مدیران خودروعصر اعتبار

اوضاع بازار مسکن در دولت یازدهم چگونه بود؟

افتتاح بیش از ۵۸۸هزار واحد مسکن مهر با تامین اعتبار از محل منابع عمومی دولت

عصر ساختمان- گرچه تا سال‌های آتی کشور با آثار ناشی از اصلاح ناقص و بیمار طرح مسکن مهر دست به گریبان خواهد بود اما دولت یازدهم با اقداماتی سعی در اصلاح و بهبود روند اجرای این پورژه داشت.

اوضاع بازار مسکن در دولت یازدهم چگونه بود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، طرح مسکن مهر به عنوان بزرگترین طرح اجرایی کشور طی سال‌های اخیر، مسائل و مشکلاتی در ابعاد مختلف از جمله انتخاب مکان و نحوه‌ی ارتباط با سکونت‌گاه اصلی، تامین مالی، اشتغال و مسائل اقتصادی، اجتماعی، بلوک‌های فقیرنشین، امنیت و پیش‌گیری از بزه‌کاری، فرهنگی، فنی و شهرسازی، عدم برخورداری از امکانات زیربنائی و روبنائی لازم، و حمل‌ونقل درون سکونت‌گاه‌های مسکن مهر و بین آنها و سکونت‌گاه‌های اصلی برای کشور ایجاد کرد که تا سال‌های آتی کشور با این مسائل دست به گریبان خواهد بود.

    در حوزه‌ی مسکن نکته‌ کانونی، ناکارآمدی نظام تأمین مالی و فیزیکی مسکن برای طبقه متوسط و نابرابری در برخورداری از امکانات و تسهیلات موجود در جامعه، به ویژه برای دهک‌های پایین درآمدی است. به منظور تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر، به اعتباری در حدود 56000 میلیارد ریال و جهت تامین خدمات روبنائی به اعتباری در حدود 50000 میلیارد ریال نیاز است.

    خلاء تامین مالی که مسکن مهر باعث به وجود آمدن آن شد منجر به کاهش منابع بانک ها شد و همزمان با آن جهش قیمت مسکن در دولت قبل به رکود عمیق در بازار مسکن دامن زد.

    سیاست‌های کلی دولت در دو سال اخیر بازنگری طرح جامع مسکن، بازآفرینی شهری، بازتعریف شهرهای جدید، ساماندهی مسکن مهر، توجه به توسعه‌ای شدن بانک مسکن و توسعه بازارهای مالی در بخش مسکن بوده است.

    دولت یازدهم برای جبران خلاء به وجود آمده در تامین مالی حوزه مسکن، اقدام به اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات در سه سقف 300، 400 و 500 میلیون ریال تا پایان برنامه ششم توسعه و حمایت در طول دوره اجرا کرد. اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در سه سقف 100، 150 و 200 میلیون ریال نیز در فاز بعد به برنامه های دولت اضافه شد.

    افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تا 600 میلیون ریال و ساخت مسکن تا سقف 1000 میلیون ریال و در پی آن راه‌اندازی شرکت تامین سرمایه مسکن از گام های مثبت این دولت برای ایجاد تحرک در بازار مسکن بود.

    از دیگر برنامه‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی در آغاز فعالیت دولت یازدهم دنبال شد تدوین برنامه مشترک (مسکن اجتماعی)، فی‌ما‌بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه وشهرسازی بود.

    تصویب سند احیاء، بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد و غیررسمی شهری با رویکرد توانمندسازی و بازآفرینی نیز به عنوان اقدامی در راستای نوسازی بافت های فرسوده انجام شد.

    ارائه وام ساخت به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، افزایش وام نوسازی و بهسازی مسکن روستایی به مبلغ 180 و 200 میلیون ریال و افزایش وام مسکن مهر از 250 به 300 میلیون ریال سه گام بسیار منسجم از دولت یازدهم برای تقویت قدرت خرید و تحریک بازار انجام شد.

    در مجموع طی سه سال گذشته تامین خدمات زیربنایی بیش از 200هزار واحد و افتتاح بیش از 588هزار واحد مسکن مهر با تامین اعتبار حدود 7000 میلیارد ریال از محل منابع عمومی دولت در جهت اجرای صحیح و تکمیل پروژه مذکور انجام شد.

    صندوق پس‌انداز یکم با هدف تامین خرید مسکن در سه سقف 800، 600 و 400 میلیون ریال که از سال گذشته با عنوان عامل محرک بازار مسکن آغاز به فعالیت کرد، طی سال جاری با خبر خوش رئیس جمهور مبنی بر کاهش نرخ سود از 14 به 9.5 درصد این صندوق با افزایش تقاضا برای افتتاح حساب و دریافت تسهیلات روبرو شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی