مدیران خودروعصر اعتبار

مدرسه‌ای که به ۱۲۰ سال پیش بازگشت

پایان ساماندهی نمای مدرسه «علمیه» در بهارستان

عصر ساختمان-خیابان جمهوری کمتر از صد متر مانده تا میدان تاریخی بهارستان؛ مدرسه‌ای با حدود ۱۲۰ سال قدمت قرار دارد، مدرسه‌ای که عمرش فراتر از عمر وزارت آموزش و پرورش در کشور است و به نظر می‌رسد بار دیگر به نخستین روزهای افتتاح‌اش بازگردانده شده است.

پایان ساماندهی نمای مدرسه «علمیه» در بهارستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مدرسه‌ی «علمیه» در سال 1276 شمسی تاسیس شد و 46 سال پس از تاسیس نخستین مرکز آموزشی مدرن ایران، «دارالفنون» که در زمان خود به منزله نخستین دانشگاه ایران به شمار می‌رفت، به عنوان نخستین دبیرستان ایران و به همت انجمن «معارف» از نهادهای مردم بنیاد در آستانه‌ی مشروطیت برپا  شد.

    این مدرسه به عنوان یکی از آخرین جداره‌های طرح ساماندهی نما و منظر میدان تاریخی بهارستان در دستور کار سازمان زیباسازی شهر تهران قرار داشت که صبح امروز (چهارشنبه) با حضور عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی، حیدری، رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه 12 و چند مسئول دیگر پس از پایان مرمت بار دیگر، نمای هویتی آن رونمائی شد.

    هادی صادقی، معاون سازمان زیباسازی در این مراسم رونمایی به پیشینه حضور سازمان زیباسازی در بهبود فضاهای شهری و از جمله بهسازی جداره و نمای خیابان انقلاب اشاره کرد و افزود: میدان بهارستان تاریخ تهران و تاریخ هویت ملی ایران است.

    او ادامه داد: در این عرصه دبیرستان «علمیه» نخستین دبیرستان ایران و دومین مرکز آموزش مدرن ایران به شمار می‌رود که در طرح بهسازی بهارستان موظف به تعیین بخشی و نماسازی این بنای با هویت بودیم.

    وی با تاکید بر این‌که  راز توسعه جوامع در صنعت نیست، بلکه در آموزش و تربیت است؛ ادامه داد: ما مفتخریم که در سال1277 شمسی دارای دبیرستان بوده‌ایم، آن‌هم برای مردم عادی و نه افراد درباری و ثروتمند.

    عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی نیز اظهار کرد: شهرداری وظیفه خود می‌داند تا به بهبود فضای شهر و عناصر هویت سازش توجه ویژه کند. نماسازی این مدرسه از افتخارات سازمان زیباسازی است.

    سید محسن هاشمی، مدیر راهبردی پروژه ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان نیز درباره‌ی این پروژه اظهار کرد: پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر بهارستان از آبان ماه سال 94 آغاز و تا پایان پاییز امسال به بهره‌برداری نهائی می‌رسد. در این طرح نصب کتیبه معرفی رویدادهای بهارستان، دیوار نگاره بهارستان ، نماد یوم‌التوپ، حک اسامی نمایندگان مجلس نخست مشروطیت و جمهوریت و نیز کاشی نگاره تهران و چنارستان در میدان به اجرا درآمد.

    او همچنین درباره‌ی وقایع تاریخی این مدرسه‌ی تاریخی اظهار کرد: تا سال 1274 شمسی تنها مرکز علمی رسمی نوین ایران «دارالفنون» بود، اما این مدرسه تا آن زمان نتوانسته بود نیاز جامعه رو به تحول ایران به اشخاص تحصیل کرده و با سواد را برآورده کند.
    مدرسه علمیه پس از جداره‌ سازی نما

    وی به خاطرات «احتشام السلطنه» از موسسان انجمن  معارف اشاره کرد که در آن، بازدهی نداشتن مطلوب دارالفنون و بالا بودن هزینه تحصیل برای اطفال طبقه متوسط و فقیر و نیاز به مراکز جدید برای جایگزینی نظام مکتب خانه‌ای از اهداف تشکیل انجمن معارف اعلام شده است.

    هاشمی با تاکید بر این‌که انجمن معارف نخستین و مهمترین انجمن فرهنگی بود که به تاسیس مدارس جدید دست پیدا کرد، افزود: پیش از این نیز «میرزا حسن تبریزی» ملقب به «رشدیه» نخستین کسی بود که به فکر تاسیس مدارس ابتدائی به شکل کنونی افتاد. او سال‌ها از نزدیک با مدارس ابتدائی عثمانی آشنایی داشت و با حمایت «امین الدوله»، صدر اعظم مظفرالدین شاه نخستین دبستان را در تبریز در سال 1266 شمسی ایجاد کرد.

    او همچنین به روایت یحیی دولت‌آبادی درباره‌ی آغاز به کار این مدرسه اشاره کرد و افزود: در هفتمین  جلسه انجمن معارف سنگ بنای این مدرسه گذاشته شد. براساس آن روایت، همزمان با هشتمین جلسه انجمن معارف، مدرسه «علمیه» آغاز به کار کرد و به سرعت با استقبال مردم رو به رو شد. در این مدرسه کودکان فقیر بدون پرداخت شهریه می‌توانستند درس بخوانند.

    مدیر راهبردی پروژه ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان با بیان این‌که مدرسه «علمیه» به ریاست احتشام‌السطنه در محلی که پیش از این خانه «انیس الدوله» از همسران ناصرالدین شاه بود و در پشت شهرداری قرار داشت شروع به فعالیت کرد، گفت: بعدها «علمیه» از خانه «امین‌الدوله» به خانه «شمس العماء» به  لاله‌زار منتقل شد و ریاست آن را «علی خان ناظم العلوم» بر عهده گرفت او از بنیانگذاران «علمیه» و دانش آموخته پلی تکنیک فرانسه بود.

    هاشمی با بیان این‌که مدرسه «علمیه» تا سال 1316 شمسی بارها تغییر مکان داد، اظهار کرد: خانه «حاج سیف الدوله» در خیابان جمهوری (شاه‌آباد) تا منزل علاءالملک در خیابان صفی علیشاه (خانقاه) و سپس خیابان اکباتان و باغ نگارستان هر کدام مدتی میزبان مدرسه بودند و سر انجام در سال 1316 شمسی مدرسه امروزی «علمیه»  عنوان دانشسرای عالی گرفت و ساختمان آن به خیابان پشت مجلس شورای ملی انتقال یافت و بالا خره درسال 81-1380 شمسی در نتیجه  طرح توسعه مجلس شورای اسلامی به محل فعلی که پیش از این مدرسه شاهدخت (سال تاسیس 1329شمسی) بود، نقل مکان کرد.

    به گفته‌ی وی، دبیرستان «علمیه» که در نزدیکی مکان‌های مهمی مانند ساختمان مجلس شورای اسلامی، مسجد سپهسالار، مدرسه‌ی شهید مطهری قرار گرفته بود میانه‌ی تحولات میدان تاریخی بهارستان خاطرات روزهای شهریور 1320شمسی، تیر 1331شمسی، کودتای 28مرداد 1332شمسی, اعتصاب‌ها و اعتراضات دهه 1340شمسی و در نهایت ظهور انقلاب اسلامی را با خود همراه دارد.

    او تاکید کرد: در این مدرسه بزرگانی و بعضا تاثیرگذارانی در تاریخ ایران مانند سعید نفیسی(ادیب و نویسنده)، سردار فاخرحکمت, رضا حکمت(از روسای مجلس سنا)، محمود مهران(وزیر فرهنگ)، غلامحسین رهنما(وزیر فرهنگ)، صادق هدایت(نویسنده)، امیرعباس هویدا(نخست وزیر رژیم پهلوی)، سید ابوالحسن بنی صدر(نخستین رئیس جمهور)  درس خوانده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو