مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی با ایجاد پایلوت فتوولتائیک در دانشگاه تهران

عصر ساختمان- پژوهشگران دانشگاه تلاش در حال ساخت مجتمع پایلوت فتوولتائیک هستند و این مجتمع به عنوان مرکز تحقیقاتی تکنولوژی‌های جدید برای افزایش بازده سلول‌های خورشیدی را تکمیل و در اختیار صنایع قرار خواهد داد.

افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی با ایجاد پایلوت فتوولتائیک در دانشگاه تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ابراهیم اصل سلیمانی مجری، سیستم‌های فتوولتائیک را منبع تولید انرژی تجدیدپذیر توصیف کرد و گفت: استفاده از این سیستم‌ها در سطح وسیع از 12 سال قبل در دنیا مطرح شد و در حال حاضر استفاده از این سیستم‌ها با رشد سالیانه 30 درصدی در کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال رشد رو به افزایش است.

    وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر به دلیل بروز مشکلات زیست محیطی و افزایش گازهای گلخانه‌ای استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک و تجدیدپذیر اهمیت بیشتری یافته است از این رو کشورهای بیشتری درصدد بکارگیری این سیستم‌ها هستند.

    وی با اشاره به وضعیت کشور در بکار گیری این سیستم‌ها خاطرنشان کرد: از 20 سال قبل در کشور به عنوان منابع انرژی برای مراکز مخابراتی نقاط دور از شبکه، حفاظت کاتودیک استفاده می‌شد اما با توجه به مواردی همچون تغییرات جوی، کمبود آب و گازهای گلخانه‌ای، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر خصوصا فتوولتائیک بدلیل برخوردار بودن کشور از تابش بسیار مناسب از اولویت‌های خاص برخوردار است.

    عضو هیات علمی دانشگاه تهران از راه اندازی مجتمع پایلوت فتوولتائیک در دانشگاه تهران خبر داد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌هایی که کشور در حوزه انرژی خورشیدی وجود دارد، ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی از سال 87 تاسیس یک مجتمع پایلوت فتوولتائیک را آغاز کرد.

    مجری پروژه «راه اندازی مجتمع پایلوت فتولتائیک» اضافه کرد: این ستاد با در نظر گرفتن امکانات و تجربیات موجود در مجتمع تحقیقاتی لایه‌های نازک و نانوالکترونیک دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران وظیفه تاسیس این مجتمع پایلوت فتوولتائیک را به دانشگاه تهران واگذار کرد.

    به گفته وی، این مجتمع شامل یک آزمایشگاه مرجع استاندارد اندازه گیری خواص سلول‌های خورشیدی بر پایه سیلیسیم و همچنین تکمیل یک آزمایشگاه ساخت است که با حمایت‌ معاونت علمی و دانشگاه تهران پیشرفت قابل توجهی داشته است.

    سلیمانی با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرجع تقریبا با تامین امکانات درخواست شده کامل و آزمایشگاه ساخت حدودا 65 درصد پیشرفت داشته است ادامه داد: این مجتمع مرکزی قادر است تکنولوژی‌های جدید برای افزایش بازده سلول‌های خورشیدی را تکمیل کند و آن را در اختیار صنایع قرار دهد ضمن آنکه به عنوان آزمایشگاه مرجع اندازه گیری و مشاوره در خدمت صنایع خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار