مدیران خودروعصر اعتبار

چراغ یک درصد از ساختمان‌های پایتخت با انرژی‌های نو روشن می‌شود

عصر ساختمان- رقابت برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در شهرداری‌های شهرهای بزرگ جهان به یک ماراتن تمام عیار تبدیل شده است.

چراغ یک درصد از ساختمان‌های پایتخت با انرژی‌های نو روشن می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین،  قرار است تا 2050تمامی انرژی مصرفی شهرهای بزرگ آلمان از منابع تجدیدپذیر تأمین شود. ژاپن نیز در این ماراتن حضوری جدی دارد. مدیریت شهری توکیو قصد دارد تا 8سال آینده 20درصد از کل انرژی مورد نیازش را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند و شهرداری فوکوشیما نیز برنامه‌ای برای تأمین 100درصد انرژی از منابع تجدید پذیر را تا 2040در دست اجرا دارد.

    برنامه شهرداری‌های 10شهر بزرگ چین نیز قابل توجه است. بازنگری در قوانین ساختمان برای استفاده از گرمایش خورشیدی تنها بخشی از اقدامات گسترده مدیریت‌های شهری شهرهای بزرگی مانند شانگهای و پکن است. شهرداری تهران نیز در این راه گام‌های بسیاری برداشته است. یکی از اقدامات شهرداری تهران طراحی و اجرای مشوق‌های لازم برای تأمین 10درصد از انرژی سالانه ساختمان‌های خصوصی از انرژی‌های نو است. در این راستا هدف از این اقدام پوشش سالانه یک‌درصد کل گواهی‌های پایان‌کار یا تغییر کاربری در ساختمان‌های شهر تهران است. علاوه بر کاهش سالانه 5درصد انرژی مصرفی بوستان‌های شهر تهران و تأمین 20درصد انرژی از منابع انرژی‌های نو تا سال 97، شهرداری تهران در تلاش است تا 70درصد روشنایی و 100درصد انرژی مورد نیاز بوستان‌های تازه تاسیس را از انرژی‌های نو به‌دست آورد. اما آنچه مورد توجه است اینکه شهرداری تهران قصد دارد تا صدور پروانه ساختمانی‌اش را با توجه به مصارف انرژی به اجرا درآورد. بر این اساس صدور پایان کار یا تغییر کاربری ساختمان‌های دولتی و عمومی و نهادها صرفا با شرط تأمین 10درصد انرژی سالانه از طریق انرژی‌های نو است.

        انرژی نو در یک درصد ساختمان‌ها

    براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران قرار است تا پایان برنامه در حدود یک درصد از ساختمان‌های شهر تهران به‌صورت کامل از انرژی نو استفاده کند. از آنجا که توان بخش خصوصی برای ایجاد سامانه‌های تأمین انرژی نو محدود است، بنابراین قرار است در حدود 10درصد از انرژی ساختمان‌ها از منابع تجدیدپذیر تأمین شود تا منجر به صدور پایان‌کار ساختمانی شود و در کل به‌طور متوسط یک درصد از ساختمان‌های شهر تهران به‌صورت کامل از انرژی‌های نو بهره‌مند شوند.

    شهرداری تهران در سال 93برای 10هزار و 185بنا پروانه ساختمانی صادر کرده است. بنابراین 100ساختمان پایتخت باید در سال 93از انرژی‌های نو بهره‌مند می‌شدند تا پروانه ساختمانی‌ می‌گرفتند. در سال 94روند صدور پروانه ساختمانی کاهش چشمگیری داشت و به 6هزار و 257پروانه رسید. بنابر اهداف تعیین شده در سال 94تعداد 63ساختمان در تهران باید از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کردند تا بتوانند پایان‌کار دریافت کنند.

        سرعت شهرهای جهان در استفاده از انرژی‌های نو

    شهرهای بزرگ جهان تلاش گسترده‌ای برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های آتی را آغاز کرده‌اند. بر این اساس سهم استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در شهرهای چین هم‌اکنون 11درصد است و قرار است تا 2سال آینده به 17درصد برسد.

    شهرداری نیویورک با احداث نیروگاه خورشیدی در 10سال آینده باید 350مگاوات انرژی تولید کند. تا سال 2050نیز تأمین 50درصد از نیاز گرمایشی شهر وین از طریق گرمایش خورشیدی به‌دست خواهد آمد. دانمارک هم با داشتن سهم 27درصدی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا 5سال آینده قرار است به 30درصد از تأمین کل انرژی مورد نیازش از محل انرژی‌های تجدیدپذیر دست یابد.
    برنامه بلندمدت فرانسه و آلمان نیز قابل توجه است. فرانسه هم‌اکنون 14درصد از انرژی مورد نیازش را از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌دست می‌آورد و قرار است تا 5سال آینده 10درصد آن‌را افزایش دهد. آلمان هم با داشتن سهم 11درصدی از تولید کل انرژی‌اش قرار است تا2050، 60درصد از انرژی مورد نیازش را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر به‌دست آورد. وضعیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر کمی متفاوت است. ایران هم‌اکنون تنها از یک‌درصد از منابع تجدیدپذیر در اختیارش در حال بهره‌برداری است. پیشگام استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نیز شهرداری‌های کشور هستند. همانطور که در جهان نیز شهرداری‌های شهرهای بزرگ پیشتاز استحصال انرژی از منابع تجدیدپذیر‌هستند.

        جهان تازه‌ با استفاده از انرژی‌های نو

    اقدام شهرداری‌های بزرگ جهان برای استفاده از انرژی‌های نو در واقع پاسخی است برای مقابله با گرمایش زمین. لازم نیست در اینجا از رتبه دهم ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای سخن به میان آورد که با 660میلیون تن دهمین کشور جهان است. لازم نیست سخن از سیستم‌های فرسوده نیروگاه‌ها به میان آورد یا از بی‌توجهی هر کدام از ما شهروندان در هدر رفتن انرژی‌ نوشت. فقط کافی است اندکی توجه کنیم. یک نیروگاه 10کیلو واتی خورشیدی در هر سال می‌تواند بالغ بر 18هزار کیلو وات برق تولید کند. به‌طور متوسط جایگزینی هر کیلووات ساعت انرژی تجدیدپذیر در تولید برق، منجر به کاهش 767گرم CO2می‌شود. در واقع تولید انرژی خورشیدی در یک سال باعث کاهش 13هزار و 680کیلوگرم گاز گلخانه‌ای می‌شود. در واقع با چنین اقدامی 68درخت کمتر از بین می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو