مدیران خودروعصر اعتبار

تشکیل کمیته حوادث ساختمانی از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی است

عصر ساختمان- معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تشکیل کمیته حوادث ساختمانی را از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی عنوان و تاکید کرد: پیگیری حقوقی و قضایی پرونده حوادث ساختمانی برعهده قوه قضاییه است.

تشکیل کمیته حوادث ساختمانی از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، حامد مظاهریان با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل کمیته حوادث ساختمانی در وزارت راه و شهرسازی افزود: نتایجی که از تجربه سوانح ساختمانی داشتیم همه نشان دهنده اهمال کاری در اجرای مقررات ملی ساختمان است و به همین دلیل تاکید وزارت راه و شهرسازی بر رعایت مقررات ملی ساختمان است.
    وی گفت: هدف مقررات ملی ساختمان فراهم کردن ایمنی، آسایش و صرفه اقتصادی است و اینکه رعایت آنها در سطح کشور و در نظام ساخت و ساز می تواند نویدبخش ساختمان هایی پایدار با مصرف انرژی کم و ایمن باشد.
    معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با یادآوری گزارش هایی که هیات کارشناسی اعزامی به استان های یزد، مشهد و انزلی از علل فنی و مهندسی حوادث ساختمانی در نشست های متعدد معاونت مسکن و ساختمان ارایه کردند، گفت: هر کدام از اتفاق ها و رخدادهای حوادث ساختمانی بر اساس تحقیقات کارشناسان به موارد و دلایل متفاوتی اشاره داشتند که به عنوان نمونه بزرگترین آنها که آتش سوزی در برج سلمان مشهد بود بر اثر اتصال برق در بخشی از نمای ساختمان و استفاده از مصالح غیراستاندارد در نمای مربوطه بوده و یا آتش سوزی در برج منطقه آزاد انزلی نیز که محدودتر بود ناشی از رعایت نکردن مقررات ملی و استاندارد در مصالح استاندارد تشخیص داده شده است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی حادثه ساختمانی یزد را از جنس دیگری عنوان کرد و افزود: حادثه یزد بر اثر رعایت نکردن مقررات توسط پیمانکار رخ داد و در حقیقت کدهای ساختمانی که باید رعایت می شد در اجرای اسکلت بتنی رعایت نشده بود.
    مظاهریان تاکید کرد: حوادث ساختمانی دلایل متعددی دارند که باید بررسی شوند و هر کدام از آنها ویژگی های خود را دارد که اگرچه در برخی موارد مشترک و نیازمند جلوگیری از تکرار هستند، اما برخی از آنها نیز به مسایل دیگری که شهرسازی و موارد دیگر را دربرمی گیرد، مربوط است و باید در جای خود بررسی شود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته گذشته بخشنامه ای خطاب به وزارت کشور و سازمان های نظام مهندسی ساختمان برای جلب توجه آنها به حوادث ساختمانی صادر شده است، افزود: در بخشنامه ای که چندی پیش به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان ارسال شد، تاکید شده است برای نمای ساختمان حتما از نماهایی استفاده شود که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای آنها گواهینامه فنی صادر کرده باشد. بر این اساس، مقرر شد تا حتما سازندگان در اجرای نمای خود از مرکز تحقیقات گواهینامه بگیرند.
    مظاهریان هدف از تشکیل کمیته سوانح ساختمانی را ارزیابی دقیق مهندسی و اصلاح عنوان کرد و گفت: هدف از تشکیل کمیته سوانح ساختمانی این است تا ارزیابی مهندسی دقیقی از حادثه داشته باشیم و با شناسایی علل اصلی از تکرار اتفاقات ناخوشایند در حوزه مهندسی ساختمان جلوگیری کنیم.
    به گزارش ایرنا، براثر آتش سوزی در برج سلمان مشهد در اواخر تیرماه امسال حریق از تراس تابستانی در طبقه های بالای این برج آغاز شد و چون جنس نمای ساختمان از کامپوزیت بود و ضد حریق نیز نبود، این آتش سوزی به سرعت به تمام نمای برج سرایت کرد و با حضور نیروهای امدادی و آتش نشانی این آتش سوزی پس از چهار ساعت مهار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو