مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت حفاظت از محوطه باستانی کوه‌صفه در مقابل گردشگری بی‌ضابطه

عصر ساختمان- عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدید محوطه باستانی کوه صفه توسط سازه‌های گردشگری بر لزوم حفظ و حراست از این محوطه باستانی تأکید کرد.

ضرورت حفاظت از محوطه باستانی کوه‌صفه در مقابل گردشگری بی‌ضابطه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، یوناتن بت کلیا، نماینده آشوری‌ها در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فرهنگ یک مملکت به تاریخ آن است نه مدرن شدن و به روز شدن آن و اینکه ما بخواهیم برای سوار‌شدن عده‌ای به تله‌کابین آثار فرهنگی را از بین ببریم بزرگ‌ترین کم‌لطفی از سوی مسئولان است.

    وی افزود: اصفهان جزو میراث فرهنگی غنی کشور است و هر آنچه در اصفهان است، از سوی میراث فرهنگی ثبت شده و ما باید برای ثبت آن در میراث جهانی نیز تلاش کنیم؛ چراکه اصفهان مرکز میراث ایران است. وی با بیان اینکه «از بین بردن حتی یک اثر باستانی تضعیف و نابودی فرهنگ کشور است»، تأکید کرد: ما باید فرهنگ، تاریخ و تمدن کشور را حفظ و حراست کنیم و من امیدوارم مدیران اجرایی شهری نیز توجه بیشتری به این مسائل نشان دهند و همه نهادها برای کمک به محیط‌زیست بسیج شوند.

    این عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست با بیان اینکه «در این رابطه با رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز گفت‌وگو خواهد کرد»، افزود: اگر لازم باشد ما از دولت درخواست می‌کنیم لایحه‌ای در این رابطه ارائه کند تا دست میراث فرهنگی باز باشد و بتواند جلوی آسیب زدن به این محوطه باستانی و موارد مشابه را بگیرد و در غیراین صورت نیز مجلس آمادگی دارد طرحی را در این رابطه ارائه کند.

    یادآور می‌شود سه‌شنبه گذشته دکتر علیرضا جعفری زند، باستان‌شناس در گفت‌وگویی که در همین صفحه به چاپ رسید ضمن انتقاد از ساخت وساز در محوطه باستانی کوه صفه به بهانه توسعه گردشگری با اشاره به آسیب‌های ناشی از احداث خط دوم و ایستگاه تله کابین در حریم این محوطه باستانی گفت: این سازه‌ها حریم منظر آثار تاریخی را مخدوش می‌کند و باعث نابودی اصالت آن می‌شود. به گفته وی تمام این تیرها و ساختارهای فلزی، ابهت و زیبایی دژ(قلعه تاریخی موجود در این محوطه) را گرفته‌اند. با احداث این سازه‌ها دیگر در اینجا یک فضای تاریخی مشاهده نمی‌کنید؛ در عوض ساختار مدرنی می‌بینید که به دیوارها و ویژگی‌های تاریخی قلعه دهن کجی می‌کند. همچنین فضای تاریخی را تحت الشعاع قرار داده و ابهت آن را گرفته است. وجود یک دیوار در اینجا یعنی یک قلعه تاریخی وجود دارد که هنوز کاوش و لایه‌برداری آن به‌طور کامل انجام نشده است. کاری که اکنون انجام می‌شود مخدوش کردن این آثار است!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو