مدیران خودروعصر اعتبار

نظر نمایندگان درباره رکود بازار مسکن:

توان پرداخت متقاضی; حلقه مفقوه برنامه ریزی مسئولان در حوزه مسکن

عصر ساختمان:شاید وام مسکن با توجه به فاصله‌ قیمت خانه در کلان‌شهرها، پایین بودن قدرت اقتصادی اقشار ضعیف و نبود توان کافی در پرداخت تسهیلات، راه چندان آسانی برای تامین سرپناه نباشند.

توان پرداخت متقاضی; حلقه مفقوه برنامه ریزی مسئولان در حوزه مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت،  متقاضیان وام 60میلیون تومانی خرید مسکن بدون سپرده گذاری و از محل خرید اوراق مسکن می‌توانند از ابتدای دی ماه 94 امسال برای دریافت این وام اقدام کنند.

    برای بررسی موفقیت این طرح در زمینه خانه دار شدن مردم، باید دو موضوع سهم این وام در قیمت تمام شده مسکن و استطاعت خانوارهای هدف برای پرداخت اقساط را بررسی کنیم که مشخصا در این بین سهم وام در قیمت تمام شده مسکن باید در  شهرهای مختلف کشور متفاوت باشد.

    این در حالی  است که سرانجام پس از گذشت ماه‌ها از موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات مسکن از 35 به 60 میلیون تومان تمام جزئیات آن برای اجرا مشخص شد و درواقع شورای پول و اعتبار با سطح بندی تسهیلات خرید مسکن به سه سطح، دامنه وام خرید مسکن را از 40 تا 60 میلیون تومان تعیین کرده است ، به این معنا که درتهران 60 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالاتر از 200 هزار نفر 50 میلیون تومان و برای شهرهای کمتر از 200 هزار نفر جمعیت 40 میلیون تومان وام برای خرید مسکن درنظرگرفته شده است.

    متقاضیان دریافت این نوع وام می‌توانند علاوه بر وام خرید از وام 10 میلیون تومانی جعاله مسکن نیز استفاده کنند که بدین ترتیب سقف وام خرید به 70 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

      بدیهی است کاهش نرخ سپرده قانونی از 10 درصد به 2 درصد برای حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز (تسهیلات مسکن اوراق گواهی حق‌تقدم) باعث شد تا نرخ سود اوراق حق تقدم یک و نیم درصد کاهش یابد و به 5/18 درصد برسد، چرا که تسهیلات بدون سپرده برای سایر بانک‌ها 21 درصد و برای بانک مسکن 20 درصد است حال با این مصوبه نرخ سود به 5/18درصد کاهش می‌یابد.

    اقساط وام 60 میلیونی به روش ساده و پلکانی

    اقساط ماهیانه وام‌های جدید خرید مسکن با توجه به مبلغ وام و همچنین روش پرداخت اقساط(ساده یا پلکانی) متفاوت است و از 693 هزار تومان تا یک میلیون و 340 هزار تومان است.

    اما تجربه نشان داده وام‌‎های مسکن جز رونق دلالی، کمکی به خانه دار شدن افراد نداشته اند از طرفی اگرچه سود 14 درصدی تسهیلات مسکن متعارف‌تر از بهره‌ وام‌های مشابه است، اما به نظر می‌رسد مبالغ وام مسکن با توجه به فاصله‌ با قیمت خانه در کلان‌شهرها، پایین بودن قدرت اقتصادی اقشار ضعیف و نبود توان کافی در پرداخت تسهیلات، راه چندان آسانی برای تامین سرپناه نباشند.

    اگر وامهای 60 میلیونی وارد بازار شوند قطعا قیمت مسکن بالا می رود. در نتیجه به نفع خریداران نیست که صبر کنند وامها بیایند؛ چون وامها وارد بنگاهها می شوند و به فعالیتهای دلالی اختصاص می یابند و قیمت مسکن افزایش می یابد و از همین رو تجربه نشان داده وامهای مسکن جز رونق دلالی، کمک تعیین کننده ای در خانه دار شدن افراد نداشته اند.

    وام مسکن  باید بر طبق  توان پرداخت متقاضی تعیین شود عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وام مسکن  باید بر طبق  توان پرداخت متقاضی تعیین شود ، گفت:  زمان اقساط وام  باید در وام مسکن افزایش  پیدا کند و در مقابل  نیز سود اقساط نیز باید کاهش یابد.

    ایرج ندیمی  در گفت وگو با خبر نگار خبرگزاری خانه ملت درباره  وضعیت  مسکن  در کشور، خاطر نشان کرد: وام مسکن کنونی دولت نمی تواند دغدغه نیازمندان  را رفع کند چون بدیهی است قشر نیازمند جامعه توانایی پرداخت اقساط را ندارند.

    نماینده مردم سیاهکل  در مجلس شورای اسلامی با  بیان اینکه  باید وام‌های  مسکن ویژه برای طبقات متوسط و دهک های کم درآمد جامعه  در نظر گرفته شود، گفت: عدم باز پرداخت  به موقع وام مسکن فرصت‌های اقتصادی  را از بین می برد.

      ندیمی  ادامه داد: دوره  بازگشت وام ، گردش نقدینگی ، مسائل مرتبط با حوزه اقتصاد باید به نحوی به سمت مسکن حرکت کند که نیازهای قشر محروم جامعه  را تامین کند.

    وی تصریح کرد:  اولویت مسکن باید کسانی باشند که هزینه مسکن دو سوم درآمدشان  را پوشش می‌دهد و این در حالی است که  ما  با مشکلی بنام رکود  در مسکن روبرو هستیم که باید این مهم  را  به سمت  رونق حرکت دهیم

    ندیمی ادامه داد:  اگر معضل مسکن برطرف شود بطور حتم می تواند هزاران فرصت شغلی  ایجاد کند که در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور را سرو سامان می دهد.    

    نماینده مردم سیاهکل در مجلس  با بیان اینکه ضعیفترین طبقات  جامعه از منظر اقتصادی کارگران  به شمار مِی آیند،خاطر نشان کرد: مشکل اساسی ما بحث سرمایه نیست بلکه گردش در اقتصاد است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یاد آورشد: ما باید این وجه رکورد را نیز در نظر بگیرم که مارخانجات افرادی که در مسکن سرمایه گذاری کرد هاند هم تعطیل نشوند زیرا با تعطیلی این کارخانجات  بطور مسلم  بسیاری از کارگران شغلشان  را از دست می دهند.

    وام مسکن  نباید منجر به تبعیض اقتصادی شود

    ابراهیم نکو  در گفت وگو با خبر نگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت  مسکن در کشور، خاطر نشان کرد:   این تراژدی و برنامه ریزی اقتصادی صحیح نیست که تنها  قسمتی از دهک‌های جامعه  در وام مسکن دیده شوند و این  در حالی است  که باید  وام‌های طراحی شود که اقشار کم درآمد  بتواتنند با لحاظ برخی شرایط از آن استفاده کنند.
    نماینده مردم رباط  کریم  در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه  اقساط وام های مسکن نباید به گونه ای تعیین شود که بهای  مسکن را افزایش دهد، ادامه داد:  وام‌های مسکن که منجر به وام های باسود بالا می شود می‌تواند  دلالان  برای حضور  در عرصه مسکن باز بگذارد.

    نکو تصریح کرد:  وام  مسکن اگر به گونه ای اختصاص   باید که راهکارهای  برای مبارزه به دلالان   طراحی  نشود بطور حتم  نقدینگی را در کشور افزایش می دهد

      وی ادامه داد :ما در  حوزه مسکن مهر نسبت به گذشته در شرایط نامناسب تری قرار داریم  زیرا معایب مسکن مهر نسبت به گذشته افزایش یافته است .

    نکو افزود:  ایجاد شرکتهای جدید در مسکن مهر فاجعه آور است  و این در حالی است که درعرصه اقتصادی زمانی که شهرکی ایجاد می شود   هزینه افزایش  می یابد زیرا این  شهرک نیاز مند افزایش زیر ساخت عمرانی هستند و اگر  در زمان مقتضی  این مهم  عملیاتی نشود  هزینه‌ها افزایش می یابد.

    عضو کمیسیون اقتصادی  مجلس، یادآورشد : ضمانت های سنگین  برای اخذ وام افراد کم درآمد و طبقات متوسط  جامعه  را از گرفتن وام پشیمان می کند و از همین رو  باید راهکاری تداعی شود که تبعیض اقتصادی  در جامعه  ایجاد نشود.
    دولت یازدهم سیاست شفافی در مسکن ندارد

    محسن  صرامی فروشانی  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری  خانه ملت درباره وضعیت  وام مسکن  در کشور خاطر نشان کرد:  تعیین تکلیف دولت در میان مدت و بلند مدت باید هدفمند دنبال شود بنابراین خدمات مسکن   مانند عوارض  ، پروانه ها ، نرخ خرید  خدمات  باید  شفاف باشد تا توازن اقتصادی در عرصه  مسکن  برقرار شود.

    نماینده مردم  خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه  دولت برای خروج از امواج عدم  حمایت از مسکن   طرح وام مسکن را طراحی کرد ، خاطر نشان کرد:  بسته حمایتی دولت باید  تمام پارمترهای اقتصادی  از جمله منابع شهرداری  ها را در نظر بگیرد.

    وی ادامه داد : اگر وام مسکن با شرایط فعلی به متقاضیان اختصاص یابد بطور حتم  حضور واسطه گران  در  عرصه اقتصاد  فعال تر می شود.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یادآور شد: دیر کرد وام مسکن مردم را مجاب می کنند تا از دیگر بانکها  تسهیلات  دریافت کنند که این  امر موجب می شود  متقاضیان وام های را ازدیگر بانک ها  اخذ کنند که به مراتب سود  بالایی دارند.

    به گزارش خبرگزاری خانه ملت ،اگر وامهای 60 میلیونی وارد بازار شوند قطعا قیمت مسکن بالا می رود. در نتیجه به نفع خریداران نیست که صبر کنند وامها بیایند؛ چون وامها وارد بنگاهها می شوند و به فعالیتهای دلالی اختصاص می یابند و قیمت مسکن افزایش می یابد و از همین رو تجربه نشان داده وامهای مسکن جز رونق دلالی، کمک تعیین کننده ای در خانه دار شدن افراد نداشته اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی