مدیران خودروعصر اعتبار

موسسات پس انداز مردم را خانه دار می کند؟

عصر ساختمان- کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت باید به سمت نظارت بیشتر و کنترل قیمت مسکن حرکت کرده و با سپردن نیازهای حوزه مسکن به بخش خصوصی در پی حل مشکلات ریشه ای این بخش باشد.

موسسات پس انداز مردم را خانه دار می کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شنیده ها حاکی از آن است که موسسات پس انداز تسهیلات مسکن با اتکا به سپرده‌های متقاضیان ساخت یا خرید برای تامین مالی ساخت وسازهای مسکونی، در نقش بانک‌های محلی درهمان منطقه تشکیل خواهد شدکهبا جذب سرمایه‌های خرد متقاضیان، عملیات ساخت آپارتمان‌های مسکونی در مقیاس انبوه را انجام و پس از پایان مراحل ساخت، متناسب با عایدی به دست آمده، تسهیلات مسکن به متقاضیان بومی اعطا خواهد کرد.

    اولویت تشکیل این موسسات در بافت‌های فرسوده با هدف جذب سرمایه‌های خرد مردم و سرمایه ‌گذاران ساختمانی به منظور نوسازی محلات فرسوده است و بر خلاف روال فعلی، پرداخت وام از طرف سیستم بانکی، این موسسات تعهدی بابت میزان و زمان دقیق پرداخت تسهیلات به سپرده‌ گذاران و متقاضیان ندارند و متناسب با عایدی موسسه در پایان پروژه ساختمانی، سقف و زمان پرداخت تسهیلات شناور خواهد بود.

    گفتنی است، سابقه فعالیت موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای به حدود 4 دهه قبل بازمی‌گردد ومعروف‌ترین شکل ساخت و ساز انبوه مسکن با اتکا به منابع این موسسات، هم‌اکنون در شهرک‌های اکباتان و آپادانای شهر تهران قابل مشاهده است.

    این موسسات از نظر سیاست گذاری و مدیریت به بانک مسکن وابسته هستنداما در اصل مجری سیاست های توسعه ای دولت خواهند بود.اما این موسسات چقدر در خانه دار شدن افراد نقش خواهند داشت؟

    بخش مسکن به ایده های جدید نیاز دارد

    سیدمهدی صادق، کارشناس مسکن و شهر سازی در گفتگو با  خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص تاثیر تسهیلات مسکن برای خروج این بازار از رکود گفت: با وجود تلاش دولت تسهیلات فعلی از سوی سیستم بانکی با استقبال مواجه نشده است.

    وی در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار برای تاسیس موسسات پس انداز تسهیلات مسکن اظهارداشت: این طرح مسیر جدیدی برای اعطای وام مسکن است وشاید پس از اجرا شدن در بازه کوتاه زمانی با اقبال مواجه شود؛ اما حوزه مسکن به طرح های جدید و مناسب نیازمند است.

    صادق با اشاره به بی نتیجه بودن طرح های قبلی دولت ها از جمله مسکن مهر و مسکن اجتماعی، اضافه کرد: دولت باید به سمت نظارت بیشتر و کنترل قیمت مسکن حرکت کرده و با سپردن نیازهای حوزه مسکن به بخش خصوصی در پی حل مشکلات ریشه ای مسکن باشد.

    ضرورت توجه به بافت های فرسوده

    مسعود علی نژاد کارشناس مسکن در گفتگو با  خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاسیس موسسات پس انداز به منظور اعطای تسهیلات مسکن اظهار داشت: تاثیر این طرح نیز پس از اجرایی شدن مشخص می شود.

    وی افزود: یکی از ضعف های بخش مسکن نبود توجه به بافت های فرسوده و ناکارآمدی شهری است که تاسیس این موسسات به منظور احیا، تقویت و رفع این مشکلات بجا و مناسب است.

    این کارشناس مسکن موفقیت دراجرای طرح های مسکن را منوط به مشورت و همکاری با مشاوران،کارشناسان و انجمن های صنفی دانست و افزود: با توجه به مشکلات معیشتی و همچنین وضع نامطلوب بازار، ارائه هرطرح باید با برنامه ریزی دقیق و استفاده از همه ابزار برای کارآمدی و تاثیر مناسب همراه شود.

    وی درپایان با اشاره به ایده های دولت ها در حوزه مسکن ولزوم به اتمام رساندن طرح های نیمه کاره گفت: باید طرح های جدید را با توجه به مسایل اقتصادی و جامعه شناسی مطرح کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی