مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران:

مناطق ۱۰ و ۱۲ بیشترین بافت فرسوده را دارند

عدم برنامه ریزی جهت نوسازی

عصر ساختمان:نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: طبق آمارها در تهران بالغ بر ۳۲۲۸ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در منطقه ۱۲ با وجود ۵۹۲ هکتار و در منطقه ۱۰ با وجود ۴۲۷ هکتار دارای بیشترین بافت فرسوده هستیم و عملا در ده سال گذشته مساحت نوسازی شده ۸۲۲ هکتار بوده که ۲۵ درصد کل بافت فرسوده را به خودش اختصاص می دهد.

مناطق ۱۰ و ۱۲ بیشترین بافت فرسوده را دارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با موضوع بررسی عملکرد سازمان نوسازی و تعیین وضعیت اجرای مصوبات مرتبط با بافت‌های فرسوده برگزار شد.

    احمد حکیمی پور نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به مناسبت سالگرد حادثه دلخراش زلزله بم این جلسه را با این موضوع برگزار کردیم تا اتفاقی که در آن سال افتاد هشداری به شهر تهران باشد، گفت : با توجه به آمار و گزارش‌هایی که وجود دارد باید بگویم این وضعیت هشداری برای شهر تهران است و باید مسئولین مسله بازسازی بافت فرسوده ، ناپایدار و ریزدانه را در اولویت قرار دهند.

    وی افزود : تاکنون مصوبات کارشناسی شده و مناسبی برای نوسازی بافت فرسوده تهران داشتیم که متاسفانه به درستی اجرا نشده است و در سنوات گذشته اقدام قابل قبول و در خور انتظاری صورت نگرفته است و مصوبات بی نتیجه مانده است.

    حکیمی پور با اشاره به اهمیت پرداخت به موضوع بازسازی بافت‌های فرسوده گفت: آن طور که مطلع شدیم در برنامه ششم توسعه نیز برای موضوع بافت‌های فرسوده ردیف بودجه مشخصی در نظر گرفته نشده است و این جای تعجب دارد چرا که طبق سند چشم انداز توسعه قرار بر این است که هر سال ده درصد بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در کل کشور صورت گیرد که البته عملا در طول دو برنامه قبلی شاهد آن بودیم که در مجموعه ده سال کمتر گذشته از ده درصد یعنی حدود 7 درصد بازسازی در کل کشور صورت گرفته است و این جای سوال و تعجب دارد .

    وی با اشاره به گزارش‌هایی که در این جلسه ارائه شد،بیان داشت: شهر تهران با توجه به شرایط  ویژه‌ای که دارد مسله بازسازی بافت‌های فرسوده از الویت و اهمیت خاصی برخوردار است. طبق آمارها در تهران بالغ بر 3228 هکتار بافت فرسوده که منطقه 12 با وجود 592 هکتار و در منطقه  10 با وجود  427 هکتار دارای بیشترین بافت فرسوده هستیم و عملا در ده سال گذشته مساحت نوسازی شده 822 هکتار بوده که 25 درصد کل بافت فرسوده را به خودش اختصاص می دهد.

    نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران تصریح کرد: انتقاد ما بر این است که آیا مصوبات از مشکل برخوردار بوده که اجرا نشده است و یا اینکه نحوه همکاری‌های در اجرای مصوبات مناسب نبوده است.

    وی افزود : آنچه اکنون بر آن اجماع نظر وجود دارد اینکه اگر صورت قضیه تغییر نکند و تفکرات جدیدی برای اجرای مصوبات وارد نشود در همین  شکل درجا خواهیم زد و در صورتی که حادثه ای روی دهد آسیب فراوانی را وارد می‌کند و هزینه بسیاری را بر مردم و مسئولان تحمیل خواهد کرد.

    حکیمی پور با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در جلسه گفت: به نظر می‌رسد که در سیاست های تشویقی که برای سرمایه گذاری جهت بازسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد تجدید نظر شود و اعتباراتی که به بازسازی بافت فرسوده اختصاص دارد صد در صد تخصیص یافته باشد نه آنکه با منابع غیرنقدی بخواهیم سیاست‌های تشویقی ایجاد کنیم. همچنین آنچه مشهود است اینکه باید تبصره‌های حمایتی سال قبل برای نوسازی که از سوی شهرداری تهران حذف شده است احیا و دوباره پایدار شود.

    به گزارش فارس در این جلسه پیشنهاد شد تا صندوق حمایتی برای بافت‌های فرسوده زیر 150 متر در نظر گرفته شود و همچنین در بودجه تخصیصی  قرار شد تا در قالب طرح کارشناسی این موضوع به کمیسیون ارائه شود تا نسبت به آن اقدام گردد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی