مدیران خودروعصر اعتبار

"قلعه مولانا" تخریب شد

عصر ساختمان- سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان از تخریب قلعه مولانا در روستای وانشان خبر داد.

"قلعه مولانا" تخریب شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهدی نوبخت در گفت و گو باخبرنگار ایسنا، در رابطه با تخریب "قلعه سینمایی مولانا" در روز گذشته (سه شنبه- 23 شهریور ماه- ) در روستای وانشان شهرستان گلپایگان اظهار کرد: قلعه مولانا یک شهرک سینمایی بود و ای کاش زمانی که برای ساخت آن هزینه‌ای چند میلیونی صرف می‌شد سازه‌ محکم‌تر ساخته می شد.

    وی ادامه داد: قانونا شهرک های سینمایی زیر مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اداره ارشاد باید این مجموعه را حفظ و نگهداری می‌کرد اما در سال 93 درتصمیم گیری‌هایی که صورت گرفت به دلیل اینکه روستای وانشان جنبه تاریخی دارد و از مناطق گردشگری است، نگهداری و واگذاری آن به بخش خصوصی به میراث فرهنگی محول شد.

    مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان گفت: قبل از شروع ساخت این قلعه منابع امور آب شهرستان از افرادی که می‌خواستند این بنا را بسازند تعهد گرفته بود که بعد از اتمام این پروژه، این بنا به دلیل قرار داشتن در حریم رودخانه باید تخریب شود.

    نوبخت افزود: رییس سابق امور منابع آب شهرستان اقدام به شکایتی مبنی بر قرار داشتن این بنا در بستر رودخانه انجام داد و از ما خواست تعهد بدهیم که اگر روزی سیلی رخ داد و حادثه‌ای به وجود آمد تمام خسارت را میراث فرهنگی بپردازد.

    وی اضافه کرد: اداره میراث چنین تعهدی را قبول نکرد چرا که بنا قدمت تاریخی نداشت و از سوی دیگر قابل نگهداری نبود. حفظ بناهای تاریخی در اولویت این اداره است ضمن اینکه این بنا با کم مهری مردم هم مواجه بود و درها و تیرهای چوبی آن  کنده شده بود.

    به گزارش ایسنا؛ "قلعه مولانا" برای ساخت سریال مولانا جلال الدین بلخی در روستای وانشان احداث شده بود و سازه آن از ابتدا استحکام لازم را نداشت. اما وجود این قلعه پس از مقاوم سازی می‌توانست این شهرک سینمایی را در گلپایگان حفظ کند تا فتح بابی باشد برای حضور گروه‌های سینمایی در این شهرستان که بی شک سبب معرفی بیشتر گلپایگان و روستای وانشان به کل کشور می شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی