مدیران خودروعصر اعتبار

واکنش صندوق احیاء اماکن تاریخی به نگرانی هنرمندان

عصر ساختمان- صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی، به منظور شفاف‌سازی اذهان و جامعه هنری نسبت به آنچه در عمارت مسعودیه روی داده، اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

واکنش صندوق احیاء اماکن تاریخی به نگرانی هنرمندان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی به منظور تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی اذهان آحاد ملت ایران و جامعه هنری درباره نامه منتسب به برخی هنرمندان درباره عمارت مسعودیه، اقدام به انتشار اطلاعیه‌ای کرد و ضمن تشریح آنچه بر این عمارت تاریخی گذشته، از هنرمندان دعوت به عمل آورد تا با بازدید از عمارت مسعودیه، از عمق خسارت های وارد شده به این مجموعه مطلع شوند.

    در متن این اطلاعیه آمده است:

    «به نام آنکه جان را فکرت آموخت

    پیرو انتشار خبر نامه منتسب به تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در خصوص عمارت مسعودیه به استحضار کلیه هنرمندان، فرهیختگان، رسانه ها و عموم علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی می رساند صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی فارغ از اینکه این نامه به امضاء هنرمندان مذکور رسیده یا نرسیده باشد، هر گونه دغدغه و حساسیت در خصوص یک میراث فرهنگی با ارزش و بی نظیر مانند عمارت مسعودیه را ارج نهاده و آن را به فال نیک می گیرد، لکن معتقدیم دغدغه های ذکر شده باید بازتاب واقعیت های موجود باشد نه اینکه محتوی نامه بر اطلاعات و داده های غلط و غیر واقعی بوده و از اساس و بنیان با حقیقت منافات داشته باشد. لذا به منظور تنویر افکار عمومی و تشحیذ ذهن آن هنرمندان گرامی و آحاد جامعه موارد ذیل را به استحضار می رسانیم:


    1- محور اصلی نامه، ابراز نگرانی از بسته بودن درب عمارت مسعودیه بر روی بازدیدکنندگان و توقف فعالیت های فرهنگی و هنری در این مجموعه است، جالب خواهد بود به استحضار عموم شهروندان برسانیم که این عمارت جز در یک دوره کوتاه مدت بواسطه ممانعت از بهره‌برداری های فراقانونی و خلاف ضوابط میراثی بهره بردار سابق و خلع ید عوامل ایشان که بالاجبار ضرورت قانونی داشت، هیچ‌گاه بسته نبوده و هم اکنون عموم گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی همه روزه در حال بازدید از این بنای تاریخی می باشند. در عین حال ما می دانیم و ایمان داریم هیچ‌فرهنگ دوست ایرانی رضایت نخواهد داد بخش های عمده ای از یک بنای 150 ساله تاریخی که دومین بنای فاخر پایتخت نیز محسوب می شود، فدای بهره‌برداری های غیر اصولی و غیر قانونی شود و در این زمینه صندوق احیاء همواره تأکید دارد که عمارت مسعودیه ظرفیت عظیمی برای تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی، هنری و گردشگری را دارا می باشد، ولی استفاده از این ظرفیت بدون طی کردن مراحل فنی مرمت و بازسازی هم خطری بزرگ برای ادامه حیات این بنا محسوب می شود و هم به دلیل عدم استحکام بخش‌هایی از این بنا می تواند برای خود هنرمندان و بازدیدکنندگان خطر ساز باشد.

    2- به دلیل بهره‌برداری‌های غیرمجاز و توام با تعدی و تفریط از این بنای ارزشمند و میراث ملی طی 6 سال گذشته، بر اساس اظهار نظر کارشناسان رسمی و خبره میراثی، لطمات و آسیب های جدی به عمارت وارد آمده که در بخش هایی از آن، هر لحظه امکان فرو ریزش و هدم وجود دارد. به همین دلیل امکان اجرای برخی مراسم در بخش‌هایی از بنا بدلایل فنی و کارشناسی وجود ندارد، اما در بخش های عمده ای از فضاهای موجود آمادگی عقد قرار داد و برگزاری مراسم هنری، فرهنگی و گردشگری را داریم و در این بخش نیات اصلی بانیان نامه مذکور و کتمان حقیقت توسط سه نفر از هنرمندان گرامی که خود قبلا در این عمارت مشغول فعالیت های درآمدی بوده اند جای بسی سوال است که چگونه و با چه نیتی هنرمندان فرهیخته را به امضای متنی غیر واقعی تحریض و تشویق نموده اند و اقتضای منطق آن است تا این عزیزان سوال کنند، چرا و به چه نیتی از اعتبار و حیثیت هنری ایشان برای این موضوع تمام کذب استفاده شده است.

    3- موضوع قابل تامل، دفاع ضمنی امضاکنندگان محترم از اداره‌کنندگان کاردان؟! قبلی این بنای تاریخی است و ناگفته پیداست که به چه منظور و با چه اهداف و نیاتی صورت گرفته است. به استحضار می رساند، طبق قانون وظیفه اصلی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، واگذاری بهره برداری بناهای تاریخی به بخش خصوصی در قالب نوع خاصی از قرارداد است و طی آن برنده مزایده مکلف می‌گردد تحت نظر صندوق احیاء اقدام به احیاء، بازسازی و مرمت بناهای تاریخی نموده و پس از این مرحله برابر با مفاد قرارداد به بهره‌برداری اصولی از بنای مرمت شده بپردازد. نکته قابل توجه در عمارت مسعودیه این است که در سال 89 و در زمان دولت سابق در عملیات مزایده‌ای پر ابهام که فقط یک شرکت کننده داشته برای مدت طولانی حدود 60 سال این بنای تاریخی به یک شرکت بهره‌بردار فعال در تولید قطعات خودرو؟! واگذار می گردد تا ظرف مدت 3 سال اقدام به مرمت و احیاء کامل آن نموده و بهره‌برداری آن را در قالب یک بوتیک هتل در سطح استاندارد های بین المللی آغاز نماید. هم اکنون پس از گذشت 6 سال و اندی طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری، حداکثر 10 درصد مرمت‌ها آن هم برای فعالیت‌های تجاری انجام شده و از ابتدای تحویل بنا، بهره برداری غیر مجاز به قصد فقط تحصیل منافع مالی و اقتصادی صرف، از این بنای تاریخی پرداخته شده است. در اثر رها شدن بنای اصلی عمارت و اقدامات غیر اصولی در آن باعث ایراد لطمات شدید و بعضاً غیر قابل جبران گردیده، به علاوه اقدام به تخریب عمدی قسمت‌هایی از ساختمان و دیوار تاریخی در ضلع شرقی عمارت و انجام حفاری هایی که یا فاقد مجوز بوده یا اگر مجوز محدودی داشته شرایط و ضوابط قانونی کاملا رعایت نشده و این صندوق از دلایل کامل و دقیق این حفاری ها بی اطلاع است. لذا صندوق احیاء با اختیارات حاصله از قانون و یا ناشی از قرارداد فی مابین برای حفظ و صیانت از ثروت ملی و بیت المال، اقدام به فسخ قرارداد و استقرار در عمارت مسعودیه نموده است و هم اکنون شکایات متعددی نیز علیه بهره بردار سابق در محاکم قضایی طرح کرده که در حال رسیدگی و صدور رأی می باشد.

    در خاتمه به آگاهی می رساند، صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی این آمادگی را دارد تا در صورت لزوم با حضور هنرمندان عزیز در محل عمارت و مشاهده واقعیات عینی و وضعیت اسفبار فعلی، ایشان را در جریان آنچه که در 6 سال بهره‌برداری غیر اصولی و غیرقانونی در عمارت مسعودیه رخ داده قرار دهد.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو