مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست صنایع چوب آستان قدس رضوی مطرح کرد:

معماری اصیل ایرانی زینت‌بخش درب‌ها و پنجره‎‌‌های حرم علوی

عصر ساختمان- سرپرست شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی اظهار کرد: معماری اصیل ایرانی در طراحی درب و پنجره‌های پروژه توسعه حرم مطهر امام علی(ع) به کاربرده شده است.

معماری اصیل ایرانی زینت‌بخش درب‌ها و پنجره‎‌‌های حرم علوی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدجواد طبسی در جریان بازدید اهالی رسانه  از پروژه درب‌های حرم حضرت علی(ع)عنوان کرد: طرح‌هایی که برای نقوش روی درب و پنجره های این پروژه مد نظر گرفته شده بسیار نفیس و براساس معماری اصیل ایرانی شکل گرفته است اما این طراحی‌ها به دلیل دو بعدی بودن بعد از نصب جلوه اصلی ارزشمند و نفیس خود را نشان می‌دهد.
    وی با اشاره به مشخصات فنی این کار گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی که در نجف اشرف وجود دارد موقعیت نصب برخی از درب و پنجره‌ها طوری است که اختلاف هوای داخل و بیرون درب حدودا 50 تا 60 درجه سانتی گراد است و اگر بیرون درب را که در معرض آفتاب بوده در نظر بگیریم حدودا دمای آن 70 درجه سانتی گراد است ولی اگر داخل درب را که در مجاور سیستم‌های خنک کننده قرار گرفته در نظر گیریم تقریبا دمای آن بین 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد است.
    سرپرست شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی در ادامه افزود: پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان سرشناس دنیا و با سفرهای مختلف که ما برای یافتن چوب مرغوب به کشورهای عربی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت این درب و پنجره‌ها باید از چوب ساج برمه استفاده کنیم، این چوب بسیار کمیاب، گران  و با عمر طولانی حدودا 500 سال است.
    طبسی خاطرنشان کرد: اولین پروژه طرح توسعه حرم مطهر امام علی(ع) برای احداث صحن حضرت زهرا(ص) با 6 هکتار عرصه و 220 هزار متر مربع سازه بتنی از سال 1390 توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات شروع شده است.
    وی عنوان کرد: مهم‌ترین بخش این پروژه قسمت ورودی این صحن از سمت بالای سر  حضرت است که رواق ابوطالب نام دارد و افتخار ساخت و نصب این 24 عدد درب و پنجره‌های چوبی نفیس، هم‌چنین اجرای پنجره فولاد به ارزش 13.5 میلیارد ریال اواسط سال گذشته به این شرکت محول و در شب ولادت حضرت زهرا(س)یعنی 11 فروردین سال آینده مورد بهره براری قرار می‌گیرد.
    سرپرست شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی گفت: فاز اول، ورودی به سمت صحن بود که در فاز اول 180 دستگاه چارچوب در نظرگرفته شد و 12 درب که معادل 24 لنگ بود در همین راستا آماده و نصب شد.
    وی عنوان کرد: تعداد چهارچوب‌های دقیق درب و پنجره‌های واگذار شده به این پروژه 500 عدد است و ساخت 180 عدد چارچوب برای درب و پنجره‌های خروجی که شامل 386 لنگ درب وپنجره است، هم‌چنین هزینه آن با احتساب تامین مواد اولیه آن حدود 75 میلیارد ریال برآورد شده است و در تیر ماه سال جاری مصادف با ایام شهادت حضرت علی(ع) فرستاده شده است.
    طبسی افزود: با توجه به برنامه افتتاح طبقه هم کف در ایام عید غدیر معادل اواخر شهریور سال جاری ساخت و نصب درب و پنجره‌های این قسمت شامل 51 عدد چارچوب درب و پنجره که شامل 93 لنگ  درب و پنجره می‌شود در اولویت کاری قرار گرفته تا در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) قسمت‌های اصلی آن ارسال شود و قبل عید غدیر نصب و مورد بهره برداری قرار گیرد.
    وی هم‌چنین اظهار کرد: با وجود این‌که این پروژه در حال اجراست اما شروع همکاری ما با ستاد عتبات عالیات به شمار می‌رود، زیرا در این پروژه چیزی بالغ بر 100 میلیارد تومان قطعات چوبی مورد نیاز که شامل تجهیزات کتاب‌خانه‌ای، سالن مطالعاتی و آمفی‌تئاترها و لوازم اداری نیز هست را ما تامین می‌کنیم.
    سرپرست شرکت صنایع چوب استان خراسان تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 30 درصد هزینه‌ها انجام شده است ولی هنوز 70 درصد هزینه‌های ما باقی مانده است.
    طبسی خاطرنشان کرد: هزینه محموله‌ای که در فاز دوی پروژه به حرم امام علی(ع) فرستاده شد 75 میلیارد ریال برآورد می‌شود و چوب این محموله با احتساب هزینه‌های تامین شده چون بسیار خاص و نفیس است حدود 50 درصد هزینه را به خودش اختصاص می‎دهد.
    وی افزود: با توجه به این‌که دستگاه مقدس حضرت ثامن الحجج یکی از موفق‌ترین دستگاه‌ها در بحث حرم‌سازی است و هم‌چنین فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق بیشتر در بحث حرم‌سازی بوده است بنابراین مسئولین امر به این موضوع پی بردند که باید از تمام ظرفیت‌هایی که آستان‌قدس در زمینه‌های مختلف دارد استفاده کنند.
    سرپرست شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی گفت: این ظرفیت‌ها تنها شامل درب و پنجره نمی‌شود و ادامه دارد و پی گیری‌هایی انجام شده تا یک کمیته هماهنگی بین ستاد بازسازی و آستان قدس تشکیل دهند و در زمینه‌های مختلف از تمام تجربیاتی که آستان قدس دارد استفاده کنند.
    طبسی در مورد چگونگی ارسال درب و پنجره‌ها به حرم حضرت علی(ع) عنوان کرد: ابتدا برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه در حین حمل و نقل، تمام قطعات درب و پنجره‌ها را به صورت جداگانه به این کشور ارسال می‌کنیم و بعد از انتقال به نجف اشرف آن‌ها را مونتاژ، رنگ آمیزی و در مکان مورد نظر نصب می‌کنیم و بعد از انجام مراحل آن‌ها را به طرف مقابل تحویل می‌دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار