عصر ساختمان- استاد دانشگاه با بیان اینکه در دهههای اخیر معماری ساختمانها به سمت مدرن شدن پیش رفته است، گفت: از آنجا که ایران دارای ریشه و تاریخ عمیقی در معماری ساختمانی و شهری است، معماری مدرن هنوز نتوانسته جای خود را به طور کامل در ایران باز کند.
به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، مریم کاشفی معماری گذشته ایران را بسیار غنی و با هویت دانسته و گفت: معماری در گذشته یک هنر در ایران محسوب میشده است و هر یک از سبکهای مختلف معماری پیام و مفهوم خاص خود را داشته است.
وی اضافه کرد: امروزه معماری بیشتر از آنکه هنر باشد یک تخصص و علم محسوب میشود و هنر و پیامی در معماریهای جدید در ایران دیده نمیشود.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرهنگ نهفته در معماری گذشته ایران، اظهار داشت: هر کدام از شهرهای ایران متناسب با فرهنگ خود از سبکهای مختلفی در معماری ساختمانی و شهری بهره میبرده اند. مثلا معماری شهر اصفهان پس از ورود اسلام و به خصوص در دوران صفویه بسیار غنی بوده است و بناهای ساخته شده هر کدامشان یک پیام در دلشان نهفته بوده و حرفی برای گفتن داشتند.
کاشفی در ادامه افزود: در سایر شهرهای ایران نیز به همین شکل بوده است. مثلا در یزد، کرمان، خوزستان و ... شاهد شاهکارهای معماری در دورههای مختلف تاریخی بوده ایم.
وی با بیان اینکه معماری سنتی در ایران تنها به بناهای تاریخی منحصر نمیشده است، تصریح کرد: در همه شهرهای کشورمان بناهای تاریخی و ارزش مندی یافت میشود که تبدیل به نماد آن شهر شده است اما باید به این نکته توجه داشت که کلیت معماری درگذشته به همین شکل بوده است.
کاشفی دو عامل را باعث ماندگاری فرهنگ جوامع در طول تاریخ دانسته و گفت: معماری و ادبیات دو عامل مهم برای ماندگاری و معرفی فرهنگ یک جامعه است که ملت ایران در طول سالیان دراز از هر دوی این عوامل فرهنگی برخوردار بوده است. معمای سنتی ایران به اندازه ای جذاب و منحصر به فرد بوده که در حال حاضر مورد توجه جهانیان قرار دارد و این یکی از فاکتورهای تمدن غنی در ایران زمین به شمار میرود.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر معماری ایران به کدام سمت میرود، گفت: با تغییر نوع و سبک زندگی در جوامع امروزی تا حدی بدیهی است که معماری ساختمانها هم دست خوش تغییر شود اما این تغییر باید با داشتههای تاریخی یک ملت در آمیخته شود نه اینکه فقط به دست به تقلید بزنیم.
کاشفی اضافه کرد: شما نگاه کنید حتی در بین شهرهای ایران در گذشته هم تفاوتهای فراوانی در سبکهای معماری وجود داشته است. مثلا در یک دوره تاریخی آنچه که در یزد میدیدیم در شمال کشور یا غرب کشور شاهد نبودیم. در واقع معماری بناها بر اساس نیاز و نوع زندگی مردمان هر منطقه ای تبین میشد نه اینکه همه مثل هم و یکسان باشند.
این استاد دانشگاه آزاد معماریهای مدرن را فاقد هویت برای مردم ایران دانسته و گفت: شاید معماری مدرن برای غربیها یا شرقیها مفهوم داشته باشد اما برای ما ایرانیان هویت ندارد. البته در این جا باید بین معماری بیرونی و طراحی داخلی بناها تفاوت قایل شد و آنچه که من الان به آن اشاره میکنم بحث معماریهای بیرونی ساختمان هاست و طراحی داخلی خود موضوع دیگریست که بررسی عمیق دیگری میطلبد.
کاشفی اضافه کرد: در حال حاضر روند یک سان سازی در کل کشور در حال انجام است و همه خانهها در سراسر ایران به یک شکل ساخته میشوند. در معماریهای جدید واقعا هیچ نوع هویتی دیده نمیشود و فقط به اصطلاح ظاهری شیک دارند نه چیز دیگر.
وی با بیان اینکه معماری ایرانی در گذشته نه چندان دور زبان زد خاص و عام بوده است، خاطر نشان کرد: معماریهای جدید در ایران نه مدرن است. المانهای مدرنیه در معماری کنونی دیده نمیشود و به نظر من این نوع معماری در ایران هویت ندارد.
کاشفی با اشاره به روند برج سازیهای اخیر در شهرهای بزرگ ، تصریح کرد: با افزایش جمعیت بناهای ساخته شده به سمت عمودی شدن پیش میروند اما همین برج سازی در ایران هنوز جا نیافتاده و با نوع زندگی مردم و فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش معماری را هنر آمیخته با علم دانست و گفت: متاسفانه الان هنر کمتری در معماریهای ایران دیده میشود و جنبههای علمی و شبیه سازی جای هنر را گرفته است.
این کارشناس در پایان اظهار کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم استفاده از سنگهای زینتی و گران بها در نمای ساختمان هاست و اگر ما نگاهی به سایر کشورهای داشته باشیم در مییابیم که آنها هرگز به اندازه ما از منابع طبیعی برای زیبا سازی ساختمان هایشان استفاده نمیکنند.