مدیران خودروعصر اعتبار

مرمت حمام تاریخی روستای انجدان

عصر ساختمان- به منظور ایجاد موزه اسناد، حمام تاریخی روستای انجدان مرمت شد.

مرمت حمام تاریخی روستای انجدان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد روستایی کارشناس باستان‌شناسی استان مرکزی در خصوص مرمت حمام تاریخی روستای انجدان اراک گفت: حمام محله بالای روستای انجدان به نام نجف‌علی که ظاهرا تصمیم بر تبدیل شدن آن به موزه اسناد است، مورد مرمت قرار گرفت.

    وی با اشاره به اینکه نقشه و نوع معماری حمام مربوط به دوره قاجار است و حفظ این بنای تاریخی اقدامی ارزنده است که کار مرمت آن را انجام دادیم، افزود: بخش‌هایی از حمام دچار فرسودگی شده بود و علاوه بر آن نیز طاق با مشکل مواجه شده بود که مرمت شد.

    روستایی تصریح کرد: این حمام به واسطه الحاقات، استفاده از ملات و مصالح زیاد از کارکرد تاریخی و کهن خود خارج و به یک حمام دوشی تبدیل شده بود و علاوه بر آن نیز برای بهداشت بیشتر، دیوارها را کاشی کرده بودند که این امر به کارکرد اصلی حمام آسیب وارد کرده بود و رطوبت به سقف منتقل می‌شد و عملا مقداری تخریب به همراه داشت. با اقدامات مرمتی موثر، سنگ فرش و حوض حمام احیا شد.

    وی با اشاره به اینکه به دلیل اینکه تصمیم بر این است که حمام تبدیل به موزه اسناد شود و امکان داشت رطوبت برخی اسناد را تحت تاثیر قرار دهد کار مرمت آن به دقت تمام دنبال شد و گفت: مرمت این حمام حدود 6 ماه به طول انجامید که بخش خصوصی هزینه آن را تقبل کرد.

    این کارشناس باستان‌شناسی استان مرکزی با اشاره به قدمت روستای انجدان اظهار کرد: این روستا کوچه باغات بسیار خاص و زیبایی دارد که در هر فصل چشم‌انداز بی‌نظیری را به روستا می‌بخشد. در این کوچه باغات 410 در باغ سنگی وجود دارد که هر کدام دارای طرح‌های متفاوتی هستند. برخی ساده و برخی طرح دارند که می‌توان کار مرمت و حفاظتی خاصی برای آنها انجام داد.

    وی تاکید کرد: ظرفیت این کوچه باغات در حدی است که می‌توان در حوزه گردشگری آن را توسعه و احیا کرد که جایگاه خاصی در گردشگری این روستا خواهد داشت، البته این امر منوط به توسعه زیرساخت‌های لازم در این حوزه است به طوری که با توجه انجام برخی اقدامات مرمتی در روستا، متاسفانه حتی یک سرویس بهداشتی در نظر گرفته نشده است که این امر اهالی روستا و البته گردشگران را با مشکل مواجه کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو