ وقتی حادثه‌ای از این جنس رخ می‌دهد، تأثیرات خود را از نظر تعاملات مردمی می‌گذارد. در این مورد تا اندازه‌ای گردشگری مذهبی ایران از ناحیه کشورهای حوزه خلیج فارس آسیب دید. با وجود آنکه راه‌های دیگری برای حضور این گردشگران جستجو می‌شود، اما از نظر روانی آن اتفاق اثر خود را داشته و در بهار امسال که فصل حضور گردشگران مذهبی با آمار بالا در سال‌های قبل بوده، کاهش محسوسی ایجاد شده است.

    وی در واکنش به اعتراض جامعه هتلداران مشهد تحت تأثیر این اتفاق و کاهش 80 درصدی ظرفیت اقامت هتل‌های این شهر این پرسش را مطرح کرد: وقتی آن‌ها وضع‌شان خوب است، چقدر به توسعه گردشگری کمک می‌کنند که وقتی وضع‌شان خراب می‌شود اعتراض و انتظار کمک دارند؟

    گردشگری دریایی تنبل است

    او در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت گردشگری دریایی ایران گفت: این نوع گردشگری نسبت به سایر انواع گردشگری تنبل است، چون بانی زیاد دارد و نیازمند کار بیشتری است. شورای راهبردی برای آن ایجاد شده تا به متن مشترکی دست یابد. اواخر پاییز نشستی در بوشهر برگزار می‌شود تا این شورا نهایی شود.

    معاون گردشگری همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این سازمان برای جذب گردشگران فرانسوی و انگلیسی به دنبال بسته شدن سفارتخانه‌های این دو کشور در ترکیه و انتشار گزارش‌هایی در گاردین برای معرفی ایران به عنوان مقصدی ارزان و جذاب، اظهار کرد: حرکت گردشگران اروپایی خلق‌الساعه نیست. ممکن است آن‌ها برنامه سفر خود را لغو کنند، اما به سرعت جایگزین نمی‌کنند. معمولا پس از یک سال مطالعه مقصد انتخاب می‌شود.

    وی سپس درباره استفاده از ظرفیت نمایندگی‌های خارجی در معرفی ایران گفت: یکی از بخش‌های قابل ادعا و اثبات تعامل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت خارجه برای توسعه گردشگری است. به جز اینکه بنده خود را عضوی از وزارت خارجه می‌دانم مسئولیت‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه نیز در راستای حمایت از گردشگری است. قرار است طی این هماهنگی و همکاری محتوایی تهیه و در اختیار نمایندگی‌های خارجی نیز قرار گیرد.

    همه باید نشان حلال را بگیرند

    رحمانی موحد درباره صدور گواهی‌نامه حلال به تأسیسات گردشگری نیز توضیح داد: در این نوع گردشگری واقعیتی وجود دارد که صاحبان تأسیسات باید بپذیرند. گردش مالی گردشگری حلال سالانه 150 میلیارد دلار است در حالی که ایران سه درصد از آن سهم دارد. صحبت‌هایی که درباره دسته‌بندی حلال و حرام مطرح می‌شود اصلا درست نیست. این یک استاندارد جهانی است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد و با آنکه ما مدعی آن هستیم اما سهمی از آن نداریم. بنابراین باید تأسیسات گردشگری را به یک استاندارد آمیخته کنیم.

    معاون گردشگری تأکید کرد: همه (تاسیسات گردشگری) باید این استاندارد را داشته باشند و همه باید این نشان را بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو