مدیران خودروعصر اعتبار

سال آینده مسکن رونق دارد

قیمت اجاره چهار سال دیگر نزولی می‌شود

عصر ساختمان:اگرچه طبق آمارهای اعلام شده از سوی اتحادیه املاک گفته می‌شود حال و روز این روزهای بازار مسکن نسبت به سال گذشته بهتر است، اما سایه رکود همچنان بر این بازار سنگینی می‌کند.

قیمت اجاره چهار سال دیگر نزولی می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از امید ایرانیان، باوجودی که هنوز قیمت مسکن به کف بازار نرسیده، انتظارها برای ثبات قیمت‌ها همچنان پابرجاست، برخی راهکار نجات مسکن از وضعیت رکودی را رونق‌ ساخت‌وساز و برخی دیگر فعال‌سازی صنعت اجاره‌نشینی و عرضه مسکن می‌دانند.

     در این بین سیاست‌های ضدتورمی دولت در دو سال گذشته از عواملی است که موجب رکود ساخت‌وساز در بخش مسکن شده است، به این معنا که انبوه‌سازان تسهیلاتی برای ساخت دریافت نمی‌کنند و از سوی دیگر وام‌های خرید هم جوابگوی متقاضیان مسکن نیست بنابراین کاهش عرضه و کاهش تقاضا رکود سنگینی را بر بازار مسکن تحمیل کرده است.

    هرچند که دولت توانسته با این سیاست، تورم را کنترل کند اما زیان این سیاست به بازارهای تولیدی مانند مسکن رسیده و زنگ خطر را برای آینده به صدا درآورده است زیرا بخش مسکن با صنایع زیادی در ارتباط است که این صنایع هم با رکود ساخت‌وساز با کاهش تولید و انباشت کالا مواجه شده‌اند.

    آمارها حاکی از آن است که ساخت‌وساز در نیمه دوم سال گذشته نسبت به سال 92، 70درصد کاهش داشته که موضوعی بسیار نگران‌کننده برای بخش مسکن است که همواره با انباشت تقاضا روبه‌رو بوده و متقاضیان زیادی در انتظار صاحبخانه شدن هستند.

    در همین رابطه حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی از رونق بازار مسکن در سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای رونق بازار مسکن دولت به‌دنبال این نیست که معاملات سفته‌بازی را مانند سال٨٦ گسترش دهد، دولت علاقه‌مند است تا با ایجاد بازار مصرف شرایط توسعه را فراهم کند.»

    مشاور وزیر راه معتقد است: «بازار اجاره‌بها هم‌جهت با قیمت مسکن نیست، ازاین‌رو به‌دلیل انباشت تقاضا در این بخش قیمت‌ها در بازار اجاره از چهار سال آینده روندی نزولی خواهد داشت. »

    به‌گفته عبده‌تبریزی؛ قیمت خانه‌های ارزان‌قیمت در سال آینده متناسب با نرخ تورم بالا می‌رود اما در بخش قیمت خانه‌های تجاری شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

    مشروح گفت وگو با حسین عبده تبریزی را در ادامه می‌خوانید:

    *در شرایطی که بازار مسکن در رکود به‌سر می‌برد وزارت راه‌وشهرسازی برای رونق در بازار چه برنامه‌هایی دارد؟

    برای توسعه بازار مسکن وزارت راه‌وشهرسازی سیاست پرداخت وام با اقساط مناسب و توسعه بازار رهن را در کشور دنبال می‌کند به‌طوری‌که پرداخت وام ١۰۰میلیونی نشأت گرفته از این سیاست است. این وزارتخانه در تلاش است تا با ایجاد بسترهایی شرایط فروش خانه‌های لوکس و گران‌قیمت را در بازار فراهم کند، ضمن آنکه با اجرای طرح مسکن اجتماعی و فراهم کردن بسترهای دریافت وام مسکن حمایتی شرایط خرید خانه برای خانوارهای فاقد مسکن فراهم می‌شود، همچنین تمرکز بر بافت فرسوده یکی دیگر از سیاست‍‍‌های توسعه‌ای وزارت مسکن در سال آینده است. این در حالی است که وزیر مسکن بازنگری در طرح مسکن مهر را در دو سال اخیر در دستور کار قرار داده و پس از دو سال چالش‌ها و برنامه‌ها تدوین شده است و تمام اندیشمندان بر فرابخشی بودن مسکن و پیوند آن با مسایل اقتصادی تاکید دارند.
    *باتوجه بهتداوم رکود در بازار مسکن فکر می‌کنید با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شاهد رونق در بازار مسکن در سال آینده خواهیم بود؟

    پیش‌بینی اینکه مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود مشکل است، مسکن گران‌قیمت کلان‌شهرها به لحاظ اینکه با افزایش تولید مواجه است به این آسانی از رکود خارج نمی‌شود و به تبع آن مسکن تجاری نیز همین وضعیت را دارد، از سوی دیگر باید اذعان داشت برای رونق بازار مسکن دولت به‌دنبال این نیست که معاملات سفته‌بازی را به مانند سال٨٦ گسترش دهد، دولت علاقه‌مند است تا با ایجاد بازار مصرف شرایط توسعه را فراهم کند، ازاین‌رو امیدواریم سال آینده شاهد رونق در بازار مسکن باشیم.

    *در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که با ایجاد رونق در بازار مسکن شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود، درخصوص روند افزایش قیمت مسکن در سال آینده چه پیش‌بینی می‌کنید؟

    پیش‌بینی می‌کنم که در سال آینده قیمت خانه‌های ارزان‌قیمت و متوسط متناسب با نرخ تورم در بازار افزایش پیدا کند اما در مورد قیمت مسکن تجاری پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

    *باتوجه به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، برای سال آینده فکر می‌کنید بازار اجاره‌بها دچار چه تحولاتی می‌شود؟

    باوجود کاهش نرخ رشد جمعیت، نرخ رشد خانوار کاهش پیدا نکرده و بعد خانوار کوچک شده است. به‌عنوان مثال، بعد خانوار در سال 55 حدود 5.5درصد بود که این رقم در سال92-93 به حدود 2درصد رسیده است؛ بنابراین هنوز مسکن برای خانه اولی‌ها مورد نیاز است، این درحالی است که به‌دلیل رکود ایجاد شده حجم تقاضا در بازار اجاره افزایش یافته است. در این میان لازم به ذکراست؛ بازار اجاره با قیمت خانه هم جهت نیست ازاین‌رو در صورت رونق در بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها پس از چهار سال روندی نزولی داشته باشد.
    *اجرای طرح‌هایی نظیر لیزینگ فکر می‌کنید می‌تواند تاثیری در رونق بازار مسکن بگذارد؟

    حدود دو سال پیش وزیر راه‌وشهرسازی نامه‌ای مبنی بر موافقت با راه‌اندازی لیزینگ مسکن به بانک مرکزی ارسال کرد و از بانک مرکزی خواست هرچه زودتر این ممنوعیت رفع شود. وزارت راه‌وشهرسازی با هر کسی که به بخش مسکن با ارایه تسهیلات کمک کند، موافق است و با لیزینگ مسکن هم موافق است. به هر حال وزارت راه‌وشهرسازی علاقه‌مند است مشکلات بازار رهن در حوزه لیزینگ و رفع ممنوعیت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرید مسکن را برطرف کند. به اعتقاد ما ممنوعیت فعال شدن لیزینگ‌ها اشتباه بود و درخواست ما این است که مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود. اما اذعان می‌کنم طرح‌هایی نظیر لیزینگ تنها موجب رونق واحدهای گران‌قیمت می‌شود که به تنهایی پاسخگو نیست.

    *سیاست‌های نظام بانکی را در توسعه بازار مسکن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    باتوجه به اینکه در وزارت راه‌وشهرسازی علاقه‌مند نیستیم که مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود بنابراین به‌دنبال این هستیم که بانک مسکن را تبدیل به یک بانک توسعه‌ای در کشور کنیم، اما باید اذعان کنم متاسفانه در شرایط کنونی هنوز مشکل بخش مالی در کشور حل نشده است و وزارت مسکن در نظام بانکی ضعف دارد.

    *روند ساخت مسکن را هم‌اکنون چگونه می‌بینید؟

    در حال حاضر به نظر می‌رسد فشار سال72 که برای ساخت بیشتر بود در سال 94 دیگر نیست و در بعضی از حوزه‌ها مانند خانه‌های لوکس، مسکن بیش از نیاز ساخته شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو