مدیران خودروعصر اعتبار

حفظ آثار باستانی با ثبت در میراث ملی و جهانی

عصر ساختمان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، گفت: در راستای حفظ و نگهداری آثار باستانی نیز مهم‌ترین اقدامات در این زمینه ثبت آن‌ها در فهرست میراث ملی و جهانی است.

حفظ آثار باستانی با ثبت در میراث ملی و جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «حسن رمضانی» اظهار کرد: طی سه سال گذشته در دوران تصدی دولت تدبیر و امید 400 اثر تاریخی در سطح استان شناسایی و 63 اثر ملی ثبت شده است.

    وی افزود: با توجه به ثبت جهانی دو اثر ارزشمند قنات بلده و بیابان لوت در این راستا 2 پایگاه جهانی قنات بلده و بیابان لوت راه‌اندازی شده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: هم‌چنین طی این سه سال 30 اثر تاریخی تعیین حریم، 130 بنای تاریخی و 130 شیء تاریخی  مرمت و 2 موزه راه‌اندازی 2  بنا به بخش خصوصی واگذار و 80 انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده است.

    رمضانی از تملک یک بنای تاریخی در استان خبر داد و یادآور شد: در راستای معرفی میراث‌فرهنگی استان سایت اطلاع‌رسانی دو زبانه به نام اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری راه‌اندازی شده و همه اطلاعات لازم در همه حوزه‌ها در آن درج شده است.

    وی مهم‌ترین وظیفه این پایگاه را اطلاع‌رسانی و معرفی آثار تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: این پایگاه توانسته این رسالت خود را به‌خوبی انجام دهد و در این راستا نیز اقلام فرهنگی زیادی شامل پوستر، بروشور، کتابچه، نقشه چاپ و توزیع کند.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در راستای حفظ و نگهداری آثار باستانی نیز مهم‌ترین اقدامات در این زمینه ثبت آن‌ها در فهرست میراث ملی و جهانی است که نخستین قدم بشمار می‌رود.

    وی یادآور شد: معرفی و مرمت و بازسازی، کاوش باستان‌شناسی و تغییر کاربری برخی بناها به مراکز فرهنگی، گردشگری از جمله اقدامات مهم در این خصوص است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: هم‌چنین در حوزه پژوهش نیز 14 برنامه بررسی و شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی در محدوده شهرستان‌های استان انجام شده و ثبت 5 پرونده تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

    رمضانی با اشاره به تهیه نقشه توپوگرافی از 15 تپه و محوطه‌های تاریخی استان تصریح کرد: طی این سه سال 6 اطلس صنایع‌دستی شهرستان‌های استان تهیه و تدوین، 23 پرونده ثبتی میراث ناملموس پژوهش و مستندسازی و  8 عنوان کتاب به چاپ رسیده است.

    وی از برپایی دومین همایش ملی باستان‌شناسی با همکاری دانشگاه بیرجند و جشنوارۀ و نمایشگاه میراث‌معنوی برای اولین بار در استان در طی این مدت خبر داد.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: مشارکت در 8 مورد نمایشگاه‌های مردم‌شناسی استانی، تدوین بانک اطلاعات مشاهیر استان، تشکیل بانک اطلاعات اسناد استان و جمع‌آوری بیش از 1000 سند تاریخی، تکمیل بانک اطلاعات پژوهشگران استان و گردآوری و نگارش  35 مقاله  توسط همکاران اداره‌کل انجام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار