مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان:

طرح های بانکی دولت؛ گره ایی از مشکلات مسکن باز نمی کنند

عصر ساختمان- در سه سال گذشته نیز شاهد بودیم که میزان تسهیلات و وام های مسکن افزایش پیدا کرد اما همان طور که گفتم این اقدام ها بیشتر جنبه سیاسی دارد و عملا تاثیری در بازار مسکن نداشته است.

طرح های بانکی دولت؛ گره ایی از مشکلات مسکن باز نمی کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، محمد علی پورشیرازی کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان با اشاره به این که مسکن یکی از نیازهای اساسی است که در 10 سال گذشته محل بازی های سیاسی شده است؛ گفت: در دی ماه 84 بازار مسکن بسیار آرام بود و در فرودین 85 بلایی که سر ارز آوردیم سر بازار آهن نیز آورده شد و آهن کیلویی 200 تومان،ناگهان به  کیلویی 1200 تومان افزایش یافت. در اردیبهشت همان سال نیز همین بلا را سر سیمان آوردیم.نتایج این اقدام ها افزایش چند برابری قیمت مسکن در سال 85 و 86 بود.
    وی ادامه داد: بعد از آن با راه اندازی مسکن مهر لطمه بزرگی به این بازار وارد کردیم. در سه سال گذشته نیز شاهد بودیم که میزان تسهیلات و وام های مسکن افزایش پیدا کرد اما همان طور که گفتم این اقدام ها بیشتر جنبه سیاسی دارد و عملا تاثیری در بازار مسکن نداشته است.
    این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر این که دولت باید هزینه تولید و ساخت و ساز را کاهش دهد؛عنوان کرد: افزایش میزان تسهیلات در شرایطی که مردم توانایی بازپرداخت اقساط را دارند نتیجه ایی جز افزایش معوقات بانکی و سردرگم کردن مردم ندارد.علاوه بر این گرانی ها نیز به مردم تحمیل شده است.
    وی توضیح داد: وقتی قیمت بالا رفته و مردم قدرت خرید نداشته باشند معامله‌ای انجام نمی‌شود. در جوامع دیگر این‌طور است که رکود زمینه‌های کاهش قیمت را ایجاد می‌کند زیرا سرمایه‌گذار می‌خواهد که سریع‌تر به پول دست پیداکرده و کار دیگری را آغاز کند اما در کشور ما برعکس است.
    وی در خصوص راه اندازی موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن منطقه ای  که در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است؛ نیز گفت: این ها راه حل های مقطعی است و نمی تواند به شکل ریشه ایی مشکلات این بخش را حل کند.
    پورشیرازی با بیان این‌که امیدوار هستیم طرح‌های مطرح شده از سوی دولت به سرانجام برسند، تصریح کرد: تنها افزایش میزان تسهیلات بانکی به این حوزه کمک نمی‌کند، چرا که باید توان بازپرداخت تسهیلات از سوی مردم نیز وجود داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی