مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:

ثبت ۴ اثر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ۴ اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

ثبت ۴ اثر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمود باقری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که اداره‌کل میراث فرهنگی استان پیگیر ثبت آثار تاریخی استان در فهرست آثار ملی است، اظهار کرد: ثبت ملی برای گرفتن اعتبار به منظور ترمیم، مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 20 اثر ملی دیگر کهگیلویه و بویراحمد در دست اقدام برای انجام ثبت ملی است.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون صنایع دستی مانند جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، بازی‌های مانند گرنا بازی، نان محلی و آیین‌ها و سنت‌های محلی جزء میراث معنوی استان ثبت ملی شده است، عنوان کرد: آثار تاریخی قلعه دیشموک مربوط به شهرستان کهگیلویه بخش (دیشموک)کوشک کی ابول شهرستان کهگیلویه (بخش مرکزی) گلزار شهید طیب (بخش سوق) قلعه عزیزی شهرستان بویراحمد (بخش کبگیان) نیز اکنون با تلاش کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در اداره‌کل به ثبت ملی رسیده است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: آیین استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی(ع) چرام، مراسم نذری روستای دشت‌رز بویراحمد، دمام‌زنی حسینیه حضرت قاسم(ع) گچساران، مویه خوانی و آیین شام غریبانه کهگیلویه، آیین تعزیه‌خوانی سنتی لنده و آیین تعزیه خوانی سنتی سوق از دیگر آثار معنوی ثبت شده در این استان است.

    باقری همچنین از ثبت ملی 22 بقعه متبرکه در این استان خبر داد و گفت: امامزاده علی(ع) چرام، امامزاده معصوم(ع) دهدشت، امامزاده ابراهیم(ع)، امامزاده بی‌بی شهربانو(س)، امامزاده بابا احمد(ع)، امامزاده عبدالله بی‌منجگان(ع) و امامزاده پیرپلنگ(ع) در دیشموک از اماکن متبرکه به ثبت رسیده در فهرست ملی است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 726 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

    باقری گفت: تاکنون 208 محوطه تاریخی، 10 پل، 19 گورستان و دو اثر طبیعی از جمله آثار تاریخی ثبت ملی شده در این استان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار