مدیران خودروعصر اعتبار

معاون مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن :

رشد منفی اقتصادی ناشی از رکود دنباله‌دار مسکن است

افت توان پس‌انداز مردم از سال ۹۱

عصر ساختمان:معاون مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی در رکود مسکن اثرگذار است گفت: انگیزه اقتصادی برای اخذ پروانه ساختمانی در سال های ۸۶ الی ۹۰ اوج گرفت و موجب عرضه ناگهانی مسکن به بازار شد.

رشد منفی اقتصادی ناشی از رکود دنباله‌دار مسکن است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، بهروز ملکی، با اشاره به اینکه دوره‌های رونق و رکود داستان تکراری در ده سال الی سه دهه گذشته بوده است،گفت: رکود و رونق مسکن موضوعی است که همواره مطرح بوده است و عوامل مختلفی در آن دخیل است اما عوامل جمعیتی و درآمدهای دولت، رشد نقدینگی و بازار بورس بر آن تاثیرگذار است.

    معاون مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بالا بودن نرخ سود بانکی باعث عمیق‌تر شدن رکود مسکن شده است، اظهار داشت: اگر نگاهی به تغییرات در دو سال اخیر بیاندازیم، می‌بینیم که در دو سال گذشته تورم عمومی بیشتر و در برخی سال ها کمتر بوده است و این به دلیل کم بودن کشش مسکن است.

    ملکی به منفی بودن نرخ رشد اقتصادی در سال 91 اشاره کرد و گفت:منفی بودن رشد اقتصادی یکی از دلایل ادامه رکود مسکن است اما به هر حال باید دقت کنیم که در خصوص وضعیت مسکن باید صورت مسئله را به خوبی مطرح کنیم.

    به گفته وی، رشد اقتصادی در سال 91 حدود منفی 6.8 درصد بوده است.

    وی افزود: بازار مسکن تابع عوامل گسترده‌ای است، اما واقعاً نمی‌توان کتمان کرد که یکی از مشکلاتی که هم اقتصاد مسکن و هم اقتصاد کلان با آن دست به گریبان است، همین بالا بودن نرخ سود بانکی است.

    وی ادامه داد:به نظر می‌رسد که برای خروج از رکود حتماً باید نرخ سود بانکی کاهش یابد، چراکه هم به نفع اقتصاد کلان به معنای عام کلمه و هم به نفع اقتصاد مسکن به معنای خاص کلمه است.

    ملکی در پاسخ به این سؤال که آیا طولانی شدن رکود بخش مسکن باعث رشد و جهش قیمت مسکن در سال‌های آینده نخواهد شد، گفت: دوره‌های رونق و رکود مسکن اساساً در طی 3 دهه اخیر همواره در بخش مسکن بوده است، اما رکود مسکن تا حدودی از ناحیه رکود اقتصاد کلان عمیق تر شده است.

    ملکی در پاسخ به این سئوال که کارشناسان معتقدند پایین بودن قدرت خرید عامل رکود است و قیمت مسکن بالاست تأکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم ناشی از این است که نتوانستند در سالیان گذشته پس‌انداز لازم را داشته باشند و این به واسطه رشد اقتصادی منفی در سال 91 بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار