مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس ایمنی شهری بیان کرد:

راه حل کاهش حوادث مترو

عصر ساختمان- یک کارشناس ایمنی ساختمان گفت: ساده‌ترین اقدامی که شهرداری می‌تواند در ساخت تونل مترو انجام دهد این است که نقشه تاسیسات گاز، برق، آب و مخابرات را از شرکت‌های مربوطه بگیرد.

راه حل کاهش حوادث مترو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایسنا ،جواد نوفرستی اظهار کرد: یکی از زمینه‌های لازم برای افزایش ضریب ایمنی، هماهنگی دستگاه‌های خدمات‌رسان است که در حال حاضر کمترین هماهنگی بین ادارات برق، گاز، آب، مخابرات، شهرداری و غیره وجود ندارد. حوادث شهران، خیابان پیامبر (ص) و طرشت این ناهماهنگی را به خوبی نمایان کرد.

    وی افزود: انتظار این‌که حوادث شهری به صفر برسد غیرواقعی است اما می‌شود از بسیاری خطرات پیشگیری کرد. مثلا ساده‌ترین اقدامی که شهرداری می‌تواند در ساخت تونل مترو انجام دهد این است که نقشه تاسیسات گاز، برق، آب و مخابرات را از شرکت‌های مربوطه بگیرد و مثلا بداند چند متر بالای سرشان یک خط پرفشار رد شده است؛ زیرا بحمدالله مهندسان کشور آن‌قدر دانش دارند که حتی بتوانند در کنار خط پرفشار هم کار کنند.

    این کارشناس ایمنی شهری به وقوع چهار حادثه مشابه در کمتر از سه ماه در شهران، خیابان پیامبر (ص)، طرشت و مترو کیانشهر اشاره و تاکید کرد: ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی با الهام از حوادث رخ داده طرح‌های ضربتی برای مقابله با اتفاقات مشابه در کل کشور به انجام برسانند تا حداقل بتوانیم بگوییم از حوادث درس گرفته‌ایم.

    نوفرستی تصریح کرد: در ایران معمولا نگاه‌ها بعد از حادثه است. بحران اتفاق می‌افتد و بعد دنبال مقصر می‌گردیم. درست است که مقصر باید مجازات شود اما کمکی به حل معضل نمی‌کند. اگر مسوولان به این نگرش برسند که در همه حوادث باید پاسخگو باشند، شاید دیگر به دنبال پاسکاری مسوولیت‌های خود نباشند.

    این کارشناس ایمنی و ساختمان، مقاوم بودن صرف در برابر زلزله را تنها شاخص ایمنی ساختمان‌ها ندانست و در این خصوص بیان کرد: ممکن است ساختمانی را در برابر زلزله 7 ریشتری مقاوم کنیم ولی با غفلت از ایمنی وسایل گازسوز، آسانسور، برق و غیره زمینه‌های ایجاد حوادث مرگبار را فراهم آوریم. متاسفانه در 10 سال گذشته میانگین فوت ناشی از سوختگی بیش از 2000 نفر بوده که یک بحران محسوب می‌شود.

    به گفته نوفرستی، وقتی سطح ایمنی حوادث و سوانح را در مقایسه با یک دهه قبل ارزیابی می‌کنیم بدون شک وضع بهتر شده است. در حال حاضر بحث جامعه ایمن به عنوان یک شاخص در سطح کشور مطرح شده و آمار حاکی از کاهش صدمات و آسیب‌ها در حوادثی همچون حوادث ترافیکی، آتش‌سوزی، سیل، زلزله و غیره دارد اما با شرایط ایده‌آل فاصله‌ی زیادی داریم.

    وی با بیان این‌که ایمنی در کشور ما هنوز متولی خاصی ندارند، افزود: اگر وحدت فرماندهی در بخش ایمنی ایجاد شود قطعا حوادث کاهش می‌یابد.

    این کارشناس ایمنی و ساختمان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های بخش مسکن، ایمنی پایین ساختمان‌ها در بافت فرسوده است اما به جرأت می‌توان گفت ساخت و سازهایی که در حال حاضر انجام می‌شود تا پنج سال آینده مجددا فرسوده خواهند شد؛ چرا که شاخص‌های مقاوم‌سازی و نیز شاخص‌های ایمنی همچون آتش‌سوزی، گازگرفتگی، حوادث آسانسور و غیره در این بافت‌ها رعایت نمی‌شود.

    نوفرستی اظهار کرد: در حالی که متوسط عمر استفاده از ساختمان در کشورهای توسعه یافته 90 سال است، در ایران عمر ساختمان‌ها به 30 سال هم نمی‌رسد. به همین دلیل اگر زلزله‌ای با قدرت بم در هریک از شهرهای کشور به وقوع بپیوندد فاجعه به بار می‌آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو