مدیران خودروعصر اعتبار

به‌صرفه بودن یا نبودن اوراق مسکن به انتظارات متقاضیان بستگی دارد

عصر ساختمان- مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن معتقد است: به‌صرفه بودن یا نبودن اوراق تسهیلات مسکن به انتظارات هر فرد برای خرید مسکن از وضعیت فعلی و آینده بستگی دارد و نمی‌توان نسخه واحدی برای آن پیچید.

به‌صرفه بودن یا نبودن اوراق مسکن به انتظارات متقاضیان بستگی دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، محمدحسن مرادی، در رابطه با تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص ورود سایر بانک‌ها برای انتشار اوراق تسهیلات خرید مسکن، به اقتصادنیوز گفت: برای مشاهده نتایج این تصمیم شورای پول و اعتبار باید مشاهده کنیم، آیا این اوراقی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد در بخش مسکن به مصرف می‌رسد یا خیر. اگر چنین اتفاقی بیفتد این احتمال وجود دارد که این تصمیم کمکی به افزایش عرضه اوراق کند و در نتیجه قیمت این اوراق نیز تحت تاثیر قرار دهد.

    او افزود: اما از طرفی ممکن است که موضوع مشکلاتی را به وجود آورد، از این طریق که مزیت رقابتی که تحت اختیار بانک مسکن قرار داشت و از طریق آن به جذب سپرده می‌پرداخت، به سمت مصارفی غیر از بخش مسکن رود و آن زمان این کانال ورودی که تا حدودی به تامین مالی بخش کمک می‌کرد، ممکن است اثربخشی سابق را نداشته باشد.

    مرادی گفت: بنابراین این موضوع بیش از همه به رفتار و عملکرد بانک‌ها بستگی دارد، اینکه این مصوبه را به شکل دقیق اجرا کنند یا خیر.

    مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی که شاهد افزایش قیمت اوراق نیز بوده‌ایم، خرید اوراق تسه برای دریافت وام مسکن مقرون به صرفه است؟ گفت: برای پاسخ به این سوال باید گفت که هر کسی بر اساس انتظارات خود تصمیم می‌گیرد. در واقع استفاده از این اوراق تصمیمی عقلایی است که به گزینه‌های پیش روی هر فرد بازمی‌گردد.

    او افزود: ممکن است کسی این تحلیل را داشته باشد که در آینده، با سپرده‌گذاری و در واقع صبر کردن می‌تواند گزینه‌های بهتری پیش رو داشته باشد و مسکن بهتری را تهیه کند یا اینکه مسکن ارزان‌تری را نسبت به موقعیت فعلی خودش خریداری کند. خب در این صورت افراد از اوراق استفاده نخواهند کرد و خرید مسکن را به آینده موکول می‌کنند و استفاده از تسهیلات صندوق‌های پس‌انداز را ترجیح می‌دهند.

    مرادی در ادامه بیان کرد: اما ممکن است شخصی دیگر زمان کنونی را برای خریدن مسکن به صرفه‌تر بداند، برای مثال با خود این پیش‌بینی را داشته باشد که در آینده امکان گران شدن مسکن وجود دارد.

    او گفت: بنابراین برای آنکه بگوییم استفاده از اوراق مسکن در شرایط فعلی به صرفه است یا خیر، همه چیز به انتظارات هر فرد از وضعیت فعلی و آینده بستگی دارد و نمی‌توان نسخه واحدی برای آن پیچید.

    مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در پاسخ به این سوال که آیا اثری از سفته‌بازی در بازار اوراق تسهیلات مسکن دیده می‌شود؟ بیان کرد: نمی‌توان عنوان کرد که سفته‌بازی در این بازار صفر است اما واقعاً نزدیک به صفر است. موانع زیادی اکنون بر سر راه است که سبب آن شده تا اوراق به عنوان گزینه‌ای برای سفته‌بازی از انتخابات افراد خارج شود.

    او افزود: از جمله این موانع می‌توان به محدودیت تعداد اشاره کرد که بر اساس آن هر کسی تا تعداد مشخص می‌تواند اوراق تهیه کند. همچنین برای این اوراق محدودیت زمان فروش در نظر گرفته شده است و بر اساس آن چهار ماه اجازه فروش ندارد. بنابراین این اوراق به هیچ وجه گزینه مناسبی برای سفته‌بازی نیست. البته ممکن است درصد بسیار جزئی این کار را کنند، اما قطعاً نمی‌توان این موضوع را تعمیم داد و عنوان کرد که تقاضای سفته‌بازی سبب بالا و پایین رفتن قیمت اوراق می‌شود.

    مرادی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون با محدودیت در عرضه اوراق مواجه هستیم؟ گفت: به دلیل آنکه عرضه اوراق از مانده سپرده‌ها تبعیت می‌کند، بنابراین قطعاً محدودیتی در آن وجود دارد. اما باید ببنیم که این محدودیت با توجه به شرایط فعلی پاسخگو است یا خیر؟ از نظر من با توجه به وضعیت منابع و مصارفی که در بازار مشاهده می‌شود، یعنی با توجه به حجم عرضه اوراق، خرید اوراق و همچنین معاملات مسکن، به نظر من به مشکلی نخواهیم خورد و حتی در بعضی از موارد می‌توان عنوان کرد که عرضه بیشتر از تقاضاست. بنابراین با وجود محدودیتی که در عرضه این اوراق وجود دارد اما در شرایط فعلی این عرضه حتی مقداری بیشتر از تقاضای فعلی است.

    مرادی ضمن بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده میزان استقبال از این اوراق در آینده است، گفت: از نظر من قیمت اوراق در شرایط فعلی که در کانال 90 هزار تومان است معقول به نظر می‌رسد و شاید در همین رنج بماند و تغییر چندانی در قیمت آنها نداشته باشیم. به ویژه اینکه افزایشی هم در مانده حساب‌ها بوده، سبب می‌شود که مشکلاتی که در گذشته اتفاق افتاد، دیگر بروز پیدا نکند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو