مدیران خودروعصر اعتبار

تعرفه‌های صدور شناسنامه فنی روی میز سازمان نظام مهندسی

عصر ساختمان- همزمان با ابلاغ دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان، گمانه زنی برخی کارشناسان و فعالان ساختمانی درباره موانع موجود پیش رو، اجرای این طرح را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

تعرفه‌های صدور شناسنامه فنی روی میز سازمان نظام مهندسی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان در 8 ماده به تازگی توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

    با توجه به آنکه قانون پیش فروش ساختمان در سال 89 تصویب و در سال 93 آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شده است اما هم اکنون بیش از 90 درصد ساختمان های در حال ساخت فاقد شناسنامه فنی هستند و قراردادهای پیش فروش نیز طبق قانون تنظیم نشده و همان روال گذشته را طی می کنند.

    دراین میان اگرچه سازندگان و مشاوران املاک معتقدند که صدور شناسنامه فنی ساختمان واجرای قانون پیش فروش ساختمان زمانبر است و امکان اجرایی شدن آن درشرایط فعلی وجود ندارد اما عضو هیات رییسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره قابلیت اجرایی این طرح گفت: درحال حاضر عزمی جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی وجود دارد که طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان درکوتاه مدت اجرایی شود.

    مهدی روانشادنیا، درگفت و گو با خبرنگار مهر افزود: با وجود اراده این دونهاد برای صدور شناسنامه فنی ساختمان، باید به متقاضیان پیش خرید هم اطلاع رسانی شود تا از این پس خود متقاضیان خرید خواستار صدور این شناسنامه باشند زیرا برای بهره برداری و نگهداری ساختمان، وجود شناسنامه فنی ضروری است.

    به گفته عضو هیات رییسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان، علاوه بر همراهی متقاضیان پیش خرید، سازندگان واحدهای مسکونی نیز باید با سازمان نظام مهندسی همکاری لازم را داشته باشند زیرا تهیه شناسنامه برعهده مجری ذی صلاح است و تایید آن باید از سوی ناظر ساختمان صورت گیرد.

    روانشادنیا اظهارکرد: حدود 88 درصد سرمایه خانوار مربوط به بخش مسکن است و این دارایی بدون هیچ اطلاعات فنی در اختیار خریدار قرارمی گیرد در حالی که این اطلاعات می تواند با هزینه کم و در قالب شناسنامه فنی صادرشود.

    این فعال حوزه ساختمان در پاسخ به سوال مهر درباره ماده 8 ابلاغیه صدور شناسنامه فنی ساختمان و عدم دریافت هیچ گونه مبلغی برای صدور شناسنامه گفت: مکانیزمی برای تعیین تعرفه های تاییدیه شناسنامه فنی ساختمان وجود دارد اما هنوز تعرفه های مربوط به این موضوع مشخص نشده است.

    وی ادامه داد: این تعرفه ها از سوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و هیأت 5 نفره استان که شامل نماینده وزارت کشور(معاون استاندار)، شهردار، رئیس سازمان نظام مهندسی استان، رییس اداره راه و شهرسازی استان و رئیس اداره سازمان زمین ومسکن استان است.

    وی به پیشینه بحث صدور شناسنامه فنی ساختمان اشاره کرد و ادامه داد: از سال74که قانون نظام مهندسی تصویب شد، بحث صدور شناسنامه فنی ساختمان وجود داشت ضمن اینکه در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و همچنین آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال84 هم به صدور شناسنامه فنی اشاره شده است و در واقع بستر قانونی لازم برای صدور این شناسنامه وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو