مدیران خودروعصر اعتبار

راهکارهای درمان بیماری هلندی در بخش مسکن

عصر ساختمان- راهکارهای مختلفی برای نجات بازار مسکن از بیماری هلندی که به آن دچار شده وجود دارد که جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش مسکن، مسکن اجتماعی و مسکن کارگری از آن جمله است.

راهکارهای درمان بیماری هلندی در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از موج، بیماری هلندی موجب شده است تا بسیاری از بخش های صنعتی دچار رکود شوند. یکی از این بخش ها که درصد زیادی از مردم را شامل می شود بخش مسکن است.
    به گفته مشاور ارشد اقتصادی بخش مسکن دچار بیماری هلندی شده و بعید است که این بخش بتواند به زودی از رکود خارج شود.
    مسعود نیلی منفرد می گوید: در کشور ما به دلیل وجود بیماری هلندی، صنعت ساختمان و صنایع مرتبط با آن رشد زیادی داشته‌اند. اما به نظر نمی‌رسد فعلا بتوانیم به دورانی برگردیم که این حجم از سرمایه‌‌گذاری در بخش ساختمان و صنعت مورد نیاز باشد. به همین دلیل بعید است که بخش صنعت به زودی بتواند از رکود خارج شود.
    تاثیر بیماری هلندی بر بازار مسکن به گونه ای بوده که موجب شده تا برخلاف کشورهای نفت خیز دیگر که تغییر در قیمت نفت به شوک درآمد دولت و رشد منابع ارزی کشور منجر می شود و در نتیجه میزان تقاضا در بازار برای کالاهای قابل مبادله و غیرقابل مبادله افزایش یابد بازار مسکن در کشور ما به دلیل نبود امکان مبادله و نبود تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار به دلیل کاهش قیمت سایر کالاهای مربوط به صنعت ساختمان افزایش یابد.
    در طول سال های گذشته تا در کشور ما به دلیل آنکه عرضه کالاهای قابل‌مبادله از طریق تمرکز بر واردات، قابل تنظیم و کنترل متناسب با افزایش تقاضا است؛ اما در بازار مسکن چون امکان مبادله وجود ندارد و حتی افزایش عرضه مسکن در کوتاه‌مدت نیز غیرممکن است، در نتیجه تحت‌تاثیر شکاف بین عرضه و تقاضا، قیمت مسکن نسبت به قیمت سایر کالاها افزایش می‌یابد.
    به گفته مشاور ارشد اقتصادی به دلیل اینکه بخش مسکن به بیماری هلندی مبتلا شده در رکود مانده است.این صحبت مسعود نیلی را می توان این گونه تحلیل کرد که از آنجایی که قدرت و توان مالی مردم و درآمد سالانه آنها نسبت به نرخ تورم کاهش یافته در نتیجه آنها نمی توانند به بازار مسکن وارد شوند و خرید انجام دهند اما در کنار آن سایر بخش های مربوط به صنعت ساختمان سازی رشد کرده اند و در آنها سرمایه گذاری صورت گرفته است اما به دلیل آنکه تعداد خانه ها و ساختمان های ساخته شده (عرضه) از میزان تقاضایی که در جامعه وجود دارد بیشتر شده است دیگر از این بخش ها نیز استفاده چندانی نمی شود؛ زیرا ساختمان سازی نیز کمتر شده در نتیجه قیمت این خدمات کاهش می یابد، در حالی که قیمت مسکن تحت تاثیر رکود ثابت مانده است به نظر می آید قیمت خانه افزایش یافته است.
    راهکارهای مختلفی برای نجات بازار مسکن از بیماری هلندی که به آن دچار شده وجود دارد؛ از جمله این راهکارها جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش مسکن، مسکن اجتماعی و مسکن کارگری و مانند اینهاست که می تواند همزمان با کاهش قیمت خانه بازار تقاضا را نیز افزایش دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو