مدیران خودروعصر اعتبار

۳۳۶ هکتار از عرصه‌های ملی البرز در سال ۹۴ رفع تصرف شد

عصر ساختمان- به گفته مسئولین استان البرز در حوزه‌های جنگلداری و مراتع، تصرفات بیشترین توان را از یگان حفاظت این استان گرفته است و با همه اینها توفیقات خوبی را علی‌رغم کمبود امکانات و نیرو داشته‌‌اند.

۳۳۶ هکتار از عرصه‌های ملی البرز در سال ۹۴ رفع تصرف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، استان البرز با مساحتی در حدود 516959.40 هکتار در قسمت میانی رشته‌ کوه‌های البرز جزو مناطقی است که از نظر تقسیمات جغرافیای گیاهی به طور عمده در ناحیه رویشی ایرانی – تورانی واقع شده است و جنگل‌های این استان متشکل از گونه‌های با ارزشی نظیر سروکوهی (ارس) ، بادام ، داغداغان، به، راناس، زرشک، توس، شیرخشت و ... است. به همین خاطر  از نظر تفرجی و توریستی، حفاظت از آب و خاک و ایجاد تعادل اکولوژیکی و زیست محیطی حائز اهمیت است.

    با توجه به اینکه حفظ، احیا و توسعه و بهره‌برداری پایدار و اصولی از این جنگل‌ها از وظایف مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بوده ، اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری این اداره کل با اجرای طرح‌های ملی و استانی و پروژه‌های مختلف، حفاظت و احیای این جنگل‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. در همین خصوص در سال 1394 پروژه‌های مختلفی توسط این اداره از جمله توسعه 130 هکتاری جنگل در منطقه سیجان، کرج، نگهداری 163 هکتاری جنگل‌کاری سنواتی شملزار ، ساوجبلاغ، نگهداری 394 هکتاری جنگل‌کاری سنواتی ادران – دره‌سر، کرج، تولید 500 هزار نهال در نهالستان بزرگ کرج، نگهداری 1.5 میلیون از نهال‌های تولیدی در نهالستان بزرگ کرج، نگهداری از 100 هکتار از جنگل‌کاری زیدشت، طالقان و جنگل‌کاری 3 هکتاری حاشیه جاده اشتهارد به جعفر‌آباد اجرا شده است.

    ارزش افزوده زمین علت دست اندازی به منابع

    سرهنگ اردشیر جابری -فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان البرز- در رابطه با وضعیت مراتع و جنگل‌های استان البرز می گوید:"  عمده وظایف ما در یگان حفاظت رفع تصرف‌های غیرقانونی است. مقابله با چرای بی رویه دام و اطفای حریق در سطح عرصه‌های ملی از دیگر اقدامات یگان حفاظت است. با توجه به اینکه استان البرز با 517هزار هکتار مساحت نوپا و 434 هکتار عرصه ملی در آن وجود دارد واین استان شاهراه استان‌های دیگر است، ارزش افزوده زمین در آن بسیار بالا است و این انگیزه را برای چنگ‌اندازی به منابع را منجر شده است.

    او در ادامه تاکید می کند که تصرفات بیشترین توان را از یگان حفاظت گرفته است و با همه اینها توفیقات خوبی را علی‌رغم کمبود امکانات و نیرو داشته‌ اند.

    جابری در ادامه می گوید:" تعامل خوبی با دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی داشته‌ایم و با تصرفات غیرقانونی مقابله کرده‌ایم. در سال 94، 336هکتار از عرصه‌های ملی رفع تصرف شد که 16 هکتار به محض رویت رفع اقدام به تصرف شد و برای 320 هکتار نیز اقدامات قضایی صورت گرفته است و بیشترین هدف پیشگیری و بازدارندگی بوده است.

    قابلیت انعقاد قرارداد حفاظت مشارکتی وجود دارد

    عبدالرضا ابراهیمی -معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان البرز- نیز در خصوص اقدامات انجام شده در این استان که به منظور حفاظت از مراتع ملی بوده است، می‌گوید: "بحث کاداس در سال‌های اخیر به طور جدی پیگیری شده و یک پروژه ملی است که در بهمن‌ماه 93 قانون جامع آن تصویب شده و در اردیبهشت 94 دستورالعمل آن توسط دفتر ممیزی صادر شد که جایگزین اصلاح نقشه‌های سنواتی شده است. این قانون اجرا شد اما 10 تا 15 سال است که نقشه‌ها از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافته است. در استان البرز از زمان تشکیل استان تا به امروز در 110هزار هکتار یعنی 15 درصد استان کاداس اجرا شده است و با دستورالعمل آن 110هزار هکتار نقشه تولید شده است.

    او در خصوص بحث حفاظت مشارکتی تاکید می کند که 62 هزار هکتار طرح مرتع‌داری در سطح استان داریم که مجری طرح دارد و قابلیت انعقاد قرارداد حفاظت مشارکتی نیز وجود دارد.

    عملیات جنگل‌کاری در نقاط سیل زده استان البرز

    در سالیان اخیر وقوع پدیده سیل در مقایسه با سنوات گذشته بیشتر اتفاق افتاده و میزان خسارت این پدیده نیز به مراتب بیشتر از قبل بوده است. استان البرز نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در سال 1394 سیل‌های متعددی در نواحی مختلف این استان رخ داد. یکی از وقایع تلخ در مورخ 94.4.28 در روستای سیجان رخ داد که سبب وارد آمدن خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری گردید. پس از وقوع سیل سیجان که هشداری برای ساکنین مناطق روستایی و مسئولین دولتی بود و بر اساس بازدیدهای کارشناسی صورت گرفته توسط کارشناسان این اداره کل و گزارش‌‌های ارائه شده مقرر گردید عملیات جنگل‌کاری در مناطق بحرانی این منطقه صورت پذیرد. لذا پس از طی مراحل قانونی و اداری، پروژه توسعه جنگل‌ به مساحت 130 هکتار در منطقه سیجان شهرستان کرج اجرا گردید.

    معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان البرز اهداف اجرای پروژه توسعه جنگل سیجان را حفاظت آب و خاک، افزایش نفوذ آب و کاهش فرسایش و رواناب سطحی، توسعه جنگل و احیای رویشگاه‌های جنگلی و تخریب یافته، اشاعه فرهنگ منابع طبیعی و جنگل‌کاری، ایجاد تعادل و تنوع در جهت پایداری اکوسیستم‌های جنگلی و بهبود شرایط زیست محیطی، افزایش سرانه جنگلی و فضای سبز استان و کاهش آلاینده‌های هوا، افزایش درآمد ساکنین عرصه‌های جنگلی ناشی از تولید محصولات ارگانیک جنگلی، افزایش مشارکت و حضور واقعی مردم در احیا و توسعه جنگل‌های کشور، ایجاد محیط تفرجی و اکوتوریستی برای استفاده ساکنان منطقه و گردشگران عنوان می کند.

    همچنین گونه‌های مورد استفاده در اجرای پروژه توسعه جنگل سیجان ترکیبی از گونه‌های مثمر جنگلی ضمن در نظر گرفتن اهداف بیولوژیکی اجرای طرح‌های جنگل‌کاری، وضعیت اقتصادی و معیشتی جوامع محلی بوده است؛  از جمله گونه‌های مورد استفاده در اجرای این پروژه ارس، زالزالک، زرشک، انار جنگلی‌، بنه، شیرخشت، گلابی وحشی، سنجد، بادام جنگلی، راناس، توت، داغداغان، دغدغک، زبان گنجشک، آیلان، سیاه تنگرس ، شن، تنگرس ، ارژن بوده است.

    یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در حوزه مراتع و جنگل ها وجود دارد اطفای حریق است و با توجه به اینکه بخش اعظم این استان صعب‌العبور و کوهستانی است نیاز به بررسی های زیادی در این خصوص وجود دارد .

    فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان البرز در این رابطه می گوید:  "کانون‌های بحرانی را شناسایی کرده و پس از آن اقدام کرده‌ایم. دهیاری‌ها و شوراها را تجهیز به آتش‌کوب کرده‌ایم که شاهد کاهش محسوس حریق در استان هستیم. از لحاظ سطح حریق کاهش داشته‌ایم. 21 فقره حریق داشته‌ایم 23 هکتار از عرصه‌ها طمعه حریق شده است عمده حریق در نقاط صعب‌العبور بوده است که طالقان، کرج، اشتهارد بیشترین حریق را داشته است.سعی کرده‌ایم پایگاه اطفا حریق در طالقان و کرج داشته باشیم و منتظرمنابع هستیم که در اختیارمان قرار گیرد و برآورد آن 3 میلیارد تومان بوده است.

    او در ادامه تاکید می کند:" یگان حفاظت بار مضاعفی بر دوش دارد. تمام افرادی که در بخش فنی بوده‌اند را ملبس به لباس یگان کرده‌ایم و همه را با آموزش برای حفاظت از مراتع آماده کرده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار