مدیران خودروعصر اعتبار

کمبود تقاضا صدور پروانه های ساختمانی را کاهش داد

عصر ساختمان- مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید: کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی باعث بی‌تعادلی در بخش عرضه و تقاضا و بحرانی شدن بازار مسکن می‌شود.

کمبود تقاضا صدور پروانه های ساختمانی را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از موج، بر اساس آماری که از سوی مرکز آمار ایران منتشر می شود صدور پروانه های ساختمانی کاهش چشمگیری داشته است.کاهش صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد که دیگر انبوه سازان و سازندگان بخش مسکن دیگر چندان علاقه ای به ساخت ندارند.
    شاید کم بودن رقم تسهیلات بانکی سازندگان و نرخ سود بالای این تسهیلات نیز ار اصلی ترین دلایل کاهش صدور پروانه های ساختمانی باشد. از سوی دیگر برخی انبوه سازان معتقدند که دیگر تهران جایی برای ساخت وساز جدید ندارد و باید هر ساخت و ساز جدیدی که در تهران انجام می‌شود در بافت فرسوده و و در بخش بهسازی و نوسازی باشد.
    اما در تازه ترین اظهارنظرها مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید:کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی باعث بی‌تعادلی در بخش عرضه و تقاضا و بحرانی شدن بازار مسکن می‌شود.
    علی چگینی همچنین می گوید: حوزه اقتصاد کشور از کمبود و نبود تقاضای واقعی در مسکن رنج می‌برد که ورود تسهیلات به بخش مسکن کمک شایانی به این بخش می‌کند.
    وی با بیان این که در شرایط کنونی جهش قیمتی در بخش مسکن نداریم، تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر شاهد کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی بودیم که این موضوع در آینده نزدیک محدودیت‌های عمده‌ای در بخش عرضه و تقاضا را به دنبال دارد که شرایط مسکن در آینده با دشواری روبه‌رو می‌شود.
    چگینی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا با تشویق سازندگان به تولید مسکن، رکود در این بخش را پایان دهد.صندوق پس انداز مسکن یکم، وام بافت فرسوده و وام خرید و تولید از جمله اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای خروج از رکود در بخش مسکن است.
    گفتنی است اطلاعات ارائه‌شده از سوی مرکز آمار حاکی از آن است که در تابستان سال 1393، تعداد پروانه‌های ساختمانی که شهرداری صادر کرده است معادل 2339 پروانه است که رقم نسبت به فصل گذشته حدود 6/33 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 1/62 درصد کاهش داشته است. گفتنی است این تعداد پروانه حدود 8/7 درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهد.
    این تعداد واحد مسکونی، 1/26 درصد از واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری‌های کشور را تشکیل می‌دهد. با توجه به تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران، متوسط تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان 6/9 واحد و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی نیز 6/9 واحد بوده است.
    نکته ای که در میان نباید فراموش شود آن است که به دلیل نبود توان مالی کافی برای تهیه مسکن در بین متقاضیان دلیل دیگری بر کاهش صدور پروانه های ساختمانی است.
    در پایان ذکر این موضوع لازم به نظر می رسد که اگر رکود بازار مسکن ادامه پیدا کند طبق اظهارنظر مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تفاوت بین عرضه و تقاضا بیشتر شده و موجب می شود تا تعادل بازار مسکن بهم بخورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار