مدیران خودروعصر اعتبار

۶ ویژگی سبک فولدینگ، سبکی که هنوز در ایران نیست

عصر ساختمان:شاید اگر تحصیلات آکادمیک معماری، هنر یا فلسفه را نگذرانده باشید، کمتر نام فولدینگ به گوش‌تان خورده باشد. این کاملا طبیعی است چون در ایران هنوز ساختمان مشهوری به این سبک ساخته نشده است.

۶ ویژگی سبک فولدینگ، سبکی که هنوز در ایران نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از برترین ها، شاید اگر تحصیلات آکادمیک معماری، هنر یا فلسفه را نگذرانده باشید، کمتر نام فولدینگ به گوش‌تان خورده باشد. این کاملا طبیعی است چون در ایران هنوز ساختمان مشهوری به این سبک ساخته نشده است.

    با اینکه این سبک متعلق به اواخر قرن 20 اروپاست اما در معماری قدیم ایران هم می‌توان حس بودن در ساختمانی به سبک فولدینگ را تجربه کرد و آن زمانی است که شما در راسته‌ مجاور یکی از بازار‌های سنتی ایران قدم می‏زنید؛ راسته‌های بی‌شماری که هر یک برای فروش کالایی خاص شکل گرفته اند؛ راسته قماش‌فروش‌ها، راسته گلیم‌فروش‌ها، راسته مسگرها و ده‌ها راسته دیگر که هیچ‌کدام نمی‏خواهند بگویند از باقی راسته‌ها بهترند و دقیقا معماری فولدینگ همین است.

    1. لایه‌لایه است

    6 ویژگی سبک معماری فولدینگ

    هر فضا در ساختمانی به سبک فولدینگ شبیه یک لایه است. این لایه‌ها گاهی به صورت موازی در کنار هم قرار می‌گیرند و گاهی درهم پیچ و تاب می‏خورند. لایه‌لایه بودن یکی از بارزترین ویژگی‎های این سبک است و تقریبا در تمام ساختمان‌های این سبک دیده می‌شود.

    یکی از ویژگی‌های این لایه‌ها این است که از محیطی که در آن قرار گرفته‌اند، تبعیت می‌کنند. این لایه‌لایه بودن نه‌تنها در شکل کلی بنا بلکه در طراحی فضاهای داخلی هم مشهود است و به دلیل تکرار این لایه‌ها که سبب ریتم در طراحی می‌شود، جلوه‌ای خاص به ساختمان می‌دهد. در طرح پیشنهادی برای یک هتل اثر «زاها حدید» می‌توانید به‌راحتی این لایه‌ها را ببینید.
    2. نرم و انعطاف‌پذیر است

    6 ویژگی سبک معماری فولدینگ

    فرم‌های معماری در این سبک بیشتر به صورت منحنی و نرم‌ هستند و به‌راحتی می‌توانند به فرم‌های دیگر تبدیل شوند. این ساختمان‌ها درست مثل فیلم نابودگر 2 (terminator2) هستند که بازیگر نقش منفی آن می‌توانست بدن خود را به صورت جیوه درآورد و مثل جیوه در هر شرایطی تغییر حالت دهد و روی کف زمین به صورت یک کفپوش پهن شود.

    این ویژگی را می‌توانید در ساختمان «مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف» کشور آذربایجان ببینید. پوسته این ساختمان کاملا نرم و منعطف است و در هر نقطه با توجه به کاربرد فضا شکلی خاص به خود می‌گیرد. ناگفته نماند معمار داخلی این اثر سارا شیخ‌اکبری، زنی ایرانی است. او از همان لایه‌های نرم و منعطف سبک فولدینگ در طراحی داخلی این بنا استفاده کرده است؛ لایه‌هایی که با حرکت آزادانه خود از سطح برخاسته روی دیوار می‌روند و روی سقف به حرکت روان و سیال خود ادامه می‌دهند.
    3. هم‌رنگ زمینه است

    6 ویژگی سبک معماری فولدینگ

    فرم در معماری فولدینگ انعطاف‏پذیر است. این فرم خود را با شرایط محیطی وفق می‌دهد. همان‌طور که ژله شکل ظرفی که در آن قرار گرفته را به خود می‌گیرد، فرم‏ها یا لایه‌های معماری فولدینگ در کنار هم شکل محیط اطراف را به خود می‌گیرند؛ مثلا ساختمانی که نقش راه‌آهن را بازی می‌کند، شکلی کشیده مثل خطوط را‌ه‌آهن دارد. این ویژگی را می‌توانید در «راه آهن افراگولا» در ایتالیا اثر «زاها حدید» ببینید. البته ناگفته نماند فولدینگ‌ها فقط به شکل ظاهری محیط توجه نمی‌کنند بلکه ویژگی‌های اجتماعی و تاریخی محیط را نیز در نظر می‌گیرند.

    4. افقی است، نه عمودی

    6 ویژگی سبک معماری فولدینگ

    معماران این سبک با ساختمان‌های بلند عمودی مخالف هستند. بیشتر ساختمان‌هایی که به این سبک ساخته شده‌اند، شکل افقی دارند. شاید این یکی از همان دلایلی باشد که کمتر این نوع ساختمان را در معماری جدید ایران می‌بینیم. «گرگ لین» یکی از معماران مشهور این سبک، در یک حرکت نمادین طبقات مختلف «برج سیرز» را که یکی از بلندترین ساختمان‏های ساخته شده به این سبک بود به صورت لایه‌هایی درآورد و آنها را به صورت افقی در کنار هم قرار داد. او با این کار مخالفت خود را با ساختمان‌های بلند عمودی اعلام کرد.
    5. وی ‌آی‌پی  نیست

    6 ویژگی سبک معماری فولدینگ

    در بسیاری از ساختمان‌ها فضاهای مهم در راس بنا یا در بهترین جایگاه قرار می‌گیرند و حتی شکل آنها کاملا متمایز از بقیه فضا‌هاست. این تفاوت آن‌قدر است که بیننده به‌راحتی می‌تواند این فضا را از بقیه تشخیص دهد اما معماران سبک فولدینگ با این سلسله مراتب مخالف هستند. در این سبک، هر فضا کاربری مخصوص خود را دارد و مانند فضاهای «مرکز گردهمایی کلمبوس» بدون آنکه بخواهد خود را به رخ دیگر فضاها بکشد، آرام در کنار بقیه قرار می‌گیرد.


    6. در طراحی وسایل خانه هم قابل استفاده است

    6 ویژگی سبک معماری فولدینگ

    معماران از این سبک در ساخت وسایل خانه هم استفاده می‌کنند. فرانک گهری یکی از معمارانی است که با سبک فولدینگ میز و صندلی ساخته است. در کارهای او لایه‌ها به خوبی مشخص هستند. این لایه‌ها در کمال سادگی بسته به نوع کاربری صندلی یا حتی خواسته مشتری به شکل‌های خاص درآمدند. این لایه‌ها که کاملا شبیه هم ساخته شده‏اند با توجه به موقعیت قرار‌گیری‌شان نقش متفاوتی را بازی می‌کنند.

    چندتا از این لایه‌ها که نقش کف صندلی را دارند وقتی به سمت بالا حرکت می‌کنند، نقش خود را تغییر می‌دهند و کاربری پشتی صندلی را بر عهده می‌گیرند. برای پایه‌ها و دسته صندلی هم همین‌طور است. همین لایه‌های ساده و انعطاف‏پذیر در کاری دیگر از فرانک گهری تبدیل به یک میز دوست‌داشتنی می‏شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو