مدیران خودروعصر اعتبار

۵۰ اثر تاریخی فرهنگی در فهرست موقت یونسکو داریم

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: ۵۰ اثر تاریخی فرهنگی در فهرست موقت یونسکو جهت ثبت جهانی شدن داریم، همچنین ۱۲۰ اثر دیگر نیز آماده کرده‌ایم که در آینده به فهرست ثبت موقت افزوده شوند.

۵۰ اثر تاریخی فرهنگی در فهرست موقت یونسکو داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدحسین طالبیان در مراسم افتتاح کارگاه بین‌المللی مدیریت گردشگری پایدار در محوطه‌های میراث جهانی ایران که با همکاری یونسکو در بیستون درحال برگزاری است، اظهار کرد: ایران کشوری است که جایگاه ویژه‌ای در حوزه میراث فرهنگی و تمدن جهانی دارد و ما نیز به عنوان متولیان این امر در کشور به دنبال شناسایی و ثبت آثار ارزشمند کشور در فهرست ملی و متعاقبا در فهرست میراث جهانی هستیم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح کشور 32 هزار اثر تاریخی ثبت ملی شده داریم که 21 مورد از آنها تاکنون به ثبت جهانی رسیده‌اند.

    طالبیان با اشاره به آثاری که در فهرست موقت ثبت جهانی شدن قرار دارند، گفت: 50 اثر ارزشمند ایران در فهرست موقت ثبت جهانی شدن قرار گرفته‌اند و علاوه بر آنها 120 اثر دیگر هم این پتانسیل را دارند که جهانی شوند و ما نیز در حال آماده کردن پرونده آنها برای قرار گرفتن در فهرست ثبت موقت و در ادامه قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی هستیم.

    معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری باسابقه و پیشینه تاریخی ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه گردشگری دارد، گفت: از قبل توسعه گردشگری، شغل ایجاد خواهد شد و رونق اقتصادی و افزایش درآمد به وجود می‌آید.

    وی تصریح کرد: در بحث توسعه گردشگری اگر تنها یک بُعد را مدنظر قرار دهیم و دیگر ابعاد همچون حفاظت و حراست از آثار تاریخی را نادیده بگیریم، مطمئنا در کوتاه زمانی دچار خسران سنگینی خواهیم شد، اما اگر این موارد را با هم ببینیم و توسعه گردشگری را هدفمند و پایدار دنبال کنیم، هرگز دچار خسران نخواهیم شد.

    طالبیان تاکید کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار در حوزه گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی و آموزش هستیم که این کارگاه آموزشی نیز در همین راستا برگزار شده است.

    وی رسیدن به توسعه پایدار را با تقویت و ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در کشور ممکن دانست و گفت: ظرفیت گردشگری کشور به لحاظ آثار تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم جوامع محلی بسیار بالاست، لذا باید از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده کرده و اقتصاد کشور را پویا کنیم.

    معاون میراث فرهنگی کشور همچنین از استان کرمانشاه به عنوان دروازه فرهنگ و تمدن ایران یاد کرد و گفت: به غیر از بیستون که در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته، آثار دیگری از این استان همچون معبد آناهیتا در کنگاور و تاق بستان در کرمانشاه پتانسیل جهانی شدن را دارند و پرونده آنها در فهرست موقت یونسکو قرار دارد.

    وی همچنین از در دست تدوین بودن پرونده ثبت جهانی مسیر جاده ابریشم در ایران یاد کرد و گفت: همین کاروانسراهای دوران صفوی یکی از موارد مورد نظر در پرونده ثبت جهانی کردن جاده ابریشم در ایران است.

    طالبیان اظهار امیدواری کرد: برگزاری این کارگاه آموزشی بین المللی به رونق گردشگری پایدار در سطح پایگاه‌های میراث جهانی کشور بیانجامد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار