مدیران خودروعصر اعتبار

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی:

۱/۵میلیون مسکن گرانقیمت خالی است

عصر ساختمان- مسکن بیش از ۳۰درصد تشکیل سرمایه و ۱۲درصد اشتغال مستقیم را در کشور به خود اختصاص داده و به همین دلیل ملموس‌ترین و مهم‌ترین بخش برای خانوارهاست.

۱/۵میلیون مسکن گرانقیمت خالی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، در سال‌های اخیر، سهم مسکن از تسهیلات اعطایی بانک‌ها به 10 تا 12درصد رسیده و بانک مرکزی تنها نقش 25درصدی مسکن را برای اقتصاد قائل است. سهم مسکن از کل گردش نقدینگی 20 تا 30درصد و سهم دولت از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیم تا 3درصد است. بنابراین اگر بخش مسکن را با بخش راه مقایسه کنیم بیش از 80درصد سرمایه‌گذاری در بخش راه از سوی دولت انجام می‌شود اما بخش مسکن متکی به بخش خصوصی است که این یکی از نکته‌های قابل‌توجه برای بخش مسکن خواهد بود.

    سهم مسکن از بودجه خانوار به رقم نامطلوب 33درصد رسیده است یعنی به‌طور متوسط هر خانوار 33درصد درآمد خود را صرف مسکن می‌کند که این رقم برای دهک‌های پایین بسیار بالاتر بوده و به اقتصاد خانوارها ضربه می‌زند. همچنین با نقشی که مسکن در اقتصاد کلان دارد و چهره‌نمایی از وضعیت موجود که 23میلیون خانوار در برابر 22 میلیون مسکن داریم نشان می‌دهد که در حال حاضر با کاهش یک میلیون واحدی مسکن برای خانوارهای کشور روبه‌رو هستیم.

    در حال حاضر به ازای هر 100 خانه 104 خانوار داریم. اگرچه بعد از انقلاب کار بزرگی انجام شد و میزان هر 100 خانه در برابر 127 خانوار در اوایل انقلاب به این رقم رسید اما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که الگوها تغییر کرده‌اند و با وجود اینکه رشد جمعیت، روند کاهشی داشته اما در بُعد خانوار با افزایش قابل‌توجهی مواجه بودیم و با هر طلاقی که در کشور رخ می‌دهد به تعداد خانوارها نیز افزوده خواهد شد.

    براساس آمار سال 90، یک میلیون و 600 هزار خانه خالی در کشور داریم که از این میان، یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در محدوده شهری و 400هزار واحد مسکونی در محدوده روستایی قرار دارند. این خانه‌ها کمبود مسکن را برای افراد نیازمند به واحد مسکونی تامین نمی‌کند. در واقع این خانه‌ها، واحدهای خالی گرانقیمتی هستند که برای سفته‌بازی ایجاد شده‌اند. این نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم برای مازاد جمعیتی نیازمند و متقاضی مسکن، مسکن تهیه کنیم.

    یک‌میلیون و 600هزار واحد مسکونی خالی، خانه‌های گرانقیمتی هستند که برای سفته‌بازی ساخته شده‌اند و به همین دلیل خالی مانده‌اند و در حال حاضر خریداری برای آنها وجود ندارد اما یک میلیون مسکنی که احتیاج داریم نیاز واقعی مسکن برای خانوارهایی است که باید تشکیل خانواده بدهند. براساس استاندارد جهانی، اگر 4 تا 5درصد بیش از نیاز مسکن داشته باشیم مسکن کالای مصرفی خواهد بود و از بورس‌بازی خارج خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار