مدیران خودروعصر اعتبار

خانه ای که هندسه می داند!

عصر ساختمان: چینش‌های هندسی و بهره گرفته از اشکال هندسی در وسایل مختلف خانه همه و همه ترفندهای جذاب و اعجاب‌انگیزی است که با یاری آنها می‌توانید اتاق یا خانه‌ای مدرن، کلاسیک و مهم‌تر از همه شیک داشته باشید.

خانه ای که هندسه می داند!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مجله منزل ، مساحت، ابعاد و شیوه معماری هر خانه‌ای تاثیر زیادی در چیدمان وسایل آن دارد اما توجه به برخی ترفندها و بازی‌ با چینش وسایل خانه با رویکرد هندسی نیز می‌تواند به خانه شما جذابیت‌های بصری و جلوه‌های ویژه‌ای بدهد؛ پیدا و پنهان‌هایی که انرژی و خلاقیت را به خانه‌تان بیاورد.
 

کدام شکل پایه هندسی را می‌پسندید؟

اشکال هندسی یا همان مثلث، مربع، مستطیل‌ و دایره‌های دوره مدرسه یا سایر اصول این علم از جمله نقطه کانونی یا مرکزی تنها دانسته‌های یک علم از گونه ریاضیات نیستند، بلکه دانشی هستند که در چشم برهم‌زدنی بازی و مانور روی آنها چیدمان خانه‌تان را متحول می‌کند.  چند اصل ساده در دکوراسیون هندسی می‌گوید، اگر بخواهید برای زیباتر شدن چیدمان خانه خود از طرح‌های مستطیل‌شکل استفاده کنید که دارای خطوطی ساده و صاف هستند، باعث ایجاد فضایی بسیار جدی و رسمی در مکانی می‌شوید که آن را اجرایی کرده‌اید. مربع احساس‌های مختلفی مانند صداقت، صراحت همچنین تفکر و محفوظ بودن را در ذهن تداعی می‌کند.

مثلث به دلیل برخورداری از سه گوشه تیز که زوایای مختلف را به تصویر می‌کشد ، معانی نمادینی از جمله حرکت، هیجان و جهت را به بطن محیط تزریق خواهد کرد. در این میان دایره شاید پرطرفدارتر از دیگر موارد باشد؛ زیرا صمیمت را به بطن خانه‌ راه خواهد داد؛ البته همه این تاثیرگذاری‌ها منوط به این است که راه و چاه کاربرد چنین شیوه‌های خلاقانه‌ای را بدانید. علاوه برآنچه درباره چیدمان با ترفند شکل هندسی سه ضلعی گفته شد، در چیدمان مثلثی وسایل خانه اگر یکی از راس‌ها دورتر از دو راس دیگر قرار داشته باشد، به نحوی تعادل و ایستایی را به نمایش می‌گذارد.

انرژی و هیجان را به خانه بیاورید

اگر قصد دارید محیطی خلاقانه و پر از انرژی داشته باشید، کمک گرفتن از اشکال مثلثی با تنوع‌ رنگی کاربرد زیادی خواهد داشت. به طور نمونه اگر اتاق پذیرایی و نشیمن یا اتاق کودک خانه شما یکی است یا به صورت ال به هم متصل شده و عاشق مبلمان اسپرت هستید، کاغذدیواری ای با طرح‌های هندسی پیشنهاد خوبی برای شما خواهد بود. شاید هم دوست دارید هر فردی هنگام ورود به خانه‌تان فضایی پرانرژی و هیجان را تجربه کند؟ پس طرح‌های هندسی می‌تواند به کمک شما بیاید به‌ویژه اگر شکل هندسی آنها مثلثی‌شکل باشد.

یادتان باشد هنگام نصب این کاغذها باید به تنظیم درزها توجه داشته باشید تا نظم طرح‌ها از ردیفی به ردیف دیگر به خوبی رعایت شده و یکنواختی در کار حفظ شود.  براساس اصول طراحی، اشکال هندسی با رنگ‌های متنوع و شاید تند، موجب خواهد شد دیوار پیش زمینه‌ای مناسب برای جلوه بیشتر مبلمان شما باشد؛ علاوه بر این، رسالت خطیر نقطه مرکزی را برای جلب توجه افراد در چیدمان اتاق برعهده دارد. یادتان باشد در این شیوه باید رنگ‌ها هم با کاربری اتاق و هم ترکیب‌های هندسی روی دیوار هماهنگ باشند؛ این مهم‌ترین شرط تاثیرگذاری خواهدبود.

احجام هندسی؛ یک ایده دست اول

واقعیت این است که با اضافه کردن چند گوشه‌ هندسی در خانه و همچنین احجام تزیینی هندسی فارغ از شکل و  طراحی خانه، می‌توان به میزان زیادی به جذابیت نمای دکور داخلی خانه افزود؛ احجامی که می‌تواند به کانون دید در خانه تبدیل شود. به طور نمونه لوسترهایی که شکل‌های هندسی دارند تغییرات زیادی را در نمای شما ایجاد خواهند کرد ، فضای سقف را چشمگیرتر می کنند و به نوعی در نورپردازی نیز موثر هستند.

خانه‌تان را بزرگ‌تر کنید

اگر طرفدار استفاده از سبک هندسی در خانه هستید، انتخاب قالیچه‌ها با طرح‌های هندسی هم ایده خوبی خواهد بود؛ البته شاید این نوع کفپوش‌ها در کف اتاق به نظرتان چندان جلوه‌ای نداشته باشند. پیشنهاد ما برای داشتن نمایی کلاسیک و ایده‌ال نصب چنین قالیچه‌های فانتزی روی دیوار خواهد بود. یک مثال در دسترس بزنم؛ استفاده از قالی گرد.

این ایده هم گزینه مناسب دیگری برای تکمیل چینش مورد نظر شماست. توجه داشته باشید که این دسته از فرش‌ها فضایی را که در اختیار دارید بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه خواهند داد؛ ضمن اینکه شما حس می‌کنید در فضایی دنج حضور دارید. این را هم بدانید که دایره، معنای وحدت و یکپارچگی می‌دهد؛ حسی که فضاهای دارای چنین چیدمانی به شما القا می‌کنند.

قاب‌ها؛ این چند ضلعی‌های چاره‌ساز

از تزیینات روی دیوار سخن گفتیم، بد نیست کمی هم به فرم هندسی قاب‌های روی دیوار بپردازیم. به طور نمونه اگر عرض اتاق شما کم یا فضای‌تان کوچک است، برای اینکه دیوار و نمای کامل اتاق کشیده به نظر برسد، از قاب‌های مستطیل‌شکل کمک بگیرید که به صورت افقی روی دیوار جای می‌گیرند. یادتان باشد این قاب‌ها علاوه بر عریض‌تر نشان دادن اتاق تاثیر آرامش‌بخشی نیز در فضایی که دارید، خواهند داشت.

با این وجود اگر علاقه دارید ارتفاع اتاق‌تان بلندتر به نظر برسد، از قاب‌های مستطیل استفاده کنید که به صورت عمودی در کنار یکدیگر نصب شده‌اند؛ البته همیشه هم لازم نیست برای رسیدن به چنین هدفی از قاب‌ استفاده کنید، بلکه آویزهای مستطیل‌شکل عمودی نیز برای شما این کارکرد را خواهند داشت. در صورتی هم که علاقه‌مند هستید فضایی که در اختیار دارید، هنری و پویاتر جلوه کند، پیشنهاد می‌کنم این قاب‌ها را به صورت خطوط قطری روی دیوار نصب کنید؛ البته این را هم بگویم که چنین ترفندی با رویکرد هندسی برای راه‌پله‌ها بیشتر از هر فضای دیگری کاربرد دارد. با این وجود اگر دوست دارید اتاقی خودمانی‌تر داشته باشید  که افراد هنگام حضور در آن حس رسمی بودن فضا معذب‌شان نکند، خط افقی‌ای روی دیوار در نظر بگیرید و تابلوها را به شکل بالا و پایین حتی پله پله‌ای نصب کنید.

عسلی‌ها و کوسن‌ها را دریابید

ایده دیگر برای بهره‌گرفتن از بازی هندسه در دکوراسیون، استفاده از میزهای کوچک عسلی تکمیل‌کننده میز اصلی مبلمان اتاق نشیمن است. شما می‌توانید میزهایی با ترکیب‌های مختلف مثلث، نیم‌دایره، پنج ضلعی و سایر اشکال تهیه کنید؛ حتی می‌توانید برای آنها ارتفاع‌های متفاوت و البته دارای کاربرد در نظر بگیرید. این امکان نیز وجود دارد که آنها را در رنگ‌های مکمل یا متضاد انتخاب کنید تا تضاد رنگ‌ها، کنتراست و ترکیب هندسی‌شان را بیشتر چشمگیر و جذاب کند.

چنین خلاقیتی را می‌توانید در صندلی‌ها، چراغ‌های رومیزی، کوسن‌ها و بالش‌ها نیز داشته باشید. البته اصلی‌ترین بحث در اینجا به نمایش گذاشتن تضاد خواهد بود؛ یعنی  در چیدمان با بهره از مفاهیم ریاضی خطوط منحنی و صاف را با هم ترکیب کنید. مثلا در صورتی که سبک طراحی مبل شما خطی و  مدرن است، صندلی‌های مبلمان خود را دور یک میز دایره‌ای بچینید  اما اگر شکل آنها منحنی است، توصیه می‌شود، عناصر موجود را با یک مکمل زاویه‌دار هماهنگ کنید.

به هم زدن نظم در یک چشم برهم زدن

اما ترفند دیگر برای کمک گرفتن از تاثیرات شگرف قوانین و اصول هندسی در چیدمان خانه به قفسه‌های روی دیوار مربوط می‌شود؛ قفسه‌هایی که یا مکانی برای قرار دادن وسایل تزیینی بوده یا جای مناسبی برای کتاب‌های شما خواهند بود. این در حالی است که برداشت بیشتر ما از قفسه‌های کتاب روی دیوار شکلی مربعی یا مستطیل‌گونه است که شاید در مدت زمانی کوتاه برای شما کسل‌کننده شود. پس کمی این نظم هندسی تکراری را به هم بزنید.

به طور نمونه کتابخانه ای پنج ضلعی در جایی که اتاق نشیمن و پذیرایی به هم متصل هستند، نصب کنید یا برای گوشه اتاق کتابخانه نواری‌شکلی را به صورت نیم‌دایره تدارک ببینید. اگر تهیه چنین قفسه‌هایی برای‌تان دشوار است، از همان ترکیب مربع‌شکل استفاده کنید اما خطوط عمودی قفسه‌ها را از شکل متوازن و یکنواخت دربیاورید. این خطوط می‌توانند مورب و زاویه‌دار و همچنین نامتوازن باشند. به این ترتیب با کمی دستکاری هندسی کتابخانه‌ای مدرن و جذاب خواهید داشت.

یک راز خوشمزه هندسی

موافق هستید به فضایی به نام آشپزخانه سرک بکشیم و کمی از کاربرد هندسه در قالب مثلث در این مکان بگوییم که غذاهای خوشمزه و مطبوع شما تدارک دیده می‌شود؟  توجه داشته باشید این محدوده از خانه مهم‌ترین فضا برای نگهداری مواد اولیه غذا، پخت و پز و شست‌و‌شوی ظروف و همچنین انواع خوراکی‌ها بوده و سه عنصر مهم در چیدمان آن یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی است که مثلث کار در آشپزخانه را تشکیل می‌دهد؛ مثلثی که به طور اصولی کمترین طول لازم برای هر ضلع آن در این فضا باید 120 سانتی‌متر و بیشترین آن 275 سانتی‌متر باشد.

البته اگر آشپزخانه شما کوچک است (مانند بسیاری از واحدهای مسکونی امروزی) حداقل فاصله را تا 80 سانتی‌متر نیز می‎توان در نظر گرفت اما از یاد نبرید طول کمتر از این اندازه، نداشتن فضای کافی برای کار را رقم می‌زند و فاصله بیش از حداکثر اندازه یادشده نیز باعث خستگی و صرف انرژی بیش از حد خواهد شد.

عجله نکنید؛ یک توصیه مهم دیگر

در تصمیم‌گیری برای کاربرد سبک خاص و خلاقانه دایره‌ای چندان عجله نکنید؛ زیرا اگر قصد دارید در منزل خود از طرح‌های غیر متعارف دایره و نیم دایره‌ای بهره بگیرد و خانه شما خطوط صاف زیادی دارد، ممکن است چنین دکوراسیونی چندان مناسب به نظر نرسد ولی ناامید نشوید؛ فقط باید به دفعات شکل منحنی را در فضایی که در اختیار دارید، تکرار کنید. به طور مثال میز، کتابخانه یا آینه‌های قوس‌دار و منحنی تهیه کنید که انحنای به کار برده شده در چیدمان اتاق را بیشتر تداعی کند.

نقطه کانونی و مرکزی هم بد نیست

جدا از اضلاع، شکل فضا و وسایل در خانه، هندسه کاربردهای دیگری نیز در چیدمان محیط دارد. به عنوان نمونه ‌می‌توان به نقطه کانونی اشاره کرد؛ محلی که افراد در نخستین لحظه ورود توجه‌شان به آن جلب می‌شود و معرف سلیقه و خلاقیت شما خواهد بود. نقطه‌ای که بهتر است در مسیر ورود به اتاق یا فضای مورد نظر بوده و سایر وسایل خانه جلوی آن قرار نگرفته و دید آن را مختل نکنند. فراموش نکنید هماهنگی در چینش به این معناست که تمام اجزای یک ترکیب بصری با یکدیگر ارتباط داشته و هم را کامل کنند؛ حتی می‌توانید برای ایجاد نقطه کانونی ترفند هندسی به کار ببرید؛ چند تابلوی مربع‌شکل. به عنوان مثال 9 قاب مربع را در سه ردیف کنار هم نصب کنید که شکل مربع بزرگی را تشکیل دهد. این ایده روی دیوار پشتی میز ناهارخوری یا کاناپه اتاق نشیمن کاربرد دارد.

شکلی دیگر از مفاهیم هندسی دارای کاربرد در دکوراسیون، نقطه مرکزی است که هسته اصلی چیدمان اتاق را تشکیل می‌دهد. به طور حتم تصور می‌کنید این نقطه درست در وسط اتاق قرار دارد، اگرچه در بسیاری از خانه‌ها چنین شرایطی مصداق دارد اما همواره اینگونه نیست. مهم‌ترین کاربرد این اصل در اتاق‌های مستطیل‌شکل دراز یا فضاهای بزرگ ایجاد فضاهای جداگانه است. برای اینکه فضای مورد نظر ترکیب بهتری داشته باشد، باید با کمک هندسه چند نقطه مرکزی در آن ایجاد کنید. به طور مثال در سالن پذیرایی مستطیل‌شکل و کشیده چند سری مبل به شکل دایره و مربع در فواصل معین از هم دور میز به صورت محوری تدارک ببینید. به این ترتیب شما موفق شده‌اید با یک ترفند ساده هندسی چشم‌ها را گول زده و کمی بی‌قواره بودن اتاق را از چشم ‌مهمانان پنهان کنید.

دوستانه دور هم جمع شوید

امروزه بسیاری از افراد تلاش می‌کنند چیدمان خانه‌های خود را از مستطیل و مربع به شکل دیگری از هندسه تغییر دهند؛ مدلی که به نظر می‌رسد طرفداران زیادی نیز داشته باشد. کمی فکر کنید. درست حدس زده‌اید منظور شکل هندسی ای است بدون اضلاع تفکیک شده یا همان منحنی بسته که همه نقاط آن از یک نقطه ثابت به نام مرکز به یک فاصله‌اند. درست گفتید منظور ما دایره است. در توضیح بیشتر باید بگویم که اتاق دایره‌شکل یا فضایی که در آن از خطوط منحنی در دکوراسیون استفاده شده است، برای افرادی که در آن بسر می‌برند، آرامش به همراه دارد؛ آرامشی توام با حس پویایی و صمیمیت. اگر هدف شما داشتن محیطی صمیمی و دوستانه است، استفاده از طرح‌ها و اشکال دایره‌ای‌شکل در دکوراسیون می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

به طور مثال مبل‌ها و صندلی‌های خود را به صورت نیم‌دایره یا گرد بچینید. درصورتی هم که قصد تهیه مبلمان جدیدی دارید به خاطر داشته باشید شکل منحنی نیم‌دایره مبل‌ها قادر است  شما را در رسیدن به این هدف یاری کند. چنین چینشی این امکان را فراهم می‌آورد تا افراد همزمان در کنار و روبه‌روی  یکدیگر بنشینند که فضایی دوستانه و صمیمانه را تداعی خواهد کرد؛ ضمن اینکه اگر مبل‌های شما در مجاورت تلویزیون یا منظره‌ای زیبا قرار دارند، چیدمان دایره‌ای شکل کمک می‌کند تا همه افراد به میزانی مشابه از این نما بهره بگیرند؛ درحالی که در چیدمان مستطیل  و مربع‌شکل اینگونه نیست.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار