مدیران خودروعصر اعتبار

باید و نباید‌های استفاده از کولر گازی

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت توانیر گفت: الگوی مصرف برق ۸۰ درصد مناطق ایران، بر اساس میزان مصرف برق کولر‌های آبی، ۳۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده و استفاده از کولر‌های گازی می‌تواند قبض برق مشترکان را تا دو میلیون تومان افزایش دهد.

باید و نباید‌های استفاده از کولر گازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صداوسیما، فرقی نمی‌کند در کدام استان ایران زندگی می‌کنید، در بازار شهرتان حتما کولرگازی پیدا می‌شود، اما اینکه از این کولر‌ها استفاده کنید یا نه وابسته به محل زندگی شما، فرق می‌کند.

    آقای ذوالجلالی، از فروشندگان وسایل سرمایشی درباره‌ی نقش محل سکونت افراد در انتخاب نوع وسیله سرمایشی می‌گوید:

    علت استفاده از کولر گازی آن هم در مناطق شرجی این است که این کولر‌ها با استفاده از یک فن، هوای گرم و رطوبت داخل اتاق را گرفته، از روی اواپراتور عبور می‌دهد، گرما را به گاز خنک شده تبدیل و هوای خنک شده دوباره توسط فن به داخل اتاق بر می‌گردد، به همین دلیل هم است که شاهد چکه آب از شلنگی که به کولرگازیتان متصل است، هستید.

    اما محل سکونت فقط روی اینکه از کدام کولر استفاده کنید، تاثیر ندارد بلکه تعیین می‌کند شما تا چه اندازه از برق یارانه‌ای برخوردار هستید.

    طبق گفته مدیرعامل شرکت توانیر 80 درصد مناطق کشور مانند استان‌های تهران، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و غربی دارای الگوی مصرف 300 کیلووات ساعت هستند یعنی مردم ساکن در این مناطق فقط تا زمانی که مصرف برقشان تا 300 کیلووات ساعت باشد، از برق یارانه‌ای (حدود 100 تومان به ازای هر کیلووات ساعت) برخوردارند و هرچه بیشتر مصرف کنند، هزینه برق به صورت پلکانی (تا 2700 تومان به ازای هرکیلووات ساعت) افزایش می‌یابد.

    آنطور که مسئولان شرکت توانیر می‌گویند، مبنای سنجش مصرف برق در این مناطق میزان مصرف برق کولر آبی است.

    اما اگر مشترکی در استان‌هایی مانند تهران و اصفهان از کولر گازی استفاده کند، مصرف برق او چگونه خواهد بود؟

    مدیر امور مشتریان شرکت توانیر در پاسخ به این سوال می‌گوید: اگر مشترکی فقط از کولر گازی استفاده کند، متوسط مصرف ماهیانه برق او بیش از 900 کیلووات ساعت یعنی 3 برابر الگوی مصرف (300 کیلووات) است.

    طبق گفته مدیرعامل توانیر این مشترکان ممکن است امسال قبض برقی بین 700 تا دو میلیون تومان دریافت کنند.

    پورسعیدخلیلی