مدیران خودروعصر اعتبار

اختلاف صنعت سیمان با شرکت گاز

عصر ساختمان:در حالی واحدهای سیمانی به دلیل رکود ساخت و ساز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند که اخیر تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل آلودگی هوا و قطع گاز مشکلات جدیدی برای این صنعت به وجود آورده است.

اختلاف صنعت سیمان با شرکت گاز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد، سال گذشته در حالی دولت در راستای صرفه‌جویی گازی به کارخانه‌های سیمان وعده داد که در صورت 20 روز خاموشی کوره‌ واحد‌ها 29 میلیون دلار می‌دهد که بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز این رقم یا حتی بخشی از آن به سیمانی‌ها پرداخت نشده است.

    اگرچه آن زمان دولت قصد داشت از طریق خاموشی کوره‌ها نیاز گاز خانوار‌ها را تامین کند و برخی‌ها هم بر این باور بودند که قرار است گاز مصرفی سیمانی‌ها صادر شود تا در آمد حاصل از آن را در راستای کمک به واحدهای سیمان صرف کند اما ظاهرا این 29 میلیون دلار هنوز به دست سیمانی‌ها نرسیده است و واحدهای تولیدی هم به دلیل رکود بازار مسکن و کاهش تقاضا برای سیمان با انباشت بدهی مواجه شده‌اند. تا جایی که خبر‌ها می‌رسد نیمی از واحدهای سیمانی کشور برای پرداخت دستمزد با مشکل مواجه شده‌اند و برخی‌ها هم به دنبال توقف تولید تنها یک شیفت کار می‌کنند و از دادن غذای گرم به کارگران عاجزند.

    با وجود این در حال حاضر تولیدکنندگان سیمان پیش‌بینی می‌کنند امسال نیز مانند سال‌های گذشته واحدهای سیمانی کشور قطعی گاز خواهند داشت و اگرچه هنوز به صورت رسمی این خاموشی اعلام نشده اما سیمانی‌ها بر این باورند که معمولا شرکت گاز بدون اعلام قبلی گاز مصرفی کارخانه‌ها را قطع می‌کند و این موضوع به واحدهای تولیدی و کوره‌های سیمان آسیب جدی وارد می‌کند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد رکود در بازار مسکن و کاهش قیمت‌ سیمان در بازار داخلی سبب شده تولید سیمان صرفه اقتصادی نداشته باشد و واحدهای سیمانی کشور در مقطع فعلی با انباشت بدهی مواجه شوند تا جایی که برخی از این واحد‌ها پولی برای پرداخت قبض برقشان را هم ندارند. از سویی یکی دیگر از وعده‌های دولت به صنعت سیمان این است که تا پایان سال 94 در صورت قطعی گاز باید سوخت مازوت کارخانه‌ها مطابق قیمت پایه گاز فروخته شود که همچنان بنا بر دلایلی کارخانه‌ها سوخت مازوت را با نرخ پایه گاز خریداری نمی‌کنند.

    براساس مصوبه هیات دولت تا پایان سال 94 اگر به علت کمبود، گازکارخانه‌ای قطع شود باید واحدهای سیمانی برای مازوت قیمت پایه گاز را پرداخت کنند اما سیمانی‌ها اذعان دارند در چنین شرایطی که گاز کارخانه‌های سیمان قطع شده دولت می‌گوید ابتدا بدهی خود را به شرکت گاز پرداخت کنید و سپس مازوت بگیرید در حالی که دولت بدهی خود را به صنعت سیمان تسویه نمی‌کند.

    گرچه بر اساس صحبت‌های اخیرا رئیس‌جمهور مبنی بر دو برابر شدن بودجه‌های عمرانی در سال آتی این امیدواری وجود دارد که با تحول صنعت مسکن و رونق ساخت و ساز تقاضا برای سیمان افزایش پیدا خواهد کرد. چرا که کار‌شناسان معتقدند باید شرایط تقاضا در بخش مسکن تحریک شود تا خروج صنعت سیمان از رکود شدید محقق شود. به باور آن‌ها در غیر این صورت واحد‌ها امکان پرداخت معوقات را همچنان نخواهند داشت به همین خاطر توصیه می‌کنند برای صنعت سیمان یک بسته ویژه طراحی شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو