مدیران خودروعصر اعتبار

توسعه زیرساخت‌ها؛ نیاز گرشگری کردستان

عصر ساختمان- در دنیای کنونی، گردشگری یکی از صنعت‌های درآمدزا شناخته شده است، به طوری که بسیاری از کشورها با بهره‌ گیری از ظرفیت‌های این صنعت توانسته‌اند به توسعه دست پیدا کنند.

توسعه زیرساخت‌ها؛ نیاز گرشگری کردستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ایران و به ویژه استان‌های مرزی مانند کردستان با بهره‌ مندی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بکر و زیبا، جزء مناطق مناسب برای رونق صنعت گردشگری هستند، اما به دلیل بی‌توجهی و وابسته بودن اقتصاد کشور به نفت، هنوز این صنعت رونق نیافته است.

    استان کردستان نیز یکی از مناطق مهم کشور در حوزه گردشگری است و این استان با داشتن جاذبه‌های کم نظیر، نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

    این استان به دلیل داشتن مناظر طبیعی، زیبا و خاطره انگیز توانسته است طبیعت‌ گران را به خود جلب کند، آمار گردشگران به استان در ایام خاص سال دال بر رشد و پیشرفت صنعت گردشگری استان است.

    زریبار؛ نگین غرب کشور

    یک کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه جاذبه‌های طبیعی در استان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای توسعه گردشگری استان هستند، گفت: زیباترین دریاچه آب شیرین جهان یعنی زریبار در استان واقع شده است، دریاچه‌ای که با بهره‌مندی از طبیعت زیبا و بکر توانسته گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

    فرزام عابدینی، افزود: نزدیک بودن دریاچه به مرز امتیازی است که می‌تواند مکمل این جاذبه گردشگری باشد. منطقه اورامان نیز که ترکیبی از باغ‌ها، مزارع کشاورزی، مراتع، جنگل‌ها و ارتفاعات است مناظر بسیار دلپذیری ایجاد کرده که چشم هر گردشگری را می‌نوازد.

    توسعه گردشگری با برنامه‌های فرهنگی

    از منظر این کارشناس، آنچه در این میان بیشتر نمود پیدا می‌کند، جاذبه‌های فرهنگی و هنری کردستان است که می‌توان آن را به عنوان کمیاب‌ترین جاذبه‌ها از نوع خود برشمرد، جذابیت‌هایی که در قالب آداب و سنن و رسوم آیینی در مناسبت‌ها و مکان‌های خاص نمود پیدا می‌کنند.

    وی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی از جمله جشنواره تئاتر خیابانی، جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی، جشنواره تئاتر سقز، برگزاری آیین سالیانه پیر شالیار در اورامان و مولودی خوانی را از مهمترین رسوم آیینی در این استان عنوان کرد و گفت: این مراسم برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. اما به دلیل کم ‌توجهی و نبود زیرساخت‌ها هنوز بسیاری از این ظرفیت‌ها در استان مغفول مانده است.

    ضعف زیرساخت‌های گردشگری

    کارشناس حوزه گرشگری استان ادامه داد: کردستان قابلیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد، اما ضعف‌های موجود در زمینه زیرساخت‌های مورد نیاز سبب شده است این حوزه آنچنان که باید رونق نداشته باشد.

    وی با تأکید مجدد بر اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت می‌تواند موجبات توسعه استان را فراهم آورد، اظهار کرد: توسعه گردشگری نیازمند زیرساخت‌های مناسب است که دولت برای رفع مشکلات زیرساختی در این حوزه در استان وارد عمل شده و در این زمینه اقداماتی در حوزه حمل و نقل انجام داده است و اجرای پروژه‌های حمل و نقل جاده‌ای شاهدی برای این مدعاست.

    عابدینی یادآور شد: یکی از نیازهای اساسی در توسعه گردشگری اماکن اقامتی است که می‌تواند به صنعت گردشگری استان رونق ببخشد و امید است مسئولان استانی در راستای توسعه صنعت گردشگری برنامه‌های راهبردی را ارائه دهند، در مجموع از اصلی‌ترین اولویت‌های کاری در حوزه گردشگری، تامین زیرساخت‌ها و توجه بیشتر به مراکز اقامتی و خدماتی در استان است.

    اورامان، ماسوله کردستان

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در این استان به یک وجه خاص حوزه گردشگری در کردستان اشاره کرد و از منطقه اورامان به عنوان یکی از بهترین ظرفیت‌های جذب توریست یاد کرد و گفت: این مسئله موجب شد تا نگاه و توجه جدی‌تری به این منطقه با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های گردشگری آن شود.

    امیر قادری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طی یک تا دو سال آینده این اثر ارزشمند به عنوان یک منظر طبیعی، ثبت جهانی شود، اظهار کرد: ثبت جهانی اورامان می‌تواند برندی برای استان و اثرگذار بر توسعه منطقه باشد.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز با بیان اینکه پدیده اورامان حائز اهمیت و قابل احترام است، خاطرنشان کرد: باید از این پدیده الگوگیری کرد و آن را به نسل‌های بعدی معرفی و شناساند.

    حسین فیروزی پیشنهاد تشکیل شورای راهبری اورامان در بالاترین سطح با حضور استاندار کردستان را مطرح کرد و گفت: تعریف ساختاری برای ایجاد مقدمات معرفی، حفاظت و ثبت جهانی اورامان در سیستم اداری استان یک ضرورت است.

    وی تأمین اعتبارات لازم در این راستا، تسریع در تهیه طرح هادی اورامان تخت و تدوین طرح جامع یا ویژه اورامان را از دیگر مواردی دانست که می‌تواند در بسترسازی برای تحقق ثبت جهانی اورامان نقش آفرینی کند.

    اما آنچه باید مدنظر مسئولان باشد این است که لازمه توسعه بخش گردشگری کردستان، ایجاد زیرساخت‌های آن است، در صورتی که استان کردستان از لحاظ حمل و نقل هوایی، راه و راه آهن نقص‌های فراوانی را دارد و از سوی دیگر امکانات رفاهی در بخی از شهرهای استان برای گردشگران فراهم نیست تا اقامت کنند، که این مسایل باید در آینده توسعه گردشگری استان برطرف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو