مدیران خودروعصر اعتبار

سعید لیلاز:

بازار مسکن دیگر دچار انفجار قیمت نمی‌شود

افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم خواهد بود

عصر ساختمان- یک اقتصاددان با بیان این که بازار مسکن وارد دوره رونق شده است، گفت: در بازار مسکن دیگر شاهد انفجار و جهش قیمت‌ها نخواهیم بود.

بازار مسکن دیگر دچار انفجار قیمت نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا،  سعید لیلاز درباره افزایش تحرکات در بازار مسکن، اظهار داشت: معتقد هستم بر اثر کاهش شدید نرخ بهره، خرید و فروش مسکن، رونق پیدا می‌کند اما این رونق  در مدت زمان کوتاه تبدیل به افزایش تقاضا برای ساخت و ساز جدید نخواهد شد.

    وی ادامه داد: برای تحرک در ساخت و سازهای جدید، در ابتدا باید افزایش خرید در بازار رخ دهد و پس از افزایش خرید، نرخ اجاره بها باید بالا برود و در نهایت  میل به ساخت و سازهای جدید ایجاد می‌شود.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وارد دوره رونق خرید و فروش شده‌ایم اما ساخت و ساز هنوز افزایش نیافته است، افزود: این رونق هم به معنای افزایش قیمت‌ها نخواهد بود. تا مدت ها در بازار مسکن افزایش قیمت نخواهیم داشت و افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

    لیلاز گفت: دولت باید سیاست کاهش نرخ سود بانکی را با موفقیت پیش ببرد. در حال حاضر نرخ سود وام‌های بانک مسکن به 8 درصد رسیده است که باید سایر بانک‌ها هم نرخ سود را به 11 الی 12 درصد برسانند.

    وی درباره کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و تاثیر گذاری در بازار مسکن گفت: مسکن اولی‌ها جمعیت زیادی نیستند و نمی‌توان از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن اولی‌ها انتظار تاثیرگذاری زیادی را در بازار داشت.  نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند تا مردم سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج  و وارد فضای کسب و کار کنند. در این صورت هم عرضه افزایش می‌یابد و هم قدرت خرید بیشتر می شود. 

    لیلاز درباره احتمال افزایش قیمت مسکن همزمان با دوره رونق اظهار داشت: افزایش قیمت‌های جهشی در اثر سیاست های پولی انبساطی دولت‌ها اتفاق می‌افتد. اگر سیاست انضباط مالی همچنان ادامه داشته باشد و نرخ تورم پایین بماند، شاهد انفجار و جهش قیمت مسکن نخواهیم بود.

    وی افزود: انفجار قیمت مسکن با هدف حفظ سرمایه‌ها و هجوم سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن انجام می‌شود. به همین دلیل تولید مسکن در سال های 85 تا 90 چنان افزایش پیدا کرد که ساخت مسکن شهری به سالی 130 میلیون متر مربع رسید. به طور قطع تا مدت‌ها شاهد این اتفاق در بازار مسکن نخواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو