مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز دوره جدید زمین‌شناسی تحت تاثیر فعالیت‌های بشر

عصر ساختمان- به لطف تمامی آلودگی‌های پلاستیکی و آزمایش‌های اتمی، انسان دوران ۱۲۰۰۰ ساله زمین‌شناسی هولوسن را به پایان رسانده و دوران زمین شناسی جدیدی به نام آنتروپوسن را آغاز کرده‌است.

آغاز دوره جدید زمین‌شناسی تحت تاثیر فعالیت‌های بشر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش گاردین، گروهی بین‌المللی از محققان به کنگره بین‌المللی زمین‌شناسی در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی توصیه کردند آغاز دوران زمین‌شناسی آنتروپوسین را رسما اعلام کند، با توجه به این نکته که این دوران از سال 1950 آغاز شده‌است، دورانی که آزمایش‌های اتمی لایه‌ای جدید از مواد رادیواکتیو را روی سطح زمین ایجاد کرد. البته موارددیگری از قبیل آلودگی پلاستیکی، دوده‌های ناشی از نیروگاه‌ها، بتن، و حتی استخوان‌های به جا مانده از تکثیر جهانی طیور در آغاز این دوران جدید تاثیرگذار بوده‌اند.

    گروهی 35 نفره از متخصصان که خود را گروه محققان آنتروپوسین معرفی می‌کنند، درباره پایان بخشیدن به دوره هولوسن و اعلام آغاز دوره آنتروپوسن رای دادند: 30 رای موافق، سه رای مخالف. (دو نفر نیز غایب بودند)

    به گفته یان زالاسیویچ زمین شناس دانشگاه لیسستر در بریتانیا نکته مهم درباره آنتروپوسن این است که این دوران خط سیر متفاوتی را برای سیستم زمین درنظر می‌گیرد که انسان نیز در آن نقش دارد. در صورتی که آغاز دوران آنتروپوسن تایید شود،‌ به آن معنی خواهد بود که بیشتر ما در این دوران زمین‌شناسی زندگی کرده‌ایم بدون اینکه از آغاز آن باخبر بوده‌باشیم.

    به گفته متخصصان دوران کنونی،هولوسن دورانی 12000 ساله از شرایط جوی پایدار پس از آخرین عصر یخبندان است که طی آن تمدن‌های انسانی توسعه یافتند. اما شتاب بالای گسترش آلودگی‌های کربنی از اواسط قرن بیستم و افزایش سطح آب دریاها، انقراض‌های کلی گونه‌ها و تحول بافت زمین به واسطه جنگل‌زدایی و توسعه‌های شهری، نشانه‌های پایان این دوران زمین‌شناسی هستند. به بیانی دیگر زمین به اندازه‌ای دچار تغییر و تحول شده‌است که دوران هولوسن باید جای خود را به آنتروپوسن بدهد.

    به گفته کریس راپلی زمین‌شناس کالج لندن،‌ دوران آنتروپوسن نشانگر دورانی جدید است که مجموع فعالیت‌های انسانی در آن بر مکانیزم سیاره‌ای اثرگذار است. از آنجایی که زمین سیستم پشتیبان حیات بشر به شمار می‌رود،‌ اکنون همه انسان ها خدمه یک سفینه فضایی به بزرگی زمین به حساب می‌آیند که بر عملکرد این سفینه اثرگذارند. این یعنی بشر در دوران آنتروپوسن درحال بازی با آتش است و هر رفتار بدون فکر و بی‌ملاحظه‌ای می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری از خود به جا بگذارد.

    برای تعریف یک دوره جدید زمین‌شناسی باید نشانه‌ای جهانی وجود داشته‌باشد که آیندگان بتوانند از بقایای آن آغاز آن دوره را تشخیص دهند،‌برای مثال انقراض دایناسورها درحدود 66 میلیون سال پیش در پایان دوره کرتاسه به واسطه نشان طلایی رسوبات ایریدیوم فلزی در سرتاسر جهان تعریف می‌شود که به واسطه برخورد یک سیارک با زمین ایجاد شده‌است.

    نشان طلایی دروه آنتروپوسن به احتمال زیاد عناصر رادیو‌اکتیوی هستند که در اثر انفجار بمب‌های اتمی به اتمسفر زمین رفته و به تدریج روی زمین نشست کرده‌اند. به گفته دانشمندان این مواد قوی‌ترین نشانگرهای آغاز دوران جدید آنتروپوسن هستند اما نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند برای مثال آلودگی‌های کربنی شدید ناشی از نیروگاه‌ها،‌آلودگی‌های ذرات پلاستیکی، آلومینیومی و بتنی، وجود مقادیر زیادی فسفر و نیتروژن در خاک به واسطه استفاده از کودها، فراوانی استخوان مرغ به دلیل صنعتی شدن تولید گوشت مرغ در سرتاسر زمین که احتمالا فسیل‌های دوران بعدی زمین‌شناسی را تشکیل می‌دهند و آغاز دوران ششم انقراض گونه‌ها در تاریخ 700 میلیون ساله حیات روی زمین.

    اکنون دانشمندان باید برسر تعیین نشانه طلایی آغاز این دوران تحقیقات خود را آغاز کنند و همچنین منطقه جغرافیایی آغاز این دوران جدید زمین‌شناسی را نیز مشخص سازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار