مدیران خودروعصر اعتبار

آیا علائم رونق در بازار مسکن پدیدار شده است؟

عصر ساختمان- آیا افزایش ۲۷.۶ درصدی معاملات مسکن در مردادماه سال ۱۳۹۵ نشانه بازگشت رونق به این بازار است؟

آیا علائم رونق در بازار مسکن پدیدار شده است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند بیانگر دوره رونق و رکود بخش مسکن تلقی شود، میزان معاملات مسکن در هر ماه است. بر اساس آخرین گزارشی که از معاملات مسکن در شهر تهران منتشر شده است، معاملات مسکن در مردادماه 1395 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 30.1 درصد افزایش یافته است. این میزان رشد معاملات نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و تا حدودی می‌تواند نوید خارج شدن بخش مسکن از رکود را دهد. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند بعد از مشاهده سه یا چهار ماه پی در پی کاهش یا افزایش در معاملات مسکن می‌توانیم بگوییم این بخش وارد دوره رکود یا رونق شده است. بنابراین با توجه به افزایش 27.6درصدی معاملات که در تیرماه نیز شاهد آن بودیم، می‌توانیم منتظر آمار معاملات مسکن در ماه‌های آینده بمانیم و اطمینان بیشتری نسبت به این موضوع پیدا کنیم.

    به گزارش اقتصادنیوز، از جمله عواملی که اثر زیادی در افزایش معاملات در تیر و مردادماه 1395 داشته است، می‌توان به تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم اشاره کرد. چرا که از 19 خردادماه امسال اولین ثبت‌نام‌کنندگان این تسهیلات وام‌های خود را دریافت کردند. در چند ماه گذشته نیز بارها از سوی کارشناسان و متولیان بخش مسکن در خصوص ایجاد تغییر و تحول نسبی در این بخش سخنانی شنیده‌ایم و در این میان به مراتب به موضوع اثرگذاری تسهیلات در این رونق نسبی نیز اشاره می‌شود. وزیر راه و شهرسازی هم چندی پیش بیان کرد: «فکر می‌کنم آمارهایی که بانک مسکن در ماه‌های گذشته اعلام کرده است، آمارهای امیدوارکننده‌ای باشد. آمارهای ما در وزارت راه و شهرسازی برای ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد و همچنین تسهیلاتی که برای ساخت و خرید مسکن در ماه‌های ذکر‌شده ارائه شده است و مقایسه آنها با سال‌های قبل نشان‌دهنده رشد در این حوزه است. آمارهای بانک مسکن برای سه ماه نخست سال جاری نشان‌دهنده رشد بیش از 80 درصد است و این نشان می‌دهد که به تدریج به سمت رونق مسکن حرکت می‌کنیم.»

    البته اعمال شرایط تسهیل‌کننده در اعطای تسهیلات مسکن هم تا حدودی می‌تواند امید رسیدن به بازار مسکن پررونق‌تر را برای ما به وجود آورد. در این زمینه نیز اقدامات زیادی صورت گرفته که بر اساس آن شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم از 14 به 11 درصد بودیم، همچنین چند روز گذشته نیز رئیس‌جمهور نوید کاهش سود این تسهیلات به 9.5 درصد را به مردم داد. به طور یقین تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات باعث جذابیت اخذ تسهیلات مسکن می‌شود و به دنبال آن شاهد افزایش بیشتر معاملات خواهیم بود. آمارهای موجود نیز میزان اثرگذاری این تسهیلات را نشان می‌دهد. مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن نیز  بیان کرد: «روند افتتاح حساب صندوق نشانگر افزایش تعداد حساب‌های افتتاحی روزانه نسبت به گذشته است به نحوی که متوسط حساب‌های افتتاحی در روز در سال 1394 بالغ بر 169 فقره حساب بوده که این تعداد در سه‌ماهه نخست سال جاری به 203 فقره حساب و از ابتدای تیرماه نیز به 359 فقره حساب رسید.» مرادی افزود: «این موضوع نشان می‌دهد حساب‌های افتتاحی در سه‌ماهه نخست سال جاری 20 درصد و از ابتدای تیرماه 112 درصد نسبت به حساب‌های افتتاحی سال 1394 رشد داشته است که عمده دلیل آن نیز اتخاذ سیاست‌های تسهیل‌گر در این خصوص است.»

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی