مدیران خودروعصر اعتبار

منبر تاریخی روستای ارنگه شناسنامه‌دار شد

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی البرز از ثبت ملی منبر تاریخی مسجد روستای ارنگه خبر داد.

منبر تاریخی روستای ارنگه شناسنامه‌دار شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهناز طاهری اظهار کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی استان در راستای حفظ اشیا تاریخی ارزشمند از مدت‌ها پیش نسبت به تهیه پرونده ثبتی روستای ارنگه اقدام کرده بود.

    وی ادامه داد: این پرونده پس از تائید شورای ثبت استان به شورای ثبت سازمان ارسال شد و پس از تشکیل شورای ثبت میراث منقول کشور ، در نهایت در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

    طاهری خاطرنشان کرد: منبر ارنگه در مسجد لات قاضی روستای ارنگه قرار دارد.  قدمت آن بیش از 700 سال بوده و به دوره ایلخانیان مربوط می‌شود.

    این مسئول توضیح داد: جنس این منبر شش پله از چوب گردو و چنار است و از تکنیک‌های درودگری، گرده چینی، قاب و تونیک در ساخت آن استفاده شده است.

    معاون میراث فرهنگی البرز یادآور  شد: این منبر که حاشیه‌های آن به آیات سوره‌های قدر، توحید و آیت‌الکرسی منقش شده توسط استاد اسماعیل محمد ساخته شده است.

    طاهری با اشاره به نتایج ثبت ملی این اثر افزود: ثبت ملی یک اثر تاریخی به معنای شناسنامه دار کردن آن است.

    وی اظهار کرد: با ثبت ملی منبر روستای ارنگه امکان حفاظت، مرمت و نگهداری از این اثر به شکل ساده‌تری فراهم می‌شود.

    وی یادآورشد: اگر این اثر توسط عوامل انسانی آسیب ببیند و یا تحت شرایطی به سرقت برود پیگرد قانونی خواهد داشت.

    مقام مسئول خاطرنشان کرد: منبر ارنگه در مسجد لات قاضی روستای ارنگه واقع در محور کرج چالوس قرار دارد که دارای قدمت بیش از 700 سال  است،این اثر ارزشمند تاریخی دارای تزیینات منبت کاری بسیار منحصر به فرد به همراه اسلیمی‌های خاص و زیبایی در قاب نقوش هندسی می باشد که کتیبه‌های متعددی از آیات قرآنی و روایات را در خود جا داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی