مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به رویدادهای مهم مسکن در اولین روزهای زمستان

عصر ساختمان:وام‌های مسکن فقط ۱۰ درصد کل تسهیلات بانکی را تشکیل می‌دهند، استفاده از سه ظرفیت قانونی برای «توسعه‌ای» شدن بانک مسکن و اعلام آمادگی بانک مسکن برای اجرای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی انبوه‌سازان از جمله خبرهای مهم حوزه مسکن در هفته گذشته بود.

نگاهی به رویدادهای مهم مسکن در اولین روزهای زمستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از موج، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره راهکارهای دولت برای خروج از رکود مسکن اظهار کرد: بسته‌های فراوانی در وزارت راه و شهرسازی و دولت برای خروج بخش مسکن از رکود وجود دارد، ولی؛ اجرای آن‌ها منتظر منابع مالی است که فعلا دولت پولی ندارد و نمی‌تواند خارج از قانون بودجه سال 94 مبلغی به بخش مسکن اختصاص دهد.
    وی نگرانی عمده وزارت راه و شهرسازی از شرایط کنونی بازار مسکن را نسبت به دو بخش اعلام و خاطرنشان کرد: بخش نخستی که ما نسبت به آن نگرانیم، صنعت ساختمان است که در رکود به سر می‌برد چون تولید کاهش یافته و این نگرانی درباره آینده این صنعت به دلیل کاهش تولید مسکن نیز ادامه‌دار است؛ نگرانی دوم هم به خاطر به هم ریختگی سیستم عرضه و تقاضای بازار و کاهش آن در بازار مسکن است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به انتقاد برخی از کارشناسان اقتصاد مسکن درباره بی‌اثر بودن تنوع تسهیلات مسکن در بازار این کالا گفت: کسانی که چنین نظری دارند معتقدند به اندازه کافی مسکن در کشور تولید شده است و با این تسهیلات نمی‌توان خانه‌های نوساز را به فروش رساند و باید این تعداد باقی‌مانده را فروخت، اما؛ من با این نظر مخالفم و فکر می‌کنم ما هنوز برای قشرهای خاصی از جامعه نیاز به ساخت و تولید مسکن داریم و با تقویت طرف عرضه به صورت هدفمند، برای این اقشار هم می‌توان طرف تولید مسکن را تقویت کرد.
    عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: تا وقتی شاخص‌های کلان اقتصادی تغییر نکند، فی‌نفسه هیچ اهرمی برای خروج ناگهانی مسکن از رکود وجود ندارد.
    مظاهریان درباره تورم‌زا بودن یا نبودن افزایش سقف تسهیلات مسکن تأکید کرد: وام مسکن از جمله وام 80 میلیونی خرید و ساخت مسکن خصوصیتش این است که این نقدینگی به تدریج وارد بازار می‌شود. برای مثال سال آینده هر روز 150 تا 200 تقاضای دریافت وام به بازار تزریق می‌شود و این‌گونه نیست که نقدینگی موجود در بانک‌ها به صورت ناگهانی به بازار مسکن وارد شود تا تورم‌زا باشد. به هیچ وجه نمی‌توان تصور کرد تسهیلات مسکن تورم فزاینده‌ای ایجاد کند.
    وی ادامه داد: تاریخچه تسهیلات مسکن در 30 سال اخیر نشان می‌دهد که این ارقام همواره به طور میانگین در هر سال 25 درصد کل تسهیلات بانکی را به خود اختصاص می‌داده‌اند؛ الان این تسهیلات حدود 10 درصد است و اگر میزان تسهیلات مسکن تا دو و نیم برابر میزان فعلی هم افزایش یابد تازه به میزان سه دهه گذشته برمی‌گردد بنابراین به نظر می‌رسد افزایش تسهیلات باعث شوک در بازار مسکن نمی‌شود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان درباره دلیل سوم خود در خصوص تورم‌زا نبودن تسهیلات مسکن تأکید کرد: پولی که قرار است به عنوان تسهیلات مسکن پرداخت شود، پول بانک مرکزی نیست که بتوان آن را با عنوان پول پرقدرت، به یک ابزار تورم‌زایی در کشور متهم کرد؛ بلکه این تسهیلات عمدتا از منابع داخلی بانک‌ها و از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن هستند که به اصطلاح اقتصاددانان پول پرقدرت محسوب نمی‌شود.
    همچنین در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، محمد هاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن، افزایش سرمایه معقول برای این بانک را شرط «توسعه‌ای» شدن بانک مسکن عنوان کرد و گفت: از تمام ظرفیت‌های تقنینی لایحه بودجه 95، لایحه برنامه ششم توسعه و تهیه لایحه مستقل برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن استفاده می‌شود.
    محمد هاشم بت‌شکن با بیان این‌که بانک مسکن در حال حاضر یک بانک تخصصی است، اظهار کرد: پیشنهاد مشترک من و وزیر راه و شهرسازی این است که بانک مسکن تبدیل به یک بانک تخصصی-توسعه‌ای شود.
    وی با بیان این‌که ظرفیت «توسعه‌ای» باید به این بانک اضافه شود، تأکید کرد: لازمه «توسعه‌ای» شدن بانک مسکن این است که این بانک بتواند از امکانات و ظرفیت‌هایی که دولت برای بانک‌های توسعه‌ای ایجاد می‌کند بهره‌مند شود.
    بت‌شکن افزود: شرط اصلی توسعه‌ای شدن بانک مسکن این است که دولت افزایش سرمایه معقولی را برای بانک مسکن ایجاد کند تا ظرفیت توسعه‌ای بانک تقویت شود. از طرف دیگر بانک مسکن برای توسعه‌ای شدن نیازمند تغییر ساختار است.
    مدیر عامل بانک مسکن درباره روش‌های نوین تأمین مالی در حوزه مسکن و ساختمان گفت: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت و کاهش قیمت نفت باید روش‌های جدیدی برای تأمین مالی حوزه ساختمان جایگزین کرد که مهم‌ترین روش آن مدیریت دارایی‌ها است. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با شرکت عمران شهرهای جدید منعقد شده و پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی این خدمات را آغاز می‌کنیم که این خدمات عموماً با استفاده از ظرفیت‌های بازار پول و بازار سرمایه است.
    وی استفاده از صندوق‌های زمین و ساختمان، اوراق بدهی سفارش ساخت(صکوک استثنا) و اوراق منفعت را مهم‌ترین ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی بخش مسکن عنوان کرد.
    در هفته گذشته هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده 18 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، مبلغ 2000 میلیارد ریال در اعتبارات سال 94 برای حمایت از مسکن مهر تصویب کرد.
    این اعتبار در دو ردیف هزینه خواهد شد که ردیف نخست شامل تخفیف عوارض پروانه تراکم ساخت، مکان‌یابی و طراحی و خدمات مهندسی، بیمه کیفیت، حمایت‌های مالی، آماده‌سازی و تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی، مساجد، ترویج مقررات ملی ساختمان و نظارت عالیه بر ساخت‌وسازهای مسکن مهر است.
    در این ردیف هدف کمی 220 هزار واحد مسکونی با سرانه هر واحد 8 میلیون ریال تعیین شده است که در اعتبارات سال 1394 به 1757 میلیارد ریال می‌رسد.
    این ردیف در راستای تحقق اهداف ماده 16 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، همچنین تا 20 درصد هزینه‌های مربوط به احداث مساجد هر یک به میانگین 300 مترمربع در نظر گرفته شده است، همچنین در راستای تحقق اهداف ماده 48 آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده و ماده 35 قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان منظور شده است.
    ردیف دوم این مصوبه شامل خدمات بهره‌وری و ارزیابی عملکرد ستاد تأمین مسکن با اعتبار 243 میلیارد ریال در سال 1394 است که این ردیف بر اساس ضوابط مورد تأیید وزیر راه و شهرسازی برای عملکرد حوزه ستادی و ادارات کل وزارت راه و شهرسازی در سال 1394 اعمال می‌شود.
    محمدحسن مرادی، مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن در هفته گذشته مدارکی موردنیاز متقاضیانی که برای دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن باید ارائه دهند را اعلام کرد.
    به گفته محمدحسن مرادی؛ بخشنامه آغاز پرداخت وام 60 میلیون تومانی مسکن که دوشنبه 30 آذر از طریق شبکه داخلی بانک مسکن به شعب ابلاغ شد و از سه‌شنبه یکم دی نیز این بخشنامه اجرایی شد و مردم نیز برای دریافت وام 60 میلیون تومانی (منحصرا در تهران) به شعب بانک مسکن مراجعه کنند.
    مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن با بیان این‌که آیین‌نامه داخلی اجرایی این تسهیلات در هیأت مدیره بانک مسکن به تصویب رسیده است، افزود: مدارکی که متقاضیان دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن باید ارائه دهند، عینا مدارکی است که در تسهیلات مشابه از متقاضی مطالبه می‌شود که شامل مدارک هویتی به اضافه مدارک ملکی مانند سند، پایان کار و جواز ساخت است.
    وی ادامه داد: متقاضی باید با استفاده از این مدارک تشکیل پرونده داده و سپس با حضور کارشناس بانک، ملک مورد نظر ارزیابی می‌شود. سپس متقاضی با حضور در دفاتر اسناد رسمی، ملک خریداری شده را در رهن بانک قرار می‌دهد. در واقع همان روالی که برای سایر تسهیلات وجود دارد در این تسهیلات هم رعایت می‌شود.
    این مدیر بانک مسکن در خصوص نحوه استفاده دارندگان اوراق تسهیلات مسکن صادره قبل از مهر 94 (تسه 9407) از تسهیلات 60 میلیون تومانی اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند از تسهیلات جدید استفاده کنند، تا سقف‌های قبلی که 45 میلیون تومان بود می‌توانند از اوراق تسه مهر به قبل استفاده کنند، ولی؛ برای استفاده از مابه‌التفاوت سقف وام قبلی (45 میلیون تومانی) تا سقف وام جدید (70 میلیون تومان) که 25 میلیون تومان می‌شود، باید از اوراق تسه 9408 (اوراق تسهیلات مسکنِ صادره آبان امسال به بعد) خریداری کند.
    مرادی خاطرنشان کرد: دریافت‌کنندگان وام 60 میلیون تومانی مسکن چه اوراقی که تاریخ صدور آن‌ها مربوط به ماقبل مهرماه امسال است را در اختیار داشته باشند و چه اوراقی که مربوط به آبان ماه امسال به بعد است را خریداری کنند، همگی باید تسهیلات دریافتی را با سود 18 و نیم درصد بازپرداخت کنند؛ نه اینکه بخشی از وام که مربوط به اوراق قدیمی است، با سود 14 درصد محاسبه شود و بخش دیگری از تسهیلات نیز با سود 18 و نیم درصد.
    در آخرین روز پاییز، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس بناهای بلند که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان این‌که سهم من در جریان توسعه شهری در ایران این است که در مقابل این جریان شهری تحت تاخت‌وتاز سوداگران بایستم، گفت: آنچه تحت عنوان شهر به مفهوم سازمان اجتماعی، مکان مطلوب زندگی، محیط امن و آسایش و فضای بالنده برای پرورش استعدادهای فرزندانمان می‌شناسیم چقدر با آنچه واقعیت دارد همسان است. واقعیت آن است که فاصله زیادی داریم و در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که قدرت نگهداری استعدادهایمان را نداریم.
    وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بنابراین باید یک‌بار دیگر بیدار شویم و ببینیم چرا دچار این وضع شده‌ایم. نمی‌خواهم با بناهای بلند مخالفت کنم، بگویم خوب است یا بد، اما؛ من به دنبال شهری هستم که بتوانم در آن زندگی کنم و شهر مطلوب منِ ایرانی باشد.
    آخوندی افزود: آنچه من از کشورهایی که به دنبال بلندمرتبه‌سازی رفتند می‌فهمم این است که آن‌ها دنبال ارتقای کیفیت زندگی و فضا و عرصه عمومی بودند. گسترش فضاهای عمومی است که با خود بالندگی ارزش‌های اخلاقی، رشد اقتصادی، امنیت اجتماعی و رفاه عمومی به همراه دارد. اگر در پی ساخت ساختمان‌های بلند هستیم باید زمین به نفع ایجاد فضاهای عمومی آزاد شود. استاندارد مدارس در این محدوده‌ها دیگر نباید به اندازه قوطی کبریت باشد. دیگرانی که به‌طور محدود به این سبک از زندگی روی آورده‌اند، فضای سبز، گسترش جنگل‌ها، فضای بهداشت و درمان، تالارهای گفت‌وگو، موسیقی و تئاتر و انواع نهادهای اجتماعی را برای گفت‌وگوی انسان‌ها می‌سازند.
    وی ادامه داد: ما این‌گونه فضاها را در شهرهای تاریخی‌مان داشتیم و متأسفانه آن‌ها از زندگی امروزین ما با حداقل جانشینی مناسب حذف شده‌اند.
    به گفته آخوندی اولین قربانی بلندمرتبه‌سازی، فضاهای عمومی هستند، مدارسی که دیگر فضای بازی و رشد بچه‌ها را ندارند و یا کمبود فضای سبز و باغ‌هایی که مردم بتوانند در آن غم زندگی را تسکین دهند.
    آخوندی با بیان این‌که در ایران کهن ساختمان‌های بلند با کارکردها و دلایل مختلف ساخته شدند، گفت: با یک نگاه کلی می‌توان پی برد که ساخت ساختمان‌های بلند در شهرهای تاریخی ایران همگی برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر بوده و هیچ‌کدام در پی امیال سوداگران برای کسب سود از فروش زمین‌ساخته نشده‌اند. این ساختمان‌ها یک خواسته و نیاز واقعی شهر را تأمین می‌کرده و علامتی برای سرافرازی تمدن ایرانی بوده‌اند.
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما ظرف 30 سال گذشته تمام منطقه یک تهران که سراسر باغات ارزشمند و شش تنفسی تهران بودند به بناهای بلند تبدیل شده است. آیا این ساخت‌وسازها غیر از پاسخگویی به حرص بی‌پایان سوداگران دلیل دیگری دارد؟
    در هفته گذشته، سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به این‌که عرصه‌های وسیعی از شهرها با معضل تنزل کیفیت روبرو بوده و از شاخص‌های زیست‌پذیری پایینی برخوردار است، اظهار کرد: شاخص‌های زیست‌پذیری شهرها روز به روز کاهش می‌یابد.
    محمد سعید ایزدی به آلودگی پایتخت اشاره کرد و گفت: آلودگی‌های تهران و تعطیلی سه روزه مدارس همگی از مدیریت و توسعه اشتباه نشأت می‌گیرد وگرنه این شهر بهترین پایتخت در طول 7-8 قرن اخیر بوده که به سبب اشتباهات بسیاری امروز با این مشکلات مواجه است.
    ایزدی با بیان این‌که امروزه بازآفرینی باید بر مبنای توجه به حضور و مشارکت اجتماعات انجام شود، اظهار کرد: فرصت‌های زیادی برای بازآفرینی داریم، اما؛ به آن‌ها بی‌توجهیم در حالی که کشورهای پیشرفته هیچ‌چیز را رد نکرده و دور نمی‌اندازند و به تمام وجوه به صورت یکپارچه توجه دارند.
    وی به برخی مؤلفه‌های گسترش دامنه چالش‌ها و مسائل شهری پیش‌رو در برنامه‌های توسعه اشاره و عنوان کرد: گسترش فقر شهری، رکود اقتصاد جهانی، محدودیت منابع طبیعی غیرقابل جایگزین، تاب‌آوری پایین‌شهرها در مواجهه با بلایا و مخاطرات طبیعی و تغییرات آب و هوایی و بحران‌های زیست‌محیطی از جمله این مؤلفه‌ها است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که سیستم حمل‌ونقل باید یکپارچه شود، خاطرنشان کرد: شهرهای کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و سیاست‌های شهری ما در طول دهه‌ها اخیر از کارآمدی لازم برخوردار نبوده، بنابراین باید با دستور کار جدید به کیفیت شهرها توجه کره و برای حل معضلات شهرها راه‌حل‌های کارآمد در نظر بگیریم.
    ابوالقاسم رحیمی انارکی، عضو هیأت مدیره بانک مسکن، در آخر از روزهای هفته گذشته آمادگی این بانک برای اجرای طرح تسهیلات 100 میلیون تومان انبوه‌سازان خبر داد و گفت: در صورتی که بانک مرکزی با 2 پیشنهاد بانک مسکن موافقت کند اجرای این طرح در شعب آغاز می‌شود.
    ابوالقاسم رحیمی انارکی اظهار داشت: بانک مسکن پیشنهاد کرده است که برای اجرای طرح تسهیلات 100 میلیون تومانی انبوه‌سازان، کارمزد خدمات تضمین وصول اقساط این تسهیلات را با پنج درصد و یا بدون تضمین، وصول آن را با سه درصد برای فروش مسکن انبوه‌سازان اجرایی کند.
    عضو هیأت مدیره بانک مسکن تصریح کرد: موافقت اولیه در این زمینه از بانک مرکزی گرفته شده است و به محض ابلاغ میزان کارمزد این خدمات توسط بانک مرکزی، اجرای آن در شعب بانک مسکن آغاز می‌شود.
    رحیمی انارکی یادآور شد: با توجه به اینکه خدمات بخش عاملیت وصول اقساط و تضمین وصول اقساط، از شورای پول و اعتبار مصوبه دارد، نیازی به ارسال این دو پیشنهاد توسط بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار نیست و بانک مرکزی می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.
    این عضو هیأت مدیره بانک مسکن با اشاره به میزان سود این تسهیلات افزود: سود این تسهیلات متناسب با نرخ تورم یعنی حدود 14 درصد خواهد بود، هرچند که این مساله توافقی بین انبوه‌سازان و خریداران است تا میزان سود تسهیلات 100 میلیون تومانی به صورت توافقی تعیین شود.
    وی تأکید کرد: اجرای این طرح در بانک مسکن منابع مالی این بانک را درگیر نمی‌کند و به نظر می‌رسد اقشار متوسط به بالای جامعه می‌توانند از این تسهیلات برای خرید مسکن استفاده کنند.
    رحیمی انارکی اظهار داشت: انتخاب اجرای یکی از این دو پیشنهاد توسط بانک مسکن، به توافق بین انبوه‌سازان و خریداران بستگی دارد و بانک مسکن فقط خدمات وصول اقساط آن را با تضمین یا بدون تضمین بر عهده خواهد داشت.
    در طرح پرداخت تسهیلات انبوه‌سازان برای خرید مسکن، خریداران تا مبلغ 100 میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات انبوه‌سازان استفاده کنند و بانک مسکن تنها تضمین‌کننده وصول اقساط این تسهیلات خواهد بود تا در موعد مقرر از طرف خریداران به فروشندگان پرداخت شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو