مدیران خودروعصر اعتبار

جنگ زمین در روستای انبارسر بندرکیاشهر

تهدید مهاجرت مردم روستای انبارسر به شهرها

عصر ساختمان- مردم روستای انبارسر بخش بندرکیاشهر آستانه‌اشرفیه سال‌هاست برای گرفتن حق زمین کشاورزی خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

جنگ زمین در روستای انبارسر بندرکیاشهر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، روستای انبارسر بخش بندر کیاشهر در 12 کیلومتری جنوب شرقی بندر کیاشهر و در 60 کیلومتری رشت قرار گرفته است.

    روستای انبارسر دارای آب و هوای آن معتدل و مرطوب بوده و تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل دارد و آب و هوای معتدل، اراضی زراعی مرغوب و مراکز مناسب صید ماهی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری و توسعه روستای ساحلی انبارسر بوده است.

    ‌روستای انبارسر دارای 350 خانوار و 500 نفر جمعیت بوده و سال‌هاست که این مردم برای گرفتن حق زمین‌ کشاورزی خود با بنیاد مستضعفان دست و پنجه نرم می‌کنند.

    جنگ زمین در روستای انبارسر بندرکیاشهر

    نماینده کشاورزان روستای انبارسر و عضو کارگروه زمین درباره مشکل مهم کشاورزان این بخش به خبرنگار فارس اظهار کرد: در سال‌های گذشته پدربزرگ‌های ما روی زمین‌های کشاورزی منطقه کنف می‌کاشتند اما پس از مدتی یکی از روسای سازمان ساواک در رژیم گذشته زمین‌ها را از چنگ مردم درآورد.

    افشین شفایی با بیان اینکه با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مردم در زمین‌های روستای انبارسر کشت و کار کشاورزی کردند، افزود: مردم روستا در گذشته دچار ضعف مالی بودند و بنیاد مستضعفان یکسری پمپاژ آورد و برخی از زمین‌ها را تسطیح اراضی کرد تا کشاورزان بتوانند در زمین‌ها کشت و کار کنند.

    وی ادامه داد: زمانی که مردم در حال کشت و کار روی زمین‌های مذکور بودند بنیاد مستضعفان سند گرفت و گفت هزینه این سندها 60 درصد برای مردم و 40 درصد با بنیاد است.

    نماینده کشاورزان روستای انبارسر با اشاره به اینکه بنیاد از چهار سال پیش تمام پمپاژها را از روی زمین‌های کشاورزان برداشت، اظهار کرد: 38 سال مردم روی زمین‌های مذکور در حال کشاورزی هستند و کشت بهاره و پاییزه دارند و در بهار هندوانه، برنج، بادام و در پاییز نیز کلزا و گندم کشت و برداشت می‌کنند.

    وی گفت: از بنیاد مستضعفان درخواست کردیم زمین‌های مذکور را به کشاورزان واگذار کند و رئیس سابق بنیاد یک بار نامه واگذاری را به کشاورزان داد اما بنیاد مستضعفان رشت با کشاورزان مخالفت کرد و سنگ‌اندازی کرد.

    شفایی با بیان اینکه رئیس جدید بنیاد نیز نامه واگذاری زمین‌های مذکور به کشاورزان را نوشت، اضافه کرد: نمی‌دانیم چگونه نامه واگذاری در بنیاد رشت تبدیل به کاربری زمین‌های کشاورزی روستای انبارسر شد.

    تصمیم بنیاد مستضعفان رشت در واگذاری زمین کشاورزی انبارسر به شرکت آبزی‌پروری ایرانیان

    وی ادامه داد: نماینده‌ای از طرف بنیاد مستضعفان آمد و روی زمین‌های مذکور متری 4 هزار تومان قیمت گذاشت و اکنون نماینده بنیاد مستضعفان رشت می‌خواهد زمین را از کشاورزان بگیرد و به شرکت آبزی‌پروری فردوس ایرانیان واگذار کند.

    نماینده کشاورزان روستای انبارسر با بیان اینکه کشاورزان این روستا روی زمین‌های مذکور تلاش‌های بسیاری کردند و حق این است که زمین‌ها به آنها واگذار شود، افزود: در این روستا حق ریشه داریم و اکنون نیز روی زمین مشغول کار کشاورزی هستیم.

    وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همواره حمایت از کشاورزان را مورد تأکید قرار می‌دهند و فرمودند زمین از آن کسی بوده که روی آن مشغول به‌کار است و اکنون ما در حال کشت و کار هستیم اما مسؤولان بنیاد مستضعفان رشت می‌خواهند ما را از زمین‌های کشاورزی خودمان بیرون کنند و این به معنای مهاجرت جوانان و مردم روستای انبارسر به شهر است.

    شفایی گفت: اگر شرکت آبزی‌پروری می‌خواهد در این روستا سرمایه‌گذاری کند ما خودمان صیاد هستیم و در جلسه اخیر از فرماندار آستانه‌اشرفیه خواستیم اگر این شرکت می‌خواهد از هر نقطه ایران بیاید و در روستای انبارسر پرورش ماهی داشته باشد ما خودمان اهل صید و صیادی هستیم و می‌خواهیم روی زمین خودمان کار کنیم.

    وی با اشاره به اینکه مسؤولان گفتند 20 هکتار از زمین‌های مذکور را به مردم روستای انبارسر در قالب مسکونی واگذار می‌کنیم، افزود: این پیشنهاد را قبول نکردیم زیرا اصل و ریشه ما کشاورزی است و می‌خواهیم روی زمین خود کشاورزی کنیم و به هیچ عنوان از حق خودمان کوتاه نمی‌آییم.

    زمین انبارسر حق مردم این روستاست

    عضو شورای اسلامی روستای انبارسر بندرکیاشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: زمین مورد نظر در رژیم گذشته با زور از مردم روستای انبارسر گرفته شده بود و بنده نسل چهارم هستم و نسل‌های پنجم و ششم نیز روی این زمین‌ها حق دارند.

    منوچهر کریم‌زاده افزود: ساختمان‌های مردم روستای انبارسر در رژیم گذشته به آتش کشیده شد و حتی بخشی از ساختمان مخروبه نیز در انبارسر وجود دارد که مخروبه است.

    وی با بیان اینکه بعد از انقلاب بنیاد مستضعفان برای زمین سند گرفته است، ادامه داد: 103 هکتار زمین توسط مردم روستای انبارسر کشت و کار می‌شود و در هر فصل کشاورزان اقدام به کشت کلزا، برنج، بادام‌زمینی و... می‌کنند.

    عضو شورای اسلامی روستای انبارسر بندرکیاشهر گفت: بین فرماندار آستانه‌اشرفیه، بنیاد مستضعفان تهران و گیلان رایزنی صورت گرفت و نتیجه‌ای رسیدند که بنیاد می‌گوید از زمین‌های موجود در روستای انبارسر 15 هکتار را به اهالی می‌دهیم.

    خطر مهاجرت مردم روستای انبارسر به شهرها

    وی با اشاره به اینکه آیا حق کشاورزان و مردم که سال‌هاست روی زمین مذکور کار و تلاش کرده‌اند تنها 15 هکتار است، خاطرنشان کرد: مردمی که در این محدوده زندگی می‌کنند برای تامین امرار معاش خود ناتوان هستند و زندگی آنها در سختی می‌گذرد و اگر زمین‌ها را از آنها بگیرند دیگر از زندگی ساقط می‌شوند.

    کریم‌زاده با بیان اینکه مسؤولان می‌گویند جلوی مهاجرت از روستا به شهرها باید گرفته شود، یادآور شد: مردم روستا اکنون در حال کشاورزی روی زمین هستند و اگر به شهرها مهاجرت کنند چگونه باید امرار معاش کنند و زندگی خود را بگذرانند.

    وی متذکر شد: در رایزنی‌هایی که صورت گرفته شرکت آبزی‌پروری فردوس ایرانیان می‌خواهد روی زمین کشاورزان انبارسر پرورش ماهی داشته باشد در حالی که این زمین کاربری شالیزاری و کشاورزی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار