مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم تناسب نمای ساختمان‌ها با آثار تاریخی

عصر ساختمان- بر اساس ضوابط و مقررات حریم تعیین شده برای «تپه کرت آباد»، طرح معماری و مصالح برای نمای ساختمان‌ها در این منطقه، باید متناسب با ویژگی‌های تاریخی فرهنگی اثر و محیط پیرامون آن باشد و قبل از اجرا به تأیید سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده باشد.

لزوم تناسب نمای ساختمان‌ها با آثار تاریخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «نسترن مرادی»، رییس هیأت گمانه‌زنی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «تپه کرت‌آباد» شهرستان الشتر در استان لرستان در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت متناسب بودن نمای ساختمان‌ها با ویژگی‌های تاریخی - فرهنگی «تپه کرت آباد»، گفت: با توجه به قرارگیری این تپه در قسمت شرق روستای «کرت آباد»، ساخت و سازهای بی‌رویه منازل مسکونی اهالی، گسترش بافت شهری الشتر و اضافه شدن بافت روستا به شهر، تعیین عرصه واقعی تپه و ضوابط حفاظتی در این تپه به منظور جلوگیری از روند تخریب ضروری به نظر می‌رسید. 

    او ادامه داد: از این رو بر اساس اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان و به منظور رفع مشکلات و دعاوی حقوقی با مالکین زمین‌های پیرامون «تپه کرت آباد»، برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم اثر در دستور کار قرار گرفته است؛ که یکی از اهداف گمانه‌زنی این تپه،  مشخص کردن دامنه گسترش آن در جهات مختلف، محاسبه دقیق وسعت تپه، مطالعه و طبقه‌بندی یافته‌های فرهنگی حاصل از گمانه‌زنی، مطالعه ویژگی‌های محیطی و فرهنگی پیرامون اثر و... است.

    مرادی با اشاره به پیشینه پژوهش‌های شهرستان الشتر و «تپه کرت آباد»  گفت: در سال 1315 سراورال استین ضمن بازدید از لرستان غربی و شمالی در تعدادی از تپه‌های شهرستان الشتر کاوش انجام داد و در سال 1348 حمید ایزدپناه در کتابی تحت عنوان آثار باستانی و تاریخی لرستان به معرفی آثار شهرستان الشتر پرداخت.

    به گفته این باستان‌شناس، در سال 1377 نیز هیاتی به سرپرستی علی سجادی با هدف بررسی شهرستان الشتر به منطقه مورد نظر اعزام و در گزارش ارائه شده توسط وی تعدادی از آثار تاریخی این شهرستان معرفی شدند.

    او افزود: در سال‌های 86-1385، داود داودی در طی دو فصل به بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی شهرستان الشتر پرداخت که منجر به شناسایی 112 اثر فرهنگی - تاریخی شد که «تپه کرت آباد» با کد (AR.O27) در جریان این بررسی، شناسایی و معرفی شد و در همان سال با شماره 18866 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، همچنین در سال 91 همین باستان‌شناس، گزارش گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «تپه عادل آباد»  را تهیه کرد.

    رییس هیأت گمانه‌زنی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «تپه کرت آباد» افزود :بر اساس ضوابط و مقررات عرصه هر گونه ساخت و ساز، عملیات اجرایی، دخل و تصرف، تفکیک عرصه، تغییر در وضعیت توپوگرافی و هرگونه اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب به عرصه و اعیان اثر تاریخی شود ممنوع است و انجام فعالیت‌های باستان‌شناسی پژوهشی، مرمت و ساماندهی و نظایر آن که با هدف حفظ و احیا ارزش‌های فرهنگی و تاریخی اثر لازم است پس از تهیه طرح و تصویب آن از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و اجرای دقیق مفاد طرح تصویب شده، معتبر خواهد بود.

    او همچنین با اشاره به ممنوعیت‌های قانونی در عرصه این تپه تصریح کرد: حفر چاه، احداث زیرزمین، ایجاد قبور و تدفین اموات در عرصه، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ایجاد یا توسعه هر گونه تاسیسات رفاهی و خدماتی مانند لوله‌کشی، برق رسانی، آب و فاضلاب، گاز رسانی و نظایر آن در عرصه ممنوع است. همچنین بر اساس ضوابط و مقررات حریم، انجام هرگونه عملیات اجرایی، ساخت و ساز، تخریب و نوسازی، گواهی پایان کار ساختمان، ایجاد تاسیسات و نظایر آن در محدوده حریم بدون استعلام و کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممنوع است.

    مرادی در این مورد اضافه کرد: بر این اساس، طرح معماری و مصالح برای نمای ساختمان‌ها می‌بایست متناسب با ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی اثر و محیط پیرامون باشد و قبل از اجرا باید به تأیید سازمان میراث فرهنگی برسد.

    به گفته این باستان‌شناس،  ایجاد یا نصب هرگونه سازه، دکل، مانع و نظایر آن که باعث مخدوش شدن ارتباط بصری اثر با محیط پیرامون شود در محدوده حریم ممنوع است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو