مدیران خودروعصر اعتبار

سنگ‌نگاره‌های دلیجان هیچ آسیبی ندیده‌اند

عصر ساختمان- اخیرا گزارشات متعددی در خصوص تخریب منطقه باستانی شاه بلبل دلیجان منتشر شده است که کتیبه‌ها و سنگ نگاره‌های این منطقه به واسطه فعالیت معدن تراورتن در منطقه دچار آسیب و تخریب شده‌اند.

سنگ‌نگاره‌های دلیجان هیچ آسیبی ندیده‌اند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ‌منطقه باستانی شاه‌بلبل دلیجان در حاشیه سد 15 خرداد دلیجان واقع شده ‌که سنگ‌نگاره‌ها و آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

    به گفته رحمان، دلاوری سخنگوی شورای شهر دلیجان در منطقه آقا شاه‌بلبل دلیجان سنگ‌نگاره‌هایی با قدمت بالای پنج هزار سال وجود دارد که به دلیل بی تفاوتی مسئولین در معرض نابودی کامل قرار گرفته است، اما کارشناسان باستان‌شناسی میراث فرهنگی استان مرکزی نظر دیگری دارند.

    اسماعیل شراهی مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تاکنون 200 سنگ‌نگاره مربوط به دوره‌های هزاره هفتم قبل از میلاد در شهرستان دلیجان کشف شده است، گفت: متاسفانه تخریب سنگ‌نگاره‌های منطقه شاه بلبل دلیجان فرافکنی بیش نیست.

    وی با تاکید بر اینکه هیچ اتفاق و آسیبی به این منطقه و سنگ‌نگاره‌ها وارد نشده است، افزود: حوزه فعالیتی این معدن در یک کوه و سنگ‌نگاره‌ها در کوهی دیگری است که فاصله‌ای چند کیلومتری با هم دارند به همین دلیل آسیبی وارد نشده است.

    شراهی تصریح کرد: طی بازدید که از منطقه انجام شد سنگ‌نگاره‌ها و منطقه باستانی شاه بلبل کاملا سالم است و هیچ‌گونه آسیبی را تایید نمی‌کنیم.

    وی با بیان اینکه کار معدن تراورتن جداست و ارتباطی به منطقه ندارد، اظهار کرد: متاسفانه طرح این مسائل ناشی از اختلافات داخلی در دلیجان است که ارتباطی با میراث فرهنگی ندارد و با اطمینان اعلام می‌شود که آسیبی ناشی از فعالیت معدن تراورتن در منطقه برای سنگ‌نگاره‌های منطقه اقا شاه بلبل دلیجان وجود ندارد.

    به گزارش ایسنا، قدمت سنگ‌نگاره‌های آقا شاه بلبل به هزار هفتم پیش از میلاد تا دوره اسلامی باز می‌گردد که آثاری چون چهار سنگ قبرغول با خطوط عربی و آیات قرانی که روی آن حک شده است، وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار