مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی

دروغ نگفتم و موفق شدم

عصر ساختمان- متاسفانه چند وقتی است که کارگاه‌های کوچ ساخت شیرآلات به‌صورت غیر‌قانونی فعالیت می‌کنند و فروشنده‌ها این کالاها را عرضه می‌کنند. از سوی دیگر برخی اجناس قاچاق وارد کشور می‌شود که باز هم توسط همین افراد عرضه صورت می‌گیرد.

دروغ نگفتم و موفق شدم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» مشروح گفت و گوی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی با فرصت امروز به شرح زیر است:

    فعالیت در بازار همیشه برای برخی افراد مناسب بوده و برای برخی دیگر ناخوشایند، اما هر کسی که وارد بازار خریدوفروش کالا شده و کسب‌و‌کاری هرچند کوچک را برای خودش راه انداخته، دیگر نتوانسته وارد شغل کارمندی و اداری شود. بازار فراز و نشیب‌های زیادی دارد و ممکن است برخی افراد در این بین نتوانند راه را ادامه دهند و به قول معروف ورشکست شوند. یا به‌نوعی تحمل وضعیت افول بازار را نداشته باشند به همین دلیل از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

    اما در این میان برخی افراد هستند که با وجود همه فراز و نشیب‌های موجود در بازار راه خود را ادامه می‌دهند و به‌نوعی در کاری که فعالیت می‌کنند بسیار موفق به نظر می‌رسند. یکی از این افراد محمدباقر فرهمندزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی است. وی معتقد است که برای فعالیت در بازار باید ذات خوبی داشته باشید در غیر‌این صورت نمی‌توان به‌صورت موفق کار خود را گسترش داد. گفت‌و‌گوی این مقام صنفی را با ما در ادامه بخوانید.

    ابتدا بفرمایید که چند سال‌تان است و چه‌ مدت است که در این شغل مشغول فعالیت هستید؟

    بنده متولد 1320 هستم و 50 سال است که در بازار فعالیت می‌کنم.

    از چه سالی وارد اتحادیه و این صنف شدید؟

    حدود 40 سال پیش.

    چه کسی شما را وارد این شغل کرد؟

    دایی‌ام. خدا رحمتش کند. وی از قدیمی‌های و خاک‌خورده‌های این صنف بود. وی کارخانه تولید لوله پولیکا داشت و بنده در آنجا مشغول به کار شدم. بعد از اینکه کار را آموختم به‌صورت مستقل کار کردم و فعالیت خود را گسترش دادم.

    مهم‌ترین مشکلی که اکنون در صنف شما برای فعالیت وجود دارد چیست؟

    بعد از انقلاب اسلامی محدوده صنفی برای کار ما برداشته شد و همین موضوع دلیلی شد که افراد نزدیک هم مغازه باز کنند و به کاسبی مشغول شوند. اما بحث مهم اینجاست که برخی افراد سودجو با ورود به این شغل نام صنف را خدشه‌دار کردند.

    پیشنهاد شما به افرادی که اکنون فعالیت خود را آغاز کرده‌اند چیست؟ شما برای دوام درآمد خود چه کاری انجام دادید؟

    دروغ نگفتم. در شغل ما بسیاری از افراد می‌توانند سودجویی کنند و اجناس بی‌کیفیت را جای کالاهای مرغوب بفروشند اما من هیچ وقت این کار را نکردم. افرادی که وارد این شغل می‌شوند باید دقت داشته باشند که کار سختی را در پیش دارند اما با توجه به اینکه این شغل خانوارهای زیادی را نان می‌دهد می‌توانند در شغل خود موفق شوند و به قول معروف ریسک درآمدی پایینی دارد. به بیان بهتر اگر فعالان صنف صداقت و راستگویی را سرلوحه کار خود قرار دهند حتما در کارشان موفق خواهند شد.

    از سوی دیگر باید بدانند که نان‌شان در جیب مشتری است. متاسفانه با گسترده شدن فضای مجازی برخی افراد حتی در حضور مشتری مشغول کار کردن با گوشی تلفن همراه خود هستند اما این کارشان ممکن است مشتری را آزرده خاطر کند. زمانی که مشتری وارد مغازه می‌شود باید به استقبال وی رفت و مدل مورد نظر و میزان بودجه‌ای را که قصد هزینه دارند جویا شد. البته با معرفی انواع مدل فرد میزان بودجه خود را خواهد گفت و این موضوع از زبان فروشنده بیان نشود بهتر است.

    موفقیت در این شغل چقدر زمان می‌برد؟

    نمی‌توان زمان خاصی را برای موفقیت در شغل در نظر گرفت. این موضوع بستگی به فعال بازار دارد که چه میزان تلاش می‌کند.

    به افراد متخلف اشاره کردید آنها چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

    ببینید متاسفانه چند وقتی است که کارگاه‌های کوچ ساخت شیرآلات به‌صورت غیر‌قانونی فعالیت می‌کنند و فروشنده‌ها این کالاها را عرضه می‌کنند. از سوی دیگر برخی اجناس قاچاق وارد کشور می‌شود که باز هم توسط همین افراد عرضه صورت می‌گیرد.

    در اینجا افراد با دروغ‌گویی و به اصطلاح جابه‌جا فروشی کالای بی‌کیفیت را به مشتری می‌رسانند. جالب است کارت‌های ضمانت تقلبی هم به این محصول می‌دهند که البته مدت زمان بسیار کوتاهی دارد. به طور معمول دست این افراد برای مشتری رو خواهد شد و آن موقع است که فعالیت وی مستمر و دائم نخواهد بود.

    برای تولیدکنندگان این صنعت چه پیشنهادی دارید؟

    در بخش ما کالایی تولید می‌شود که جنبه رقابتی دارد. این کارخانجات تولید از مواد اولیه درجه یک استفاده می‌کنند و ممکن است در نگاه اول هزینه تولید آنها کمی افزوده شود اما افزایش مشتری حاشیه سود آنها را بالا خواهد برد. من هم پیشنهاد می‌کنم تولیدات ایرانی باید رقابت‌پذیر باشد. با توجه به اینکه اکنون رفع تحریم‌ها ممکن است اتفاق بیفتد، کالای بی‌کیفیت از میان برداشته خواهد شد و تولیداتی که نتوانند در بازار جهانی رقابت کنند از بازار داخلی نیز حذف خواهند شد.

    بازار همیشه بالا و پایین دارد. چگونه می‌توان این موج را کنترل کرد و به‌صورت مداوم سود برد؟

    همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، نان کاسب در جیب مشتری است. ما باید دنبال مشتری برویم نه اینکه منتظر وی بنشینیم. افراد موفق آنهایی هستند که برای کارشان تبلیغات گسترده انجام می‌دهند و همیشه انصاف را رعایت می‌کنند. فروشندگان می‌توانند با افرادی مانند پیمانکاران ساختمان و افرادی که مسئولیت بازسازی ساختمان را بر عهده می‌گیرند ارتباط برقرار کنند.برای این افراد هزینه تمام شده مهم است و اگر تنها همین موضوع حل شود آنها رغبت بیشتری برای ادامه فعالیت با فرد فعال صنفی نشان خواهند داد.

    فعالان این صنف باید به نوع برند و همچنین کیفیت محصولاتشان اشراف کامل داشته باشند و با اطلاعات دقیق روبه‌روی مشتری ظاهر شوند. بسیاری از افراد زمانی که مشتری محصولی را داخل مغازه وی نمی‌پسندد رفتارشان تغییر می‌کند، در حالی‌که ممکن است فرد فروشنده نتوانسته مشتری را جذب کند.یک قانون نانوشته خریدوفروش وجود دارد که در همه اصناف حاکم است و آن برخورد مناسب و مشتری‌مداری است. به این معنا که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان با مشتری  ارتباط برقرار کنید.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار