مدیران خودروعصر اعتبار

«دربید» تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت

روستای ۵۰ نفره محصول صادراتی دارد

عصر ساختمان: روستاها همواره نقشی مهم در توسعه اقتصادی داشته‌اند و این نقش وقتی پررنگ‌تر می‌شود که پای صادرات خارجی به میان بیاید بر این اساس روستای ۵۰ نفره دربید در بخش زارچ یزد توانسته به خوبی در توسعه اقتصادی منطقه نقش‌آفرینی کند.

«دربید» تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰
  • «دربید» تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت
  • «دربید» تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت
  • «دربید» تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت
  • «دربید» تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت
  • «دربید» تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، در فاصله 32 کیلومتری از مرکز شهرستان یزد و در انتهای راهی باریک و پر پیچ و خم، روستایی قرار دارد به نام «دربید» که آثار تاریخی موجود در آن حکایت از حداقل 300 سالگی روستا دارد.

منظر طبیعی روستا که نسبت به روستاهای دیگر استان کمتر در معرض خشکسالی قرار گرفته، زیبا و با طراوت است و وجود درختان کهنسال سرو در کنار درختان انار و گردو و .... زیبایی دو چندانی به این روستا بخشیده است.

این روستا پهنه چندانی ندارد و به دلیل کوهستانی بودن بر دامنه یک کوه بنا شده و خانه‌های انگشت‌شمار آن روی یکدیگر بنا شده‌اند اما از همین روستای کوچک و کم‌جمعیت، مردان و زنان بزرگی تحویل اجتماع داده شده‌اند و 30 تن از بهترین جوانان این روستا نیز در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

* ثبت سرو 2500 ساله دربید در فهرست آثار ملی

دربید روستایی زیبا که سنگفرش کف کوچه‌ها و کاهگل دیوارهای بلندش چشم‌انداز زیبایی در شهر ایجاد کرده، سه سرو کهنسال به راست قامتی جوانانش دارد که یکی 2500 ساله، دیگری 900 ساله و دیگری 450 ساله است و سرو کهنسال‌تر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حیات وحش این منطقه نیز بسیار غنی است و کمتر اتفاق می‌افتد در بالکن خانه‌های این روستا بنشینی و اثری از پرنده‌های وحشی، آهو، بز کوهی و در برخی موارد کفتار و گرک نبینی.

قلعه تاریخی، غار زیبایی که نمونه‌ای کوچک از غار علیصدر همدان است و ده‌ها زیبایی تاریخی و طبیعی دیگر، این روستا را در نوع خود منحصر به فرد کرده اما آنچه جذابیت‌ها و شگفتی‌های این روستای کوچک و کم‌جمعیت را دو چندان می‌کند، داشتن محصول صادراتی است.

روستای دربید، یک گیاه ارزشمند دارویی به خارج از کشور صادر می‌کند که سالانه ارزآوری بسیاری برای مردمان و بهره‌برداران آن دارد.

* آنقوزه شیرین، گیاه صادراتی دربید

دهیار دربید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: آنقوزه شیرین محصول مهمی است که از دربید به خارج از کشور صادر می‌شود و مشتریان خوبی نیز دارد.

علی‌محمد دلاوری‌پور خاطرنشان کرد: آنقوزه شیرین به دلیل استفاده بسیار در صنایع دارویی، در همه جای دنیا خواهان دارد و دربید از جمله مناطقی است که این گیاه به وفور در آن یافت می‌شود.

این روستا، برای توسعه صنعت گردشگری نیز استعدادهای بسیاری دارد اما مردم روستا خواستار دست‌نخورده ماندن بافت روستا هستند و می‌خواهند با این شرط، صنعت گردشگری در روستایشان رونق پیدا کند.

* وجود نمونه‌ای کوچک از غار علیصدر در دربید

وجود غاری که به لحاظ زیبایی و قدمت شبیه به غار علیصدر همدان است یا وجود باغ‌های انبوه در دل کویر یزد به اضافه بافت زیبای روستا می‌تواند جاذبه‌ای ارزشمند برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

در این راستا واحد بوم‌گردی در روستا ایجاد شده و امکاناتی نیز در درون روستا راه‌اندازی شده تا گردشگری بتواند با سرعت بیشتری در این روستا توسعه پیدا کند.

دهیار دربید در مورد تلاش‌های صورت گرفته برای گردشگر پذیر شدن روستای دربید اظهار داشت: یک واحد بوم‌گردی زیبا در نزدیکی قلعه دربید و در دامنه کوه راه‌اندازی شده که همه امکانات اقامتی به شکل خانه‌های روستایی در آن تعبیه شده است.

* دربید برای توسعه گردشگری مهیا شده است

علی‌محمد دلاوری‌پور با اشاره به اینکه این واحد نه تنها از حیاط چند طبقه درختکاری شده و چشمه‌ای جوشان بهره‌مند است بلکه در واحد اقامتی نیز همه امکانات در نظر گرفته شده و حتی سرویس‌های فرنگی برای استفاده گردشگران خارجی نیز لحاظ شده ضمن اینکه در سطح روستا نیز نظیر این امکان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه گردشگران خارجی بسیاری به این روستا سفر کرده‌اند، افزود: این روستا مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته و مردم روستا نیز استقبال خوبی از توسعه صنعت گردشگری داشته‌اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه این روستا، فاصله داشتن واحدهای دامداری در خارج از روستا و در فضایی با فاصله 500 متری از ورودی روستا است به نحوی که در روستا اثری از آثار دام از صدا و حضور فیزیکی و بو و ... مشاهده نمی‌شود و مردم این روستا اتحاد و همبستگی خوبی در این زمینه از خود نشان داده‌اند.

* دربید خشکسالی را از پا درآورد

انضباط مردم این روستا حتی سبب شده خشکسالی در برابر اراده آنها زانو بزند و گرچه منابع آبی آنها کم آب شده اما هنوز نخشکیده و با هم آبدهی کم، هم استفاده شرب دارند و هم باغ‌ها و دامداری‌های خود را سرپا نگاه داشته‌‌اند.

این روستای کوچک اکنون 15 هکتار زیر کشت دارد و مردم آن اجازه ندادند خشکسالی تاثیر نامطلوبی روی باغ‌ها بگذارد و با اندکی قناعت تلاش کردند تا کشاورزی و دامداری آنها رونق خود را حفظ کند.

این روستا با زیبایی‌های منحصر به فرد خود که تابلویی از تاریخ و طبیعت را بر دامن کوهستان‌های اطراف یزد ترسیم کرده، مشکلاتی نیز دارد که مردم آن چشم به راه رفع این مشکلات هستند.

* عرض کم جاده دربید مردم را دچار مشکل کرده است

جاده کم عرض که برای مردم دربید خاطرات ناخوشی را رقم زده است، نداشتن برق برای دامداری‌ها، بودجه‌ها و اعتبارات کم برای انجام برنامه‌های توسعه‌ای در این روستا همه از نیازهای مردمی است که با همت و تلاش خود، داشته‌های دربید را حفظ کرده‌اند و هرگز خود و روستا را تسلیم خشکسالی و دیگر مشکلات و کمبودها نکرده‌اند.

راه این روستا در مجموع 5.5 متر عرض دارد و هیچ شانه راهی در آن مشاهده نمی‌شود که این کمبود تاکنون خطرات بسیاری را به همراه داشته و طی یک سال گذشته سه تصادف خونین برای مردم این منطقه به دنبال داشته است.

به نظر می‌رسد اگر کمبودهای این روستای زیبا و تاریخی که رفع آنها اعتبار چندانی نیز نیاز ندارد، برطرف شود،‌ دربید به رغم فضای کم و محدودش می‌تواند نه تنها در عرصه صادرات گیاهان دارویی بیش از گذشته بدرخشد بلکه در زمینه توسعه صنعت توریسم نیز می‌تواند از روستاهای پیشتاز کشور باشد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو