مدیران خودروعصر اعتبار

مرمت خانه جلال و سیمین در دستور کار شهرداری

عصر ساختمان- بازماندگان جلال آل احمد و سیمین دانشور از رویکرد منطقی، علمی و کارشناسی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در مرمت و بازسازی خانه این دو نویسنده تقدیر و از استراتژی و خط مشی تعیین شده در این خصوص ابراز رضایت کرده و تاکید کردند: روند ایجاد شده در مرمت و احیای خانه موزه جلال آل احمد و سیمین دانشور باعث دلگرمی بازماندگان و دوستداران است.

مرمت خانه جلال و سیمین در دستور کار شهرداری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهندس علیرضا جعفری ، مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در مراسم «بزرگداشت جلال آل احمد و سیمین دانشور» با اشاره به اینکه  توجه جدی به مباحث شهر و شهرنشینی از جمله جدی ترین و مهمترین مباحثی است که به وسیله آن می توان پایه های توسعه ایران مدرن و اسلامی را بنا کرد، گفت: در این میان محمد باقر قالیباف ، شهردار تهران در کنار ارایه خدمات شهری  در راستای نگاه انسانی به شهر و شهروندان،  رویکرد اجتماعی و فرهنگی را مدنظر قرار داده است.

    به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با توجه به تاکیدات شهردار تهران و ضرورت حاکم شدن رویکرد اجتماعی و فرهنگی  در حوزه برندینگ شهری توجه به شخصیتها و نخبگان علمی، ادبی، فرهنگی و.. در راستای الگوسازی برای نوجوانان وجوانان و تغییر رفتار اجتماعی شهروندان به سمت تعالی و ارتقای فرهنگی مد نظر قرار گرفته است ،چرا که کالبد و ساختار شهر باید با در نظر گرفتن کارکردهای فرهنگی و اجتماعی توسعه یابد.

    وی ادامه داد: باید به موازات تامین نیازهای خدماتی شهروندان، نیاز آنها به رابطه اجتماعی، کمال و تعالی، آرامش روحی و روانی و معنوی نیز مورد توجه قرار گیرد.

    جعفری گفت: در گذشته شهرداری ها با شاخصه‌های فیزیکی و کالبدی نظیر تراکم، ساخت‌وساز، کثرت جمعیت و نظافت معابر شناخته می شدند و برهمین اساس  نیز شهرداری ها سازمانی خدماتی به حساب می آمدند؛ اما امروزه در دوره جدید علاوه بر مشخصه‌های پیشین، به مولفه‌های اجتماعی و فرهنگی هم توجه  ویژه ای شده است.

    وی با تاکید بر اینکه توجه به فرهنگ و اخلاق در امر مدیریت شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود:مدیریت شهری ابزاری است که به وسیله آن می توان توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به وجود آورد، بنابراین در چنین فرآیندی مدیریت شهری به خصوص شهرداری ها، می توانند با الگوسازی از چهره های ملی و مذهبی و ادبی  به بهبود مناسبات اجتماعی کمک کرده و از نظر فرهنگی کمک کنند تا  شهری خوب و مطلوب داشته باشیم.

    مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: به همین دلیل در راستای توسعه مسایل فرهنگی و ارتقای سطح فرهنگی شهروندان، زنده نگهداشتن یاد و خاطره شخصیتهای ادبی و فرهنگی همچون جلال آل احمد، سیمین دانشور، شعرا( حافظ ، سعدی، فردوسی و شعرای معاصر همچون فاضل نظری)هنرمندان( داوود رشیدی، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان) چهره های علمی (شهیدان مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری،داریوش رضایی نژاد،احمدی روشن) و سایر چهره های ارزشمند و ثاتیرگذار فرهنگی و اجتماعی همچون مرحوم پروفسور حسابی در قالب ساخت یادبود و نماد، مجسمه و مرمت و بازسازی بنا در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت، تا شرایط لازم  برای الگوپذیری جوانان از سبک  زندگی این شخصیتها فراهم شود.

    به گفته جعفری، آسیبها و ناهنجارهای اجتماعی پدیده ناخوشایندی است که امروزه در شهرها ظهور و بروز پیدا کرده است، بنابراین راهکارهای مختلفی از جمله نگاه های امنیتی و انتظامی برای مواجه با این آسیبها مورد توجه قرار دارد ، اما ما معتقدیم با الگو سازی از مشاهیر ادبی وفرهنگی می توان در راستای کاهش و از بین بردن آسیبهای فردی و اجتماعی اقدام کرد.

    وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم زمینه های لازم برای بهره مندی نوجوانان و جوانان از اندیشه های چهره های ملی را فراهم کنیم، گفت: به همین دلیل در راستای نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان  «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» شهرداری تهران برخی اقدامات و فعالیتهای فرهنگی از جمله بازسازی و مرمت خانه های مشاهیر را مورد توجه قرار داده است.

    مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: به همین دلیل در راستای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران و با هدف باز زنده سازی خانه های مشاهیر ، بزرگان و پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت420 متر مربع  و زیربنای پروژه 200 مترمربع به تملک شهرداری تهران درآمد و مرمت و بازسازی آن در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار گرفته است.

    بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، وی با اشاره به اینکه تغییر کاربری در خانه سیمین و جلال صئرت نگرفته است،افزود: بنابراین از آنجا که سیمین و جلال دو تن از نویسندگان صاحب ‌نام معاصربه شمار می آیند حفظ منزل و مکان زندگی این دو چهره ارزشمند، اهمیت بسیاری دارد ، به همین دلیل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، به موضوع حفظ اصالت وهویت اصلی این بنای تاریخی توجه دارد ، به همین دلیل مرمت و بازسازی بنا کاملا کارشناسی شده و علمی صورت می گیرد و ما به شدت به  حفظ هویت اصلی این بنای تاریخی تأکید داریم.

    مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران که در مراسم «بزرگداشت جلال آل احمد با یادی از سیمین دانشور» سخنرانی می کرد، با اشاره به اینکه در بسیاری از آثار و ابنیه های تاریخی می توان شعور تاریخی معمار ایرانی را به وضوح مشاهده کرد، گفت: خانه سیمین و جلال دارای حس مکانی است که آن را برای مخاطبان و دوستداران این دو نویسنده علاقه مند کرده است.

    به گفته جعفری حس یا روح مکان، ارتباط انسان و مکان  و به عبارتی  تعلق خاطر انسان به مکان است که این حس را مثبت می کند.

    وی ادامه داد: خانه سیمین و جلال پس از مرمت و بازسازی برای بازدید علاقه مندان آماده می شود و مطمینا حضور نوجوانان و جوانان در اوقات فراغتشان در این مکان منجر به ادراک روحی و روانی مثبت آنان از این  محیط می شود و این حس باعث دادن شخصیت یا هویت به مکان می شود زیرا مکان به خودی خود فاقد این هویت است.

                                                                                                                                                                                                                                                  مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران  با اشاره به اینکه منزل سیمین و جلال دارای قدمت حدود 60 سال  است و ارزش تاریخی و فرهنگی آن به خاطر زندگی و حیات دوتن از نویسندگان کشورمان است، گفت: نگاه تحول انسانیت در نگاه زنده یاد جلال آل احمد باعث شده که این ساختمان قدیمی، ارزشمند و ماندگار شود.

    وی با بیان اینکه در راستای  مقاوم سازی اقداماتی شامل مرمت انواع ترک ها، پوسیدگی ها و رفع فرسایش مصالح بنا و حذف عوامل آسیب رسان از جمله رطوبت و نشست پی  صورت گرفته است، گفت: هدف ما حفاظت از تمامی بخشهاست و اقدامات لازم نیز در این راستا در حال انجام است، بنابراین اقدامات لازم در راستای استحکام بخشی و مقاوم سازی آن صورت پذیرد.

    جعفری گفت:مرمت و احیاء منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور با توجه به ثبت ملی این منزل، بسیار با دقت صورت می گیرد و تلاش داریم مرمت و بازسازی این منزل را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

    ویکتوریا دانشور و محمد حسین دانایی در مراسم بزرگداشت جلال آل احمد که با حضور شخصیت‌های فرهنگی کشور، بازماندگان و دوستداران این دو نویسنده در فرهنگسرای شفق برگزارشد ، از تلاش های شهرداری تهران به ویژه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در مرمت و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور تقدیر و تشکر کردند.

    در این مراسم محمد حسین دانایی، خواهر زاده جلال آل احمد یکی از دغدغه های بازماندگان و دوستداران مرحوم جلال آل احمد و سیمین دانشور را حفظ و حراست از منزل این دو نویسنده بزرگ  برای اهالی ادبیات و فرهنگ دانست و گفت: خوشبختانه در سال جاری از سوی دست اندرکاران شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در مرمت و باز سازی خانه موزه سیمین و جلال تسریع صورت گرفته است.

    ویکتوریا دانشور، خواهر سیمین دانشور نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر شاهد حاکم شدن رویکرد کاملا علمی، کارشناسی و مثبت مسئولان و متولیان امر در تسریع مرمت و بازسازی این خانه هستیم، گفت: حفظ اصالت و هویت این خانه موزه همواره دغدغه بازماندگان و دوستداران سیمین و جلال بوده است که خوشبختانه متصدیان امر در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز تاکید به حفظ ماهیت وهویت این بنا دارند.

    گفتنی است در این برنامه شخصیت های فرهنگی چون محمد بقایی(ماکان)، رباب فضائلی، موسی فقیه حقانی، سیمین یاوری، یحیی یثربی و محمدرضا کائینی  نیز به سخنرانی درباره زنده یاد جلال آل احمد پرداختند و سپس فیلم مستندی از زندگی جلال آل احمد به نمایش در آمد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی