مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن:

بانک ها از فروش اوراق مسکن استقبال نمی کنند

تهدید ورود بانک‌های تجاری به حوزه فروش اوراق

عصر ساختمان- مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه بانک ها از فروش اوراق تسهیلات مسکن استقبال نمی کنند، گفت: اوراق و تسهیلات مسکن برای بانک های تجاری جذابیت ندارد و ممکن است ورود سایر بانک ها تهدیدی برای بازار باشد.

بانک ها از فروش اوراق مسکن استقبال نمی کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدحسن مرادی درباره مجاز شدن فروش اوراق توسط سایر بانک ها، اظهار داشت:در رابطه با ورود سایر بانک ها به ارائه تسهیلات خرید مسکن هم شاهد آن بودیم که با شکسته شدن انحصار بانک مسکن، اتفاقی در بازار نیفتاد و بانک های تجاری هم از پرداخت این وام ها به صورت جدی استقبال نکردند.

    وی ادامه داد: دو موضوع برای بانک های تجاری بسیار اهمیت دارد. اولین موضوع، بازدهی تسهیلات و دومین موضوع هم مدت بازپرداخت تسهیلات است که هر چه بازدهی تسهیلات بیشتر و مدت زمان بازپرداخت کوتاه تر باشد، برای بانک های تجاری ارجحیت دارد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه به این دو دلیل بعید می دانم بانک ها رغبتی برای ورود به این حوزه داشته باشند،گفت: تسهیلات بخش مسکن، دوره بازپرداخت طولانی باید داشته باشد و نرخ سود آن معمولا پایین است بنا بر این پرداخت این وام ها برای بانک های تجاری جذابیتی را ایجاد نمی کند.

    مرادی با بیان اینکه پیش بینی می شود با ورود سایر بانک ها به حوزه فروش اوراق تسهیلات مسکن هم در بازار اتفاقی نمی افتد، ادامه داد: این انحصاری که از آن حرف می زنند یک انحصار طبیعی است چرا که اساسا انتشار اوراق تسهیلات مسکن جذابیتی ندارد که گفته شود این جذابیت ها منحصر به بانک مسکن است و حالا با ورود سایر بانک ها انحصار بانک مسکن شکسته شده است.

    وی افزود: هر چند که نرخ اوراق از نرخ دستوری طبعیت نمی کند اما بانک ها هم توان مدیریت و کنترل نرخ را ندارند چرا که شرایط بازار نرخ گذار است. 

    مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن گفت: در صورتی که بانک ها از ورود به انتشار و فروش اوراق تسهیلات مسکن استقبال کنند، در نهایت یک بخشی از تامین مالی بخش مسکن را که مناسب دهک هایی است که توان بازپرداخت تسهیلات در زمان کم تری را دارند، برعهده می گیرند. 

    مرادی با تاکید بر اینکه  بانک های دیگر ممکن است به شکل تخصصی وارد این حوزه نشوند و ممکن است منابع تسهیلات را در بخش دیگری مصرف کنند، ادامه داد: اگر منابع را در بخش مسکن به مصرف برسانند، در این صورت به نفع بازار مسکن است اما اگر تسهیلات در بخش های دیگری مصرف شد، این اقدام تهدیدی برای بازار مسکن خواهد بود و یک قدرتی جذب سپرده را از باک مسکن خارج می کند.

    وی افزود: در صورتی هم که بانک ها رغبتی به ورود به حوزه انتشار اوراق نشان ندهند، همین شرایط حال حاضر بازار حفظ می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی