مدیران خودروعصر اعتبار

مرمت "مسجد هزار ساله ساوه" نیازمند ۵ میلیارد اعتبار

عصر ساختمان: «مسجد جامع ساوه» که متعلق به هزار سال پیش است، برای مرمت کامل و آمادگی برای ثبت جهانی به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مرمت "مسجد هزار ساله ساوه" نیازمند ۵ میلیارد اعتبار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰:۰۰
  • مرمت "مسجد هزار ساله ساوه" نیازمند 5 میلیارد اعتبار
  • مرمت "مسجد هزار ساله ساوه" نیازمند 5 میلیارد اعتبار
  • مرمت "مسجد هزار ساله ساوه" نیازمند 5 میلیارد اعتبار
  • مرمت "مسجد هزار ساله ساوه" نیازمند 5 میلیارد اعتبار

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  ایسنا، سید محمد حسینی، رئیس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی، با اشاره به روند مرمت «مسجد جامع ساوه» به ایسنا گفت: همزمان با برنامه‌های دیگرمان در حال پیگیری برای رفع نواقص مرمتی «مسجد جامع ساوه» مانند موریانه‌زدایی، استحکام‌بخشی به جهت رفع خطر و مرمت تزئیناتش هستیم؛ هرچند که این کار اعتبار زیادی می‌خواهد و اعتبار کنونی ما برای آن کافی نیست.

او درباره‌ی ساماندهی محیط اطراف مسجد هزار ساله‌ی ساوه، گفت: این بنای تاریخی مانند هر بنایی دیگر، احتیاج به آزادسازی حریم دارد. در محوطه اطراف آن، زمین‌هایی با مالکانی شخصی وجود دارد که باید آزادسازی شوند و این آزادسازی هم به پول احتیاج دارد؛ امیدواریم با تامین اعتبار بتوانیم این کار را هم انجام دهیم.
حسینی افزود: این بنای تاریخی برای رسیدن به ساماندهی که مدنظرمان داریم، به حدود پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. اگر این میزان اعتبار تامین شود، می‌توانیم آن را برای رفع خطر استحکام‌بخشی، تزئیناتش را مرمت و حریمش را آزادسازی کنیم تا در نهایت برای ثبت جهانی آماده‌ شود.

رئیس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی همچنین گفت: اگر وضعیت اعتبار به همین صورت بماند، مرمت «مسجد جامع ساوه» به این زودی‌ها انجام نخواهد شد. قرار بود این برنامه‌ها ظرف مدت دو سال به انجام برسد، اما با این وضع سقف اعتبارات، تا آماده شدن بنا برای ثبت جهانی حدود 10 سال زمان خواهد برد.
او که پیشتر پس از ارسال پرونده «قنات ابراهیم آباد» اراک به یونسکو، از آماده‌سازی و اقدامات اولیه برای ثبت جهانی «بازار تاریخی اراک»، «بیت تاریخی امام خمینی» و البته «مسجد جامع ساوه» به عنوان دیگر آثار تاریخی برجسته‌ی استان خبر داده بود، در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اظهار کرد: علاوه بر «مسجد جامع ساوه»، برای ثبت جهانی «بازار اراک» و «بیت تاریخی امام خمینی» در شهرستان خمین برنامه‌ریزی کرده‌ایم و همزمان پیگیر مرمت و آماده‌سازی آن‌ها هم هستیم تا پرونده‌شان تکمیل شود و در نوبت برای ثبت قرار بگیرند.

حسینی همچنین تصریح کرد: این بناها هم در وضعیت مشابهی با «مسجد جامع ساوه» قرار دارند. به طور مثال مرمت کامل «بازار تاریخی اراک» به بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این بازار طی برنامه‌ی سه‌ساله مرمتش که تا امروز یک‌سال آن گذشته، در بخش تامین اعتباراتش هنوز به نتایج درستی نرسیده‌ است و ما امسال هم پیگیر آن هستیم.
رئیس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در پایان اضافه کرد: مرمت این بناها را در اولویت تامین اعتباری برنامه‌ خود گذاشته‌ایم و امیدواریم در جریان سفر رئیس‌جمهوری به این استان بتوانیم آن‌ها را مطرح و تامین اعتبار مورد نیاز را تصویب کنیم.

به گزارش ایسنا، مرمت «مسجد جامع ساوه» از سال 88 و پس از حدود 20 سال آغاز شده که در این سال‌ها به دلایل مختلف این کار به آهستگی انجام و یا متوقف شده است. صحبت ثبت جهانی این مسجد تاریخی از سال‌ها قبل انجام شده بود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو