مدیران خودروعصر اعتبار

نظریه‌ای جدید در حوزه معماری مساجد نقد می‌شود

عصر ساختمان- اجلاسیه نهایی نظریه «خانه کعبه، الهام بخش در طراحی نیایشگاه مطلوب اسلامی» از سوی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره برگزار می‌شود.

نظریه‌ای جدید در حوزه معماری مساجد نقد می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس،  اجلاسیه نهایی نظریه «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی مساجد راهبردهای مفهومی و راهکارهای عملی برای معماری نیایشگاه‌های مطلوب» با همکاری کمیته دستگاهی کرسی های نظریه پردازی دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد.

    عبدالحمید نقره‌کار ارائه دهنده این نظریه بومی اسلامی  در تشریح آن گفت: رویکردهای معاصر غربی به عالم و آدم و فلسفه هنر و خلق آثار معماری مبتنی بر مکاتب بشری و بریده از وحی الهی، دچار بحران در معرفت شناسی و شکاکیت و نسبی گرایی در مجموع مباحث علوم انسانی و از جمله معیارهای حسن شناسی و زیبایی شناسی شده است. نتیجه چنین رویکرد هایی پوچ گرایی و هرج و مرج (نیهیلیسم و آنارشیسم) در حوزه خلق آثار هنری و معماری است.

    وی افزود: اما مکتب اسلام، مبتنی بر (کلام الهی و سنت معصومین (س)) به عنوان مکتبی جامع و مانع، خطا ناپذیر و تکاملی با دو بال حکمت نظری و حکمت عملی خود، هم اصول فرازمانی و فرامکانی (راهبردی ـ مفهومی) و هم (راهکارهای عملی) برای خلق آثاری شایسته انسان ارائه نموده است.

    نقره کار اظهار داشت: در نظریه مذکور یک مصداق معمارانه که با الهام الهی توسط پیامبر او حضرت آدم(ع) ساخته شده است، مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد. به اعتقاد دکتر نقره کار، همانطور که مفاهیم نظری اسلام یعنی (کلام الهی و سخنان معصومین-(س))گزاره هایی حقیقی و جامع و مانع و خطاناپذیر تلقی می شوند، مصادیقی نیز که توسط معصومین (ع) ایجاد شده - نظیر خانه کعبه - علی رغم نسبی و اعتباری بودن کالبد آنها که در عالم طبیعت تجلی یافته است، از بعد عناصری نظیر (ایده های هندسی –فضائی) و (نمایه ها –آرایه ها) که نیمه مجرد هستند، می توانند برای همه زمان ها، الهام بخش باشند.

    نقره کار گفت: در این نظریه مصداق فوق در سه محور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد: 1) مهمترین ویژگی های(تاریخی و محتوایی). 2) مهمترین ویژگی های(کالبدی و بیرونی). 3) مهمترین ویژگی های(فضایی ـ هندسی و درونی).

    این استاد دانشگاه بیان کرد: با توجه به مفهوم حقیقی عبادت و جهت و غایت تکاملی انسان ها که از منظر اسلامی، امری فطری و غیر قابل تبدیل و تحویل است، در نتیجه گیری این نظریه و از منظر نگارنده، خانه کعبه سلول بنیادی تلقی شده که اولاً با الهام از راهبردها و راهکارهای آن، مساجد اصیل دوران اسلامی ازبعد(ایده های فضایی _ هندسی، آرایه ها و نمادها) طراحی و ایجاد شده است.

    دوماً راهبردها و راهکارهای آن از ابعاد فوق معیارهایی برای ارزیابی مساجد شایسته و ناشایسته در اختیار ما می گذارد که مهمترین آنها سلسله مراتبی از بسترسازی در(سیر از کثرت به وحدت)، (از صورت به معنا)، (درونگرائی)، (سکون آفرینی)، (تمرکز گرائی)، (جهت قبله) ومناسب سازی فضا برای دو مؤلفه (سخنرانی و نماز جماعت) است.

    بنا به این گزارش، این نشست با ارائه عبدالحمید نقره کار به عنوان صاحب طرح نامه و دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و  داوری حمید پارسانیا، اصغر محمد مرادی، محمدرضا بمانیان، حمید ماجدی و حجت الاسلام و  نواب همراه خواهد بود.

    همچنین در این جلسه حمیدرضا صارمی، احمد امین پور، علی تاجر و محمد تقی پیربابایی به عنوان ناقدان این طرح نامه حضور خواهند داشت.

    این نشست دوشنبه، پانزدهم شهریور ماه از ساعت 14 در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، سالن آمفی تئاتر شهید مداح برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو