مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

دفترخانه‌های اسناد رسمی بدون دفتر می‌شوند

عصر ساختمان:رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گوید در ادامه انجام تحولات در حوزه سردفتری، دفاتر از دفترخانه‌های اسناد رسمی حذف و آرشیو دفاتر به صورت الکترونیکی، ثبت می‌شود.

دفترخانه‌های اسناد رسمی بدون دفتر می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، احمد تویسرکانی در گردهمایی سردفتران و دفتریاران استان تهران به مناسبت روز سند رسمی اظهار کرد: کشور برای اینکه بتواند نیازهای مردم را پاسخ دهد، نیازمند آسیب‌شناسی و بازخوانی در حوزه‌های مختلف بود و خوشبختانه در این راستا، حوزه سردفتری و ثبت اسناد، پیشگام بودند.

    رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: شاید در مقاطعی، خدمات ثبتی به لحاظ اینکه گرفتار یک وضعیت سنتی بود، دچار ابهامات و تردیدهایی شد مبنی بر اینکه این خدمات چه میزان می‌توان در جامعه تاثیر داشته باشد؟.

    تویسرکانی افزود: در ابتدای ورودم به سازمان ثبت اسناد و املاک، به این نتیجه رسیدیم که اگر اقدامات، رویه‌ها و شیوه‌ها به همین منوال باشد، قطعاً نمی‌توانیم به پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم. خوشبختانه با حمایت، مشارکت و همراهی سردفتران، در رویه‌ها و شیوه‌ها، بازنگری شد و امروز آثار این اقدامات و برکاتش، در جامعه ساری و جاری است.

    رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ما نیازمند شفاف‌سازی، تسریع و دقت در امور و ارائه خدمات با هزینه کم هستیم گفت: متاسفانه امروز در جامعه ما، قیمت تمام شده خدمات در بخش‌های مختلف بالاست و بسیاری از هزینه‌ها، پنهان است. به طور قطع طبیعی است که اگر فعالیت‌ها، انرژی و توان ما متناسب با نتیجه نباشد، باید آسیب‌شناسی کنیم.

    تویسرکانی گفت: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش‌های مختلف، گرفتار مشکلات و ایرادات فراوان بودیم. به عنوان مثال در حوزه استفاده از کاغذ و اوراق بهادار مشکلات فراوان داشتیم. امروز در همین رهگذر چند ساله ده‌ها میلیون مکاتبه کاغذی حذف شده است. تبادلات اطلاعاتبه صورت کاغذی، مواجه با جعل‌ ها و خطاهای بسیاری بود اما امروز همه مکاتبات به صورت برخط انجام می‌شود.

    رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: بسیاری از اقداماتی که در گذشته با مراجعه حضوری انجام می‌شد، امروز بدون مراجعه حضوری به ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی، قابل انجام است. امروز این اطمینان در مردم ایجاد شده که با مراجعه به بانک‌ها، سند صادره را اعتبارسنجی می‌کنند.

    تویسرکانی یادآور شد: در حوزه ثبت شرکت‌ها و موسسات، با وضعیت بسیار نابسامانی مواجه بودیم اما امروز با اصلاح فرایند‌ها، سازمان ثبت را به شدت در راستای ارتقای سلامت اداری کمک کرده و توانستیم با اصلاح رویه‌ها، بسیاری از هزینه‌های پنهان را کاهش دهیم.

    به گفته تویسرکانی، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی نهادهای بین‌المللی و داخلی، در بین دستگاه‌های موثر در بهبود فضای کسب و کار، سازمان ثبت مقام نخست را داشته است.

    وی ادامه داد: ما در حوزه خدمات‌دهی، نیازمند پاسخگویی بروز و انطباق خود متناسب با نیازهای جامعه هستیم.به طور قطع اگر از نیازهای جامعه عقب بمانیم، دچار مشکل می‌شویم. اگر امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومتی و ضرورت تمسک به آن، تاکید می‌کنند، قطعاً این مسئله نیازمند آسیب‌شناسی در همه حوزه‌هاست.

    رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه نظام ثبتی اگر به نیازهای مردم پاسخ نمی‌داد، نمی‌توانست دوام داشته باشد گفت: همه خدمات ما باید در راستای افزایش اعتماد عمومی مردم به نهاد سردفتری باشد و روز به روز به ظرفیت‌های این نهاد افزوده شود. اگر پویایی، همکاری و همراهی با مردم داشته باشیم، روز به روز می‌توانیم اعتماد مردم را جلب کنیم و افزایش دهیم.

    تویسرکانی اقدامات انجام شده در حوزه سردفتری را قطعات متعدد از یک پازل خواند و افزود: یکی از اقداماتی که ان شاء الله به سرعت اجرا می‌شود، حذف دفاتر از دفترخانه‌ها و آرشیو کردن سوابق دفاتر است و این اقدام مهم نیاز به همت جدی‌تر و همراهی شما دارد.

    وی با بیان اینکه ما امروز نیاز به اطلاع رسانی به خواص داریم افزود: ما با عموم مردم مشکلی نداریم بلکه باید مسئولین به یک فهم درست از آثار و خدمات دفاتر و اهمیت آن برسند. اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، نیازمند شفاف‌سازی در حوزه اقتصادی هستیم و مهمترین امر در این مسیر، تقویت ثبت رسمی است؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 66 و 67 سیاست‌های ابلاغی برای تنظیم برنامه ششم توسعه به آن اشاره کردند و دستور دادند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو