مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

رونق بازار مسکن تهران ۶ ماه دیگر به کلانشهرها می رسد

زمان بازپرداخت وام مسکن باید ۴۰ ساله شود

عصر ساختمان- رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تاکید بر این که برای رونق مسکن باید بازپرداخت تسهیلات این بخش به ۴۰ سال افزایش یابد، گفت: رشد معاملات مسکن تهران به شرط تداوم ۶ ماه دیگر روی بازار کلانشهرها تاثیر می گذارد.

رونق بازار مسکن تهران ۶ ماه دیگر به کلانشهرها می رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، حسام عقبایی اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت بازار مسکن در شهر تهران رو به رشد است  و حجم معاملات در مردادماه و چند روزی که از شهریورماه گذشته روند افزایشی داشته است. در 8 روز اول شهریور 5833 قرارداد اجاره و 4463 قرارداد خرید و فروش یعنی در مجموع 10 هزار و 426 در سطح شهر تهران ثبث شده است.

    وی ادامه داد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال سیر صعودی را داشته به طوریکه در 8 روز اول شهریور ماه 94 بالغ بر 4342 قرارداد خرید و فروش و 5855 قرارداد اجاره داشته ایم.

    وی در عین حال با بیان این که حجم معاملات در سطح کشور روند افزایشی نداشته است، افزود: در شهریور بر خلاف تهران در کشور سیر صعودی نداشته ایم، یعنی در 8 روز شهریور امسال در سطح کشور 14 هزار 670 قرارداد خرید و فروش و 18 هزار و 779 قرارداد اجاره ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سیر نزولی را طی کرده ایم.

    وی با بیان این که در 8 روز اول شهریور سال گذشته 24 هزار 574 قرارداد خرید و فروش و 20 هزار و 22 قرارداد اجاره داشته ایم.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان این که 8 روز برای قضاوت برای یکماه شاخص مناسبی نیست، اظهار کرد: پیام رشد معاملات مسکن در شهر تهران این است که پیش بینی می شود تا یکسال آینده رونق معاملات به شهرستان ها و شهرهای کوچک می  رسد.

    *رونق بازار مسکن شهرستان ها در پیش است

    وی با بیان این که رونق مسکن شهرهای بزرگ و شهرستان ها به سرعت خروج از رکود این بخش در تهران بستگی دارد، اظهار کرد: رشد معاملات ما زیر 20 درصد (16درصد) است و قاعدتا شهرهای بزرگ مانند تبریز، اصفهان، شیراز و... از رشد معاملات بازار مسکن تهران تأسی می گیرند، از این رو پیش بینی می کنیم این شهرها در یک پروسه زمانی 6 ماهه از مسکن پاییتخت تاثیرپذیری داشته باشند.

    وی شرط این تاثیرپذیری را پایداری وضعیت بازار مسکن تهران دانست و یادآور شد: در مرادماه در شهر تهران 18699 قرارداد خرید و فروش و 22882 قرارداد اجاره ثبت شده که در هر دو بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و هم نسبت به تیرماه سیر صعودی داشته ایم که می تواند مبین رشد معاملات مسکن در کشور باشد.

    وی با تاکید بر این که رکود کلان مسکن همچنان پابرجاست، افزود: پیش بینی می کنیم در شش ماه دوم حجم معاملات مسکن در کشور افزایش یابد و تعداد معاملات به لحاظ کمی بیشتر شود و شاهد این باشیم که معاملات به سطحی برسد که روند خروج از رکود تسریع شود.

    *افزایش قیمت تا پایان سال منتفی است

    عقبایی با تاکید بر این که هنوز به دوران رونق مسکن نرسیده ایم، تصریح کرد: پیش بینی افزایش قیمت را تا پایان سال نداریم، یعنی بازار مسکن ظرفیت افزایش نرخ را ندارد چراکه حجم نقدینگی مردم و قدرت خرید آنها آنقدر نیست که ظرفیت افزایشی (قیمت) داشته باشد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: قیمت ها ثبات نسبی خواهد داشت،  نرخ اجاره بها نیز ثبات رشد 10 درصدی خود را حفظ می کند و پس از شهریور از تب و تاب این بخش کاسته می شود. پیش بینی می کنیم در شش ماه دوم سال نرخ اجاره بها تعدیل شود و رشد آن به زیر 10 درصد برسد.

    *کاهش سود تسهیلات از عوامل خروج از رکود/پیشنهاد افزایش زمان بازپرداخت وام به 40 سال

    عقبایی در ادامه به کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن اشاره کرد و افزود: این کار هر چند کم می تواند یکی از عوامل خروج از رکود باشد و سرعت آنرا افزایش دهد. معتقدم باید تسهیلات بانکی در سه بخش ترمیم شود؛ بخش اول این که باید مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی افزایش یابد.

    وی در پاسخ به این پرسش که زمان مورد نظر شما برای بازپرداخت وام مسکن چند سال است، گفت: در حال حاضر بازپرداخت وام های مسکن 12 ساله است در کشورهایی که با رکود مواجه شده اند حتی تا 5 دهه هم مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی را برای رونق مسکن افزایش داده اند. لذا پیشنهاد می کنیم زمان بازپرداخت وام مسکن به سه تا چهار دهه افزایش یابد.

    وی با بیان این که امیدواریم دولت برای این بخش بیاندیشد، اظهار کرد: بخش دیگر در جهت ترمیم تسهیلات بانکی میزان اقساط است که باید به نحوی باشد تا در بازپرداخت طولانی مدت مردم بتوانند آنرا پرداخت کنند. بخش سوم کاهش سود بانکی است که دولت در بخش هایی این کار را انجام داده اما در بخش هایی که تسهیلات را پرداخت می کند باید سود به زیر دو رقمی برسد تا در رونق مسکن و افزایش قدرت خرید مردم اثرگذار باشد.

    *تضعیف تولید مسکن در سال های اخیر

    وی با استقبال از کاهش سود بانکی این کار را یکی از عوامل تحریک تقاضا اعلام و تصریح کرد: البته تحریک تقاضا نباید به مفهوم غفلت از طرف تولید باشد، بازار تولیدمسکن در سال های اخیر ضعیف شده و حجم صدور پروانه های ساختمانی 50 تا 60 درصد کاهش یافته است.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور این مسئله پیامد خوشی برای بازار مسکن ندارد و دولت باید تمام تلاش خود را به کار ببندد تا تولیدکنندگان مسکن را تقویت کند، گفت: دولت باید برای سازندگان انگیزه ورود به بازار تولید مسکن را مهیا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو